Nekromanti Nybörjarrollspelande med hipsternördar?

Mogger

Hipsteranka
Ymir said:
Solar System är, som jämförelse, mycket mer generiskt, på gott och ont. Arguably är det dessvärre också mer abstrakt och kanske därför svårare för nybörjare att greppa och uppskatta, och därav mina tvivel som föranledde den här tråden.
Vi kanske skulle kika på vad som blir kvar av SS om vi kokar ner det till ett minimum? Jag är säker på att dess minimala kärna går att använda nästan rätt av utan en massa extra krunsh.

Jag håller med dig om AW, i grund och botten, men mycket av det ligger i playböckernas utformning och de settingspecifika dragen. Byt ut dem till att göra det du vill så har du ett nytt spel.

Pendragon

Swashbuckler
Jag hade nog undvikit spel som varit för "meta". Nu kan det vara jag som är insnöad som gammal rollspelare, men spel Solar och Apocalypse World känns väldigt mycket som en motreaktion mot klassiskt simulationistiskt rollspel av "brädspelstyp". De systemen har förvisso mycket kompaktare system med större handlingsfrihet, än t ex en klassiker som D&D. Ett lite mer komplicerat och begränsande system kan kanske vara lättare för en nybörjare att bli varm i kläderna med.

Eh, vad jag försöker säga är nog att det kanske är lättare att börja med att spöa orcher och ta deras paj skatt än att utforska det existentiellt lidande. Men det har inget med system att göra.

/Joel

Dimfrost

Special Circumstances
Visst, att fluffa om AW tar en hel del jobb. Min tanke var att man behåller settingen också. Spelledarens jobb, fronter och sådant, är i min mening mer av råd än faktiska regler att hålla sig till.

Arfert

Facit
Vad hade du tänkt att köra för kampanj då?
Jag tror att om jag var i dina skor antingen skulle testa ett enkelt soel som Swords & Wizardry (eller ett annat oldschool-lir) eller kanske ändå bättre MiniSix... Båda går att ladda ner gratis.
AW har jag, men det är för jobbigt skrivet för min smak... och det känns inte speciellt nybörjarvänligt alls.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Pendragon said:
Jag hade nog undvikit spel som varit för "meta". Nu kan det vara jag som är insnöad som gammal rollspelare, men spel Solar och Apocalypse World känns väldigt mycket som en motreaktion mot klassiskt simulationistiskt rollspel av "brädspelstyp".
Solar kan jag hålla med om, men AW funkar bra utan en massa meta, och framför allt inget jävla samberättande.

solvebring

Superhero
Jag vet inte, men månne Spirit of the Century? Galna pulp-äventyr i Kina? :gremlaugh: Nu har jag ju bara läst det vid något enstaka tillfälle, mer har jag inte hunnit, men det kallas ju för "Pickup" och kan mycket väl vara just det om man kör "kom-igång-snabbt"-versionen (finns kapitel om olika sätt att anamma spelet beroende på spelstil och syfte). Boken är iof asafet (ca 400 sidor), men den består mest av listor med en massa utfyllnad på färdigheter, aspekter och skit som man kan ha. Själva spelet egentligen bara några kapitel och så snabbt man fått svung på det sägs det att man ska kunna lira det snabbt och enkelt, med minimala förberedelser osv. FATE-systemet förövrigt. Boken är dyr men PDF:en kostar bara $5.00.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Jag måste berätta en sak. Jag avskyr Jason Morningstar. I alla fall i korta intensiva perioder. Dessa perioder dyker i regel upp i samband med trådar på Story Games som är ungefär som den här. Anledningen att jag avskyr honom då är för att han bara kommer in och är sådär jävla förnuftig som folk är ibland. Vad är det för förnuftigt han brukar säga?

Välj nåt som du är entusiastisk för.

Nybörjare är inte dumma, rollspel är inte svart magi. De kan nog hantera vad helst du drar fram, men det kommer gå bättre om du är peppad än om du inte är peppad.

Ymir

Liten kantbaron
Re: Uppföljning

Jag har beslutat mig för att spelleda Apocalypse Wörld, men förlagt till Yunnan där jag och de andra spelarna för tillfället bor. Jag kommer rapportera i krönikeforumet hurr det går för oss.

Tack för er input, gosisar!