Själva regelsystemet alltså?
Det är överlag väldigt enkelt. Man utgår ifrån åtta olika karaktärsdrag, allt från [stark] och [träffsäker] till [listig] och [övertygande]. Hamnar man exempelvis i en social utmaning, där man måste övertyga en vakt att släppa in gruppen på en brottsplats så får den personen som vill försöka sig på övertalandet lyckas med ett slag mot sitt [övertygande] vanligtvis modifierat av vaktens [viljestark] eller kanske [listig]. Har vakten ett lågt värde får man en positiv modifikation på sitt slag, och omvänt om vakten har ett högt värde.
I strid fungerar det ungefär likadant. Spelaren använder sin [träffsäker] modifierat av fiendens [kvick] för att träffa ett slag. träffar man gör man skada med avdrag för fiendens rustning.
Det som skiljer systemet åt från många andra spel är att spelarna förväntas slå i princip alla slag. Vilket innebär att i en strid säger SL att en fiende attackerar dig med sitt Bastardsvärd, spelaren får då försöka undvika slaget med sitt egna [kvick] modifierat av fiendens [träffsäker].
Det som gör varje karaktär unik (eller mer unik iaf) är färdigheterna, vilket kan göra att man är bättre på att använda t.ex. spjut, tvåhandsvapen, man kan använda mystiska krafter eller låsa upp möjlighet att byta ut sin [träffsäker] i strid mot kanske [listig] eller [stark].
Reglerna är mycket enkla och tämligen intuitiva. Det finns en del skavanker och regler som är klumpigt skrivna här och där, men det mesta funkar väldigt bra.
Det som lockar mig mest är dock spelvärlden. Vilken är helt fantastisk, och den ska bli oerhört spännande att uppleva i den kommande gigantiska kampanjen! Hoppas det besvarar några av dina frågor!