Nekromanti Nyfiken på Exalted

Ceetan

Warrior
Jag är lite nyufiken på Exalted för att jag tycker att det verkar ha ett schysst koncept, (detta trots attinte är så förtjust i storryteller motorn ) men jag har väldigt dålig koll på vilka sorcebooks som finns.
Så jag undrar några saker
!: var kan man hitta en vettig lista på de Böcker som släppts?
2: tja...in lite uddan fråga...men vad, lite mer exakt, är en Exalted?

Tacksam för svar

Selly

Level 5 Laser Lotus
"var kan man hitta en vettig lista på de Böcker som släppts?"

Staffan räknar upp ett antal i det här inlägget. Annars borde väl White Wolf's katalog (återfinns via deras hemsida) funka, eller för all del SF-Bokhandelns Exalted-sortiment. Det var väl det jag kom att tänka på på rak arm. ELN har ett antal recensioner också.

"tja...in lite uddan fråga...men vad, lite mer exakt, är en Exalted?"

Kort sagt, en utvald av gudarna. Vill man vara krass, en vanlig människa (eller anime-figur...) som är väldigt bra på väldigt mycket och som har potential för att lära sig Charms (superkrafter). Man börjar med ett visst antal sådana, och får väl anses vara ganska så kompetent redan från start. Det är nötskalsförklaringen; det finns fem olika sorters Exalts (en halvsanning, egentligen finns det fler, men dessa övriga går ej att spela som) som var och en har olika förmågor och nackdelar, och om dessa finns det väl en smula mer att skriva. Jag nöjer mig dock med det här for now.

Ceetan

Warrior
tackar för svaret.....kan väl va nåt att titta på tror jag
Vilka är de man inte kan spela?
De jag känner till som går att spela är: Solars, dragon blooded(?) och
Sidreals. Man kan vär spela abyssals också?

Selly

Level 5 Laser Lotus
Jodå, Solars, Dragon-Blooded, Sidereals och Abyssals går alla att spela, och man kan dessutom spela Lunars. Bara Solars beskrivs utförligt i grundboken, medan övriga har varsitt supplement. De man inte kan spela (ännu i vart fall) är Alchemicals och Infernals, vilka inte är lika centrala för världen heller. Inte utifrån vad jag själv läst i vart fall.

Staffan

Myrmidon
Lunars finns också som spelbar typ. Fast det är möjligt att han avsåg de fem kasterna av Solars som "spelbara typer", eftersom de andra kräver supplement. Kasterna i fråga är Dawn, Zenith, Twilight, Night och Eclipse. Om man ska förenkla det lite är Dawn krigare, Zenith prästkungar, Twilight vetenskapsmän och magiker, Night smygare, och Eclipse diplomater - dock finns det rätt mycket utrymme för att gå bortom stereotyperna.

Om du vill lägga ner lite pengar på böcker, eller låna från nån, så föreslår jag först och främst Core Rule Book och spelledarskärmen med Storytellers Compendium. Core-boken är väl ganska självklart, sen tycker jag ST Compendium inehåller bra samanfattningar om olika Exalted samt settingen.