Nekromanti Nybörjarrollspelande med hipsternördar?

Ymir

Liten kantbaron
Så, jag har äntligen hittat en spelgrupp i Kina it would seem, men utöver syrran är de totala nybörjare hela högen. Men de är supernördiga, en skriver milslånga fanfics, och den andre är lika akademiskt analfixerad som jag; jag tror det här kan bli awesome.

Men what to play? Jag behöver ett regelsystem som är nybörjarvänligt utan attt kräva en massa fysiskt bös typ d10or, eftersom jag inte tog med sånt till orienten. Jag har spontant tänkt Solar system, eftersom det är minimalistiskt, lätt at skriva ut, och fudge-tärnigarna kan ersättas av vanliga tärningar.

Och where/when to play? Alltså vilken slags setting? Folket är lätt nördiga nog att haja fantasy, men jag vet inte, jag hade hellre prövat nåt mindre stereotypt. Den omedelbara tanken var 'CoC', men skräckrollspel kan alltid vara lite känsligt....kanske nåt i Kinas historia? Folket är ju alla kinesiskastudenter, så de kan nog relatera till Kina...men som sagt, jag vet inte...ideer? Kontemporära settingar känns spontant lite vanskliga för nybörjare eftersom man får mer bleed och svåraree att separera rollen från sig själv.

w176

Förlorad dotter
Jag skulle börja första spelmötet utan mer regelsystem än "Slå en tärning: Högt = Bra" och sedan efter det försiktigt introducera ett regelsystem. Det är sp mycket att greppa och utforska och lära sig och bli trygg i precis i början. Jag skulle börja så minimalistisk.

Eller börja med typ de där kort man använder i archipelago oh Itras By.
http://norwegianstyle.wordpress.com/2009/07/04/archipelago-ii/

Resolution cards
These generic resolution cards are identical to those printed in the Nørwegian Style book. There, they're used forthe game Itras By. Feel free to use them for other games, if you like.

Yes, but… The character succeeds, but
something completely unrelated goes
wrong, for the character or someone
she cares about.

Yes, but only if… The character can
get what she wants – but only if she
chooses to make a certain sacrifice.

Yes, and… The character succeeds,
and achieves more than she expected.
Perhaps even a bit too much…

the consequences of the success are
completely different from what was
expected.

No, but… The character fails, but
another positive thing happens instead,
unrelated to what she was aiming for.

there’s a tiny detail that doesn’t go quite
as planned.

Help is needed. The character ends up
understanding that she needs the help
of someone not currently in the scene
to achieve this aim.

No, and… The character fails, and
something unrelated also goes wrong
Ett annat sätt att komma runt bleed problematiken med moderna settingar är att göra det väldigt genre bundet. Att spela James Bond eller Morden i Midsummer är lika nära/disarcierat som att spela fantasy

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Hipsters?

Kör Old School D&D, så blir det som det var förr. Då kan de plåta lite minis med sina Holga-kameror också.

Anarchclown

Swashbuckler
Tror att ett regelsystem redan från början är en bra idé. Vissa attraheras faktiskt av spelmomentet och möjligheten att göra sin karaktär bättre och allt det som hör till. Särskilt om de har erfarenhet av dataspel som funkar så.

Jag tror spontant att vikingainspirerad fantasy tex skulle kunna kännas skitexotiskt om man var kines. Lite som att jag tycker att Wuxia är hur häftigt som helst för att det är helt väsensskilt ifrån det jag känner till sedan förut. Tänk första gången du tar fram en bild tecknad av John Bauer och säger "så här ser ett troll ut". Beror på hur mycket erfarenhet de har av utlandet via andra medier också.

För att du själv inte ska drunkna i slentrianen av att spela vad som i Sverige känns som dussinfantasy kan du lägga in en massa saker som verkligen inte hör hemma i nordisk mytologi. De skulle förmodligen ändå inte ha någon aning om det. Typ ormmän som dyrkar något som liknar midgårdsormen eller varspindlar som jobbar för någonting inspirerat av Nornorna etc.

Exotisera ditt hemland på samma sätt som vi exotiserar kineser när vi skriver om dem. :gremsmile:

RasmusL

Champion
w176 said:
Jag skulle börja första spelmötet utan mer regelsystem än "Slå en tärning: Högt = Bra" och sedan efter det försiktigt introducera ett regelsystem. Det är sp mycket att greppa och utforska och lära sig och bli trygg i precis i början. Jag skulle börja så minimalistisk.

psst! Archipelago III:

http://dl.dropbox.com/u/3441990/archipelago_third_edition.pdf

Andy

Vila i frid
Saga, gratis här. Jag tror att du ska ha lite regler att förhålla er till. Annars blir det flummigt. Spelighet är en del av rollspel. http://sagagames.com/ladda-ner

Finns massa bra och gratis fluff till Saga också.

Så kör ni en Midgård-liknande setting så att alla känner igen sig från filmerna.

Dimfrost

Special Circumstances
Jag inbillar mig att Apocalypse World är ganska nybörjarvänligt. Enkla tärningar, klart avgränsat vad man faktiskt gör, snabbt att göra karaktärer, etc.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Dimfrost said:
Jag inbillar mig att Apocalypse World är ganska nybörjarvänligt. Enkla tärningar, klart avgränsat vad man faktiskt gör, snabbt att göra karaktärer, etc.
Jag tror också det kan vara det. En av mina nuvarande spelgrupper består av mig själv, två nybörjare och en person som spelat rollspel men aldrig AW. Det funkar utmärkt.

Ymir

Liten kantbaron
Men Apocalypse Wörld har regler för spelledaren också, och det pallar nog inte jag. Plus att det vore drygt att konvertera eftersom det är väldigt settingspecifikt.

Missförstå mig rätt, jag ogillar inte Apocalypse World, men i det här läget ska jag spelleda nybörjare vilket jag inte gjort på evigheter, det i sig är utmaning nog och press nog, jag behöver inte ha den extra pressen av ett keff regelsystem jag inte känner mig bekväm med, och jag har -verkligen- inte lust att sitta och fluffa om hela Apoc Wörld till en annan setting.

Men jag ska fundera på saken, för visst kunde det fungera.

Ymir

Liten kantbaron
Fast spelarna är inte kineser alltså, de är en belgare, en brittiska, en lillasyster samt möjligen en kanadensiska. Och brittiskan har nu uttryckt ett visst intresse för antika Kina som setting, så det är helt klart ett alternativ värt att betänka.

Jag tror att de här spelarna har åtminstone ett visst intresse för spelighetsmomentet, både belgaren och brittiskan har varit nyfikna på vilken sorts regelsystem som skulle användas, så jag tror det kunde vara en idé med ett regelsystem som måhända är enkelt men ändå känns lite 'riktigt', dvs inte fullt så lättviktigt som w176s förslag.

Hubarth

Veteran
Fantasy! skulle väl nog konna vara en idé? Simpelt system, men inte så simpelt så att det blir fånigt, och dessutom synnerligen lättmoddat. Har tidigare funnits som beta-PDF men vet inte hur det är numera?

Ymir

Liten kantbaron
Spel på svenska undanbedes, tror jag. Om spelarna får upp intresset vill jag gärna att de lätt ska kunna läsa vidare kring spelet för egen maskin, liksom.

Anarchclown

Swashbuckler
Runequest 6 då? Numer settinglöst och ganska enkelt. Du borde väl ha en del erfarenhet av BRP-liknande system som någon som skrivit till EON. Har inte spelat det själv men tänker mig att om jag som åttaåring kunde fatta Mutant och Drakar & Demoner så borde det nog gå bra att lära sig. Går nog definitivt att anpassa till Fantasykina. Tror mer på ett fantasyrike som liknar Kina än ett magifierat klassiskt Kina av rena kreativa anledningar. Hursomhelst är väl djurandar/demoner ett måste i en sådan setting.

Sodivra

Champion
Elmrig said:
w176 said:

psst! Archipelago III:

http://dl.dropbox.com/u/3441990/archipelago_third_edition.pdf
It's beautiful. Överraska dina spelare med detta, Ymir!

Kräkla

Veteran
Labyrinth Lord väl ärju gratist att tanka? Lite speligt och lite spelledaren gör somfan han vill, och lätt att lära sej med inte många regler, också så har det iprincip inget setting. Levelsystem är bäst dessutom föratt lära noobar.

Lätt med ärdet att göra nya sorters klasser!

Krille

Super Moderator
Ymir said:
Men Apocalypse Wörld har regler för spelledaren också, och det pallar nog inte jag. Plus att det vore drygt att konvertera eftersom det är väldigt settingspecifikt.
Egentligen inte. Du använder förmodligen fler regler idag när du spelleder trad-Eon och vill ha fram en regelmässig konsekvens. Och Conan-modden av AW består i princip av nya spelarböcker (rollformulär med lite regler och stämning). Settingen bygger ni ändå första spelmötet.

Simon

Swashbuckler
Krille said:
Ymir said:
Egentligen inte. Du använder förmodligen fler regler idag när du spelleder trad-Eon och vill ha fram en regelmässig konsekvens. Och Conan-modden av AW består i princip av nya spelarböcker (rollformulär med lite regler och stämning). Settingen bygger ni ändå första spelmötet.
Dock att det kräver en viss inlärning för att bli hemma i procedurerna, skulle jag säga.

Krille

Super Moderator
Simon said:
Krille said:
Ymir said:
Dock att det kräver en viss inlärning för att bli hemma i procedurerna, skulle jag säga.
Jodå. Det tog mig ett spelmöte innan jag blev hemtam med dem.

Ymir

Liten kantbaron
That might well be, men jag har spelat Apocalypse Wörld, och jag känner starkt att dess regelsystem är allt annat än generiskt, utan hårt designat för att uppnå en viss typ av känsla och spelstil. Att alla människor är så himla kåta på att fluffa om Apocalypse Wörld till allt möjligt annat är därför något förbryllande för mig. Om jag tex ville spela hovintriger i en storslagen setting skulle jag inte välja Apocalypse Wörld, som i min erfarenhet är skräddarsytt för en småskalig setting där rollpersonerna fort går från grisodlare till mäktiga aktörer som kontrollerar resurser och gäng och skakar den lilla världen i dess grundvalar. Denna typ av premiss hanterar Apocalypse Wörld fullständigt galant, men om jag ville göra -något- annat vore Apocalypse Wörld inte ett förstahandsval. (Men visst, nån sorts wuxia-kampanj med ovan nämnda Apocwörld-western-premiss kunde kanske vara koolt, det finns en del kinesiska filmer som är som gjorda för Apocalypse Wörld...).

Solar System är, som jämförelse, mycket mer generiskt, på gott och ont. Arguably är det dessvärre också mer abstrakt och kanske därför svårare för nybörjare att greppa och uppskatta, och därav mina tvivel som föranledde den här tråden.