Nekromanti Nyfiken på saker angående djur o plantering.

Dark Lotus

Warrior
Hej alla glada eonspelare!
Nu är de som så att jag undrar ,om en sak iallafall ,när man spelar som bonde.
Jag kom på en sak iallafall som jag tycker saknas i spelet. Om jag nu inte missat att läsa en bit förstås?
Vart går man och köper frön till att odla sina grödor? Eller är det bara jag som har missat den delen? Kanske har man bara en mängd obegränsat med frön helt plötsligt rakt i fickan till sitt förfogande? x)

Vore 'trädgårdsmästare' ett nytt yrke i eon kanske, me tanke på att det finns en del flora att utnytja i mundanas natur?

Sen blev jag nyfiken på när modulen "Vilddjur och Bruksdjur" kommer ut? och hur många djur kommer då finnas på listan?

Brior

Swordsman
Jag spelar i och för sig inte EON, men svaret torde vara att man sparade en del av skörden från förra året till utsäde. Efter hungersnöd eller liknande får den lokale feodalherren / republiken / rådet handla upp utsäde och dela ut bland bönderna för att ha några undersåtar kvar.

Krille

Super Moderator
Du köper inte frön. Du sparar utsäde från förra skörden.

När du skördar och slår axen så får du sädeskornen kvar. Den kan du antingen mala till mjöl och göra bröd av, eller krossa och lägga i blöt och få malt som du kan göra öl av, eller kasta ut på åkrarna nästa år och få mer säd av. Se, sädeskornen är frön och ingenting annat. Det är bara det att människor har kommit på att de med viss förädling är rätt ätbara och mumsiga därtill.

Avkastningen av en åker är förhållandet mellan utsäde och skörd. Om den är minst 1:3 så bör man kunna hålla sig vid liv: sår man en tunna utsäde så får man in tre tunnor. Av dessa används en tunna för utsäde nästa år, och två tunnor för mat. Ju högre avkastning man har desto bättre är det. Vid ett förhållande på 1:5 så har man visst överflöd som kan säljas vidare för andra varor och tjänster.

Som jämförelse, dagens högeffektiva jordbruk har ofta en avkastning på 1:15 eller mer.

Poseur

Swashbuckler
Trädgårdsmästare ser jag inget fel med i eon då det är såpass myspysfantasy och på vissa ställen en bit in i ränesansen(Stavning?).
Jag skulle kunna se att dessa finns i överflöd hos sanari och kiryaalver (thism tycker det är för töntigt, learam har inte tid med sådant tönt och adelsjippofladder, heanea...do i need to say more?)
Dessa finns nog även i gott överflöd i både cirefalska sammväldet, thalamur,jargien och muhad. och mindre utsträckning consaber bland högadeln. Ebhron har säkert också ett par.

Efter en lång och rolig ´kampanj back in the old days så var en i spelgruppen trädgårdsmästare i halea teren hos en alvprinsessa.(Rp var dock ifrån början en ghordvärgkrigare men tyckte om blommor och hade sjuk mängd växtlära. Ghordvärgen var dock respekterad ibland alverna när han gång på gång visat sin heder och hjälpt dessa... Att alvprinssessan var gift med min karaktär i spelgruppen så försämmrades ju inte omständigheterna)

/poseur måste sluta skriva och läsa eonsaker, han blir alledens för sugen på eon! (NOIR NU, NOIR NU, INTE EON, INTE EON!)

Krille

Super Moderator
Som bonde lever man inte i ett vacuum. Man lever i en by, där bygemenskapen är A och O för överlevnaden. Ska du bygga till så hjälper hela byn till, ska man dika ut en ny åker så är det ett ärende för hela byn, och har du inte utsäde så hjälper dina bygrannar dig - av det enkla skälet att om de inte gör det så kommer du inte hjälpa dem när de har samma problem.

På samma sätt som barnbarn är den medeltida pensionsförsäkringen så är bygemenskapen det medeltida försäkringsbolaget och sjukförsäkringen. Utan dem står du på bar backe om det snyter sig. Med dem kan du klara dig om det snyter sig.

Problemet är att komma in i bygemenskapen utifrån. Det gör man inte i en handvändning, eftersom man är en främling. I så fall så är det enda sättet att helt enkelt ha pengar eller mark att köpa motsvarande skydd för. Och det gör man lämpligen från just ens nyblivna grannar, då det dels ger kontakt och dels skapar goodwill.

Det finns ett alternativ: samla vildhavre eller andra vilda sädesslag. Det är skitjobbigt.

---

Vi ska lägga till en sak: i ett ståndssamhälle så är bonde inte något man blir. Man är född bonde. Det vill säga, man är bonde för att pappa var bonde. Det gäller även för äventyrare: även dessas föräldrar är i 90% av fallen bönder, och innan de rymde hemifrån och blev äventyrare (eller fick gården nedbränd av tiraker, eller vad som nu hände) så fick de slita på åkrarna precis som alla andra.

Det innebär att inte ens äventyrare är bondelivet främmande, utom möjligen de 9% av äventyrarna som är av borgarsläkt (och därför har hantverkande föräldrar och därigenom har det yrket i blodet) eller 1% av äventyrarna som är adel och därför helt enkelt bara är adel.