Nekromanti Nybörjarrollspel?

Ackerfors

Alas, your rapids!
"Åhnej, inte nu igen" tänker nog många, men åjo, en gång till.

Efter en diskussion igår om hur ett nybörjarrollspelborde se ut så låg det väldigt nära till hands att reagera på det här. Det handlar om arrangemanget "Cadwallon demonstration" på SSK som arrangeras av distributören Vincit AB. I beskrivningen står det:

"Cadwallon. Själva namnet uttrycker makten och skönheten i den fria stats-staten. Utanför murarna finns en värld i kaos på väg mot Rag'Narok, fullskaligt krig.

En tillflyktsort för vissa, ett rikt paradis för andra; Lanevers Juvel drar till sig flyktingar från alla nationer.

Cadwallon är hoppet, men också fällan. Livet i Tjuvarnas Stad är först och främst en ständig kamp för att förbättra och befästa sin position."

Cadwallon är ett rollspel med figurer. Det utspelar sig i Aarklash, samma värld som Rackhams andra spel Confrontation, Dogs Of War, Hybrid och Rag'Narok handlar om. Världen är väl utvecklad och figurerna går att blanda mellan alla system.

Kom och testa ett snabbt äventyr med färdiga karaktärer! Tre noviser från ett fritt gille, Kargor (Wolfen), Dellerm (Människa) och Jesul (Goblin) har fått i uppdrag att frita Taran (Människa). Taran har information som Cadwallons hertig vill ha, men han sitter fängslad i en hög adelsmans residens som är väl vaktat.

Drop-in-spel under lördagen.
Arrangeras av Vincit AB, distributör för Rackham i Sverige.
Vid frågor kontakta Rustan Rosén, rustan@vincit.se
Med tanke på att Vincit AB är en distributör som håller rollspel så känns det rätt nära till hands att anta att "ragga nya rollspelare" är en baktanke de har med arrangemanget (och förhoppningsvis har de då även tänkt igenom upplägget med det i åtanke). Om man bortser från det kloka i att hålla det på ett spelkonvent där de flesta redan är frälsta - hur tror ni att en sådan sak skulle fungera i en bokhandel, i en leksaksaffär, i en datorspelsaffär eller på en skolgård?

Det verkar snabbt att sätta sig in i, det är påtagligt och kan nog locka åskådare.

Arfert

Facit
jag tror på figurbaserade rollspel som inkörsport om man demonstrerar dom på rätt ställen... Min son testade för 2 år sen Western-figur-spelet på lincon och tyckte det var otroligt kul och har börjat lire rollspel efter det.. han var 12 år då.

Har faktiskt grunnat på en Saga-variant med figurer just för demonstrationer.. lite som gamla Svarta Korpen men med lite mer story. Så Cadwallon kan nog funka som nybörjarspel på det sättet.. synd att det är så grymt dyrt bara.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
I USA verkar ju folk lira på sina spelbutiker hur mycket som helst. Skulle inte förvåna mig om det ger en del nyrekryteringar i månaden (veckan?) bland kidsen som skulle in och köpa en booster till det senaste japanska (eller iaf pseudo-japanska) samlarspelet.

Tror absolut att demospelande skulle ge effekt här hemma också förstås. Har man roligt så märks det och folk fattar rätt snabbt vad det går ut på det där konstiga som nördarna gör hemma i källaren...

Först känns det lite underligt för mig att fundera på att ragga nya rollspelare på skolgården... men vaddå? Går inte idrottsföreningar och ditt och visar upp sig också? Då är det ju lu-huuugnt! Menatl bodybuilding ftw! :gremwink:

Johan K

Gammal & dryg
hur tror ni att en sådan sak skulle fungera i en bokhandel, i en leksaksaffär, i en datorspelsaffär eller på en skolgård?
Jo, jag tror att själva idéen är skitbra. Att kuna sätta upp en sådan grej där kidsen/nybörjarna håller till vanligtvis håller till är nog så smdigt.
Dock är min lilla erfarnhet ifrån när jag demade lite rollspel är att det komm välldigt lite folk tyvärr. Hade sätt upp scheman på de dgångr som jag skulle speal lite. Tror att det kom folk till de första 2 gångerna, sedan så dog det tyvärr ut. Skall iof testa igen inom en snar framtid igen. Dock så skall jag testa att först göra en intresseanmälan för att se vilka som skulle vilja testa & sedan dra igång det hela. Istället för att channsa att folk dyker upp på de dagar som man har förbestämmt.
Dock så är jag lite osäker på skolan.. Att bara popap upp sådär brukar ge lärare tuppjuck... =) Passa isåfall om det är nån form av temadag som skulle passa in, då trior jag att det skulel vara så mmycket enklare ! =)

Dimfrost

Special Circumstances
Det verkligt intressanta i sammanhanget är väl förekomsten av figurer. Frågan är hur viktigt det är med den typen av spelighet (som även innefattar själva konceptet med boxar som skramlar av tärningar i leksaksaffärer, etc) när det gäller att locka nya spelare. Jag är väldigt osäker.

/Dimfrost

Rickard

Urverk speldesign
Spel som lockar nybörjare

"jag tror på figurbaserade rollspel som inkörsport om man demonstrerar dom på rätt ställen... Min son testade för 2 år sen Western-figur-spelet på lincon och tyckte det var otroligt kul och har börjat lire rollspel efter det.. han var 12 år då."
Hur mycket jag än ogillar det "för figurspel är inte rollspel jööh!" så tänkte jag mest inflika att jag drog in min kusin i rollspel bara genom att presentera figurspelet Blood Bowl för honom. Det var bara under en dag som han hälsade på och sedan några år senare, så hörde jag att han hade pysslat med rollspel efter min presentation. Vi hade tydligen till och med varit på samma konvent och missat varandra.

Annars tror jag enklare drop-in är att föredra. Spela lite Once Upon a Time. Lite Universalis. Typ sådana spel, där man slipper sitta med karaktärsblad och shit. Möjligtvis rollspel som blädderexemplar.

/Han som annars tycker man ska snacka om nybörjarvänliga rollspel än nybörjarrollspel

Ackerfors

Alas, your rapids!
Skolgårdar

"Först känns det lite underligt för mig att fundera på att ragga nya rollspelare på skolgården... men vaddå?"

Tja, kan Sverigedemokraterna ragga högstadieungdomar på skolgårdarna borde väl rollspelarna kunna göra det också? Och jag har en känsla av att vi måste komma till dem för att visa dem vad vi sysslar med, för sannorlikheten att vi skulle bli uppsökta av någon som inte har en aning om vad rollspel är - den är ytterst liten.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Re: Skolgårdar

"Tja, kan Sverigedemokraterna ragga högstadieungdomar på skolgårdarna borde väl rollspelarna kunna göra det också?"

Det är kanske flaggor, sköldar och illa genomtänkta flygblad som saknas? Sverok borde anställa någon Sverigedemokrat som konsult. :gremsmile:

Wilmer

Hero
Re: Skolgårdar

Inte kan väl folk hålla på och rollspela när 40 miljoner turkar bara väntar på att få komma in i Sverige och förstöra vår underbara kultur, nej nu är det dags att snöra kängorna och sparka in ansiktet på den där kebabförsäljaren, det kommer säkert göra skillnad :gremwink:

Gasten

Warrior
InSpectres ftw!

Har säkert skaffat åtminstånde en ny rollspelare med det spelet.

Passar perfekt: Man kan förklara reglerna, skapa karaktärer, skapa ett äventyr och spela det på mindre än en timme. Dock är settingen lite trång....

Det är något sådant jag tror att man skulle dema.