Nekromanti Nybörjarspel på engelska?

Man Mountainman

Storsvagåret
Hej!

Som ni kanske anar så är det inte Dnalor själv som är ute efter nybörjarspel för att stimulera sitt nyväckta intresse för hobbyn. Snarare är det mina nioåriga kusiner som jag vill dra in i fördärvet. Det som skiljer dessa kusiner åt från medelsvenssons kusiner är att de är bosatta i Malaysia, och att deras umgängeskrets därför är engelskspråkig. Därför tänkte jag mig nu höra mig för om det finns någon som känner till ett bra rollspel på engelska som passar för nybörjare i sagda ålder. Diverse "introduktionsspel" ämnade för att föra in spelare i standardsystem (jag vet att WoTC-SW och Deciphers LoTR har dylika) betackar jag mig för, då jag hyser större tilltro till mina kusiners fantasi än så (dessutom är det ju jag som ska stå för den introduktionen). Alla andra tips tas hjärtligt emot.

Krille

Super Moderator
"Diverse "introduktionsspel" ämnade för att föra in spelare i standardsystem (jag vet att WoTC-SW och Deciphers LoTR har dylika) betackar jag mig för, då jag hyser större tilltro till mina kusiners fantasi än så (dessutom är det ju jag som ska stå för den introduktionen)."

Skyll dig själv. "Star Wars: Invasion of Theed" är nog det absolut bästa nybörjarrollspel som jag någonsin har sett. Faktiskt. Och varför skulle just dina nioåriga kusiners fantasi vara så mycket "bättre" än 80% av världens rollspelare att ett d20-spel inte fungerar för dem?

Man Mountainman

Storsvagåret
Och varför skulle just dina nioåriga kusiners fantasi vara så mycket "bättre" än 80% av världens rollspelare att ett d20-spel inte fungerar för dem?

Varför? Fråga inte mig. De lärde tvista över hur stor del av en människas beteende som består av gener och hur stor del som har sitt ursprung i miljö. Att deras fantasi är bra, däremot, är jag helt säker på. Jag känner dem ju.

Såvida jag har förstått det hela rätt, så är introduktionsspelen som vi pratar om ganska begränsade till sitt fokus. Få om några rollpersonsskaparregler, dåligt med bakgrund osv. Jag kan ju ha fått fel uppfattning (upplys mig då gärna), men om jag har rätt så vill jag nog ge dem svängrum.

Krille

Super Moderator
"Att deras fantasi är bra, däremot, är jag helt säker på. Jag känner dem ju."

Men varför skulle den vara bättre än de 80% av världens rollspelare som spelar d20-rollspel? Eller om man så vill, varför duger inte det som åttio procent av världens rollspelare har roligt med för dina kusiner?

"Såvida jag har förstått det hela rätt, så är introduktionsspelen som vi pratar om ganska begränsade till sitt fokus."

Introduktionsspelen är inte till för att introducera ett spel eller en miljö. Det kan de vara, men oftast inte. Däremot är de tillför att introducera nya spelare till konceptet rollspel. Det är ett pedagogiskt jobb, där spelarna ska begripa hur rollspel ska gå till, inte skrämmas bort med sifferharvande, volymer med information och annat jockel. Man koncentrerar sig helt enkelt på det väsentliga: att spela rollspel. Visst, möjligheterna är begränsade i sådana, men med all rätt. Man slänger inte fram differentialekvationer på en sjuåring som nyss har börjat skolan heller.

Har man väl fått spelarna att begripa vad rollspel är så kan man ta till nästa steg: slänga fram resten av möjligheterna. Då kan man presentera miljö och möjligheter att skapa helt egna rollpersoner.

"Få om några rollpersonsskaparregler, dåligt med bakgrund osv."

Det finns ju hur mycket bakgrund som helst i Invasion of Theed, och dina kusiner har förmodligen redan tagit del av dem i form av Star Wars-filmerna. Vad ska du med mer än så till? Att rollpersonsskaparreglerna är få (av typen "välj en förskapad rollperson") tror jag bara är bra. Det gör att man snabbt kan komma in i spelet utan att behöva få tråkigt, och skulle det behövas så finns faktiskt grundreglerna till det fullständiga spelet sen.

Lär ungarna att cykla först innan du släpper ut dem i terrängen.

Troberg

Sinister eater
Med nioåringar så tror jag inte att det spelar så stor roll viket system du använder, du kan nog kallt räkna med att dra det regelmässiga lasset själv. Det är nog viktigare med en intressant, välbekant och ganska intensiv miljö. Nioåringar tröttnar fort så tempot är viktigt.

Jag skulle nog gjort det enkelt för mig och använt ett enkelt BRP-system.

Jag tror dock att Dante kan ge bättre tips, han har mer erfarenhet med spelare i den åldern (jag har bara erfarenhet av spelare på en nioårings mognadsnivå...).

Man Mountainman

Storsvagåret
Ähhh....

Men varför skulle den vara bättre än de 80% av världens rollspelare som spelar d20-rollspel? Eller om man så vill, varför duger inte det som åttio procent av världens rollspelare har roligt med för dina kusiner?

Jag har aldrig sagt något om d20-rollspel. Jag har sagt något om Invasion of Theed. Att jag inte tror att Invasion of Theed duger, beror på en bedömning jag gjort utifrån vad jag vet om mina kusiner.

Det kan de vara, men oftast inte. Däremot är de tillför att introducera nya spelare till konceptet rollspel

Ahhh, visst. Men som jag tror att jag nämnde, så hoppas jag på att kunna introducera dem till konceptet på egen hand. Vad jag är ute efter är alltså ingen introduktionsmanual, utan något som nioåriga killar med ganska lite erfarenhet och en hjälplig om än inte extraordinär kunskap i engelska kan ha roligt med på egen hand.

Att rollpersonsskaparreglerna är få (av typen "välj en förskapad rollperson") tror jag bara är bra.

Well, det tror inte jag. Det var liksom därför jag undanbad mig att bli tipsad om Invasion of Theed i mitt ursprungsinlägg.

Nåja, nu har jag konstaterat att du tror att Invasion of Theed trots allt kan vara en god kandidat, och ska ta det i övervägande. Har du några fler förslag?

Man Mountainman

Storsvagåret
En missuppfattning

Alltså, poängen är att ungarna bor i Malaysia och jag bor i Sverige. Jag vill att de ska kunna fortsätta spela hemma med polarna när de väl lärt sig det hela, och vill därför ha en bok att sätta i händerna på dem.

BRP är för övrigt ett bra förslag. Vilka engelskspråkiga spel, utöver CoC, finns det ute som använder sig av BRP?

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Vad har fantasi med nått att göra?

Du vill ha tips på nybörjarrollspel. Hmmm... men det får inte vara de nybörjarrollspel som har de tyngsta världarna bakom sig (D&D adventure Game, Star Wars Adventure Game och Lord of the Rings Adventure Game)?

Hmmm... tuff beställning.

Men säg så här då...

Dungeons & Dragons 3.5 - släpps om en månad. Ypperligt rollspel för en generation som växt upp med dataspel. Den reviderade versionen som släpps nu ska vara betydligt lättare att ta till sig.

Everquest - om de gillar dataspel kanske de kan tycka att det är kul med ett spel som först var ett dataspel. Visserligen fungerar det inte riktigt som i dataspelet, men det finns ju likheter.

Wheel of Time - En bok för regler, en bok för äventyr. Nått mer finns inte. Elegant system (d20), och en värld baserad på Robert Jordans påhitt. Innehåller tips till nya spelare och spelledare.

Warhammer Fantasy Roleplay - lite knixigt, men om jag klarade av att lära mig det, kan nog dina kusiner hantera det. Inte så mycket regler, en stor del fantastikt spännande värld.

Star Wars Revised Edition - den fullmatade boken med en massa kul grejer. Finns ett flertal coola expansioner, men inte så mycket att man tappar koll på det (som risken kan vara med D&D)

Och mer standard än d20 (vilket alla ovanstående är förutom WFRP) är svårt att få. Det skulle vara GURPS eller Storyteller, men de produktlinjerna vet jag inget om.

M

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
BRP in english

Stormbringer
Pendragon

Ööö... ja det var väl allt. Stormbringer är coolt. Lite speciell värld dock. Fast coolt. Pendragon passar nog inte 9-åringar.

M.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Spela med 11-åringar

När jag spelar med Dante och hans ungar och deras kompis är det D&D. Vi ska prova Mutant.

De började med D&D Adventure Game, men den ville ju Dnalor inte bli tipsad om, så jag nämner inte den. :gremgrin:

M.

Man Mountainman

Storsvagåret
Tackar, tackar

Tackar för tipsen. Jag kände förstås redan till spelen, men tack ändå.

men det får inte vara de nybörjarrollspel som har de tyngsta världarna bakom sig (D&D adventure Game, Star Wars Adventure Game och Lord of the Rings Adventure Game)?

Tja, du kan ju också se det som att jag redan kände till de spelen, och inte behövde ha dem upprepade för mig. Jag vill inte bli sedd som något troll; skälen till att jag förkastat introduktionsspelen är förstås mer komplexa än någon sorts krass familjeelitism, och jag vill helst slippa behöva försvara dem. Det var ju trots allt inte det tråden skulle handla om.

Warhammer Fantasy Roleplay - lite knixigt, men om jag klarade av att lära mig det, kan nog dina kusiner hantera det.

Läste och lärde du dig WHFRP vid nio års ålder? Jösses, när jag var så gammal kunde jag knappt ett ord engelska. Men du kanske också växte upp i Malaysia...

Troberg

Sinister eater
Re: Tackar, tackar

Läste och lärde du dig WHFRP vid nio års ålder?
Hehe, Magnus är äldre än så... När han (och jag) var nio fanns inte WHFRP.

Han menade nog att det tog honom nio år att lära sig det... :gremgrin: :gremwink:

Ulfgeir

Swashbuckler
Re: En missuppfattning

Vill minnas att Elfquest använde det.
OK, nu kom det ju inte så mycket material till splet. Typ regelbok och två äventyr har jag för mig.

Gamla Elric hade det systemet med har jag för mig. Liksom Runequest...

BESM (Big Eyes Small Mouth) är ett spel som kanske skulle passa. Klassiskt animebaserat spel... =^_^=

/Ulfgeir

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
öööh, nej

Läste och lärde du dig WHFRP vid nio års ålder? Jösses, när jag var så gammal kunde jag knappt ett ord engelska. Men du kanske också växte upp i Malaysia...
Nej, jag var nog... öööh... sexton eller nått sånt... hehe... men kunde jag så kan de!

M.

kalcidis

Hero
big belly man fe test original stylee

det beror ju lite på dina kusiner också. Vad har de för intressen utanför rollspelet? Om de är galna Star Wars-fans så vore det dumt att inte introducera dem till det spelet.

Mina personliga rekommendationer är:
Usagi Yojimbo (gold rush games): Snabbt, enkelt, roligt, finns som serie och nästan gjort för nybörjare känns det som.

Dragon Ball Z (r. talsorian): Snabbt, enkelt, finns som en serie för alla små manga-fanatiska pjattar.

Gurps Discworld: Relativt enkelt och definitivt roligt + att om de läst någon av hans böcker så vet de ju exakt vad som förväntas.

Pendragon: Ganska enkelt regelsystem, en setting som alla känner till och är enkel att sätta sig in i.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Premiärpost (Wohoo)

Måste ju rycka ut och spy ur mig lite tankar när det är självaste Solgudinnan som ber om hjläp (säg till om du hängde med på den där... :gremwink:).

Ett mycket enkelt system och bra spel (vilket jag vet att Krille håller med mig om) är Usagi Yojimbo. SF Bokhandel sammanfattar det rätt bra:

"Rollspel baserat på Stan Sakais serie om den svärdssvingande kaninen i en värld som är slående lik Tokugawaerans Japan. Du spelar ett fabeldjur från det feodala Japan - en samurajbjörn, en ormninja, eller kanske en rävmunk."

Reglerna är knappast något problem här, det som skulle kunna vara trixigt är världen i sig om man ska följa serien - men varför krångla till det i onödan? Borde funka utmärkt!

Ett till spel med samma regelsystem (Fuzion f.ö.) är Bubblegum Crisis. Denna gång bygger det på en animeserie från mitten/slutet av 80-talet och det är lite mecha och andra skojiga prylar, dock på en lite lagom hög nivå. Konceptet avsågs vara en blandning av klassisk anime, cyberpunk och lite superhjältestuk. Samma hyffsat enkla regler, att skapa en rollperson går fort men kan varieras stort. Spelet är rätt snyggt att bläddra i dessutom. Ta en titt på det med tycker jag!

Gamla klassiska Shadowrun kanske skulle kunna vara nåt...? Kan inte påstå att jag läst reglerna så mycket till det spelet så det kan mycket möjligt vara krångligare än jag minns det (främst när det gäller adepter & magi).

Ja... där sätter jag nog punkt för mitt första inlägg på forumet (tack, tack).

Man Mountainman

Storsvagåret
Re: Premiärpost (Wohoo)

Hej. Tack för tipsen.

Måste ju rycka ut och spy ur mig lite tankar när det är självaste Solgudinnan som ber om hjläp (säg till om du hängde med på den där... ).

Få se... du bor i Piteå, så vi kanske har spelat ihop någon gång, men jag kan inte erinra mig att jag någonsin haft en solgudinna som rollperson. Vad gäller mitt nick så har jag svårt att föreställa mig att det skulle finnas någon solgudinna med det namnet. En sökning på Google avslöjar heller ingenting.

Så nej, jag hänge inte med.

Man Mountainman

Storsvagåret
Re: big belly man fe test original stylee

Tack för tipsen!

Vad har de för intressen utanför rollspelet?

Tja, de diggar väl ungefär vad ungar i deras ålder diggar. Tyvärr finns det ju inget Harry Potter-rollspel på marknaden än. Visst vore SW en möjlighet, men jag tycker att det känns en smula för komplext. Men jag underskattar dem kanske. Magnus Seter verkar i alla fall vara av en annan åsikt.