Nekromanti Nybörjarrollspel?

MrG

Swashbuckler
Nybörjarvänligt för vem?

Nybörjarvänligt för vem?

Regeltunga verk är kanonbra för figurspelare och en del brädspelare som vi testa rollspel, medan en teaternörd lätt skulle kunna gå igång på Baron Münschhaussen eller ett friformssceanrio (t.ex Öpnna ditt hjärta).

Ska det försöka vara generellt nybörjarvänligt så har du rätt vettiga tankar, men jag tror att folk har lättare att börja med lajv än rollspel i så fall :p

Folk som helt saknar någon koppling skulle jag starta med en mordgåta, antingen ett Murdermystery i box eller en mordgåta med inhyrd spelledare.

-Gunnar (började med Drakar och fast någon annan fick läsa reglerna först :p)

Big Marco

Läskig
Re: Nybörjarvänligt för vem?

På engelska finns ett riktigt bra föredöme bland enkla spel som är både bra disponerade, har en bra setting och ett bra regelsystem - spelet lyckas kännas old-school och modernt på samma gång genom mycket enkla och snygga finesser.

Spelet är: Dragon Age
Länk: http://greenronin.com/dragon_age/

Rollpersonsskapandet tar under tio minuter. Det finns tre klasser (Warrior, Rogue, Mage) som kombineras med halvdussiniet bakgrunder. Lägg till två specialförmågor och några få talanger så är man klar. Busenkelt.

Settingen är fantasy 1A med en twist - enkelt att komma in i, intressant att undersöka djupare.

Dispositionen med en box och två 64-sidiga böcker i genial. Layouten är luftig och tydlig, men ändå snygg och har bra koppling till datorspelet. En röd tråd följer upplägget. Föredömligt korta och to-the-point-beskrivingar - en beskrivning av alver får en halv spalt och det känns som att det räcker.

Reglerna följer en och samma mall för allt och har samma beröringspunkter som DoD -82 ungefär. Tärningsslagen görs på samma sätt för allt. Stridssystemet är två sidor långt (men klarar ändå tack vare fingetoppskänsla i regelmakandet av saker som stunts). Skadesystemet är enkelt.

Den första boken ger kort inblick av spelvärlden (Ferelden), vad rollspel är, skapa rollperson, utrustning och regler. Klart. Bok två innehåller lite mer bakgrund, lite mer regler, ganska mycket monsterstats, spelledartips och ett helt okay introäventyr.

Böckerna finns i en box tillsammans med karta och tärningar. Det kommer fyra boxar totalt (smart ur försäljningsperspektiv) varav varje behandlar fem nivåer av rollpersonsutveckling.

Det är bara att sätta sig och lira, typ.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Re: Nybörjarvänligt för vem?

Nu blev jag ju faktiskt sugen på att kolla upp det. Varför berättade du inte det här för fyra timmar sedan när jag var kvar på Gothcon?

/tobias