Det som fick mig att tröttna på DoD ´91 var att det inte kändes realistiskt, varken karaktärsskapandet, världen eller reglerna som skulle få allt att gå ihop. Eon gav mig det jag hade saknat i DoD91. Ett gediget karaktärsskapande som förankrar karaktären i spelvärlden, realistiska regler (som kan förenklas för ökat flyt eller utökas om det känns motiverat) samt en välgenomtänkt spelvärld.
Senare har jag modifierat Eon med husregler som gör att vi nästan inte använder tärningar vid karaktärsgenererande, men så har jag turen att splleda en grupp som inte är powergamers utan föredrar upplevelsen framför powergame, vilket i kombination med min lowfantasykampanj låter mig i det närmaste hoppa över både strids och magiregler då magi är förbjudet där de rör sig och därför begränsas till SLPs och strid är alltid endast en sista utväg. Så jag har kanske en unik (och begränsad) utgångspunkt i min bedömning av Eon, men fortfarande så är det detta regelsystemet jag föredrar vad gäller Fantasy. Grunden är väldigt enkel, ju svårare någonting är desto fler tärningar slår du för att klara av det. Ser dock fram mot EonIV då inget är så bra att det inte kan bli bättre.