Vad jag vet så kommer det inte att finnas någon psion eller mystic i Eberron-boken. Speltesterna av versionerna de haft på UA har inte varit tillräckligt positiva, så de jobbar vidare på den. Om/när de gör en Dark Sun-bok så blir det nog psionics av.
Jag är på det hela taget rätt OK med det. Psionics är inte en central del av Eberron - jag skulle till och med säga att 3.5e-Eberron är ett perfekt exempel på hur man kan hantera kontroversiella regelbitar på ett sätt som gör alla glada. Psionics finns, men huvudsakligen på kontinenten Sarlona. Det finns en del kalashtarer därifrån som har bosatt sig på Khorvaire, och i viss mån har de spridit sina talanger till andra, men i huvudsak är psionics väldigt sällsynt på Khorvaire. Riedra-imperiet har även intressen på Khorvaire. Utifrån den grunden kan man sedan välja att fokusera på kalashtarerna, Riedra, och kampen däremellan, eller så kan man låta bli. På samma sätt så kan man ha en kampanj som fokuserar på de fördomar Warforged utsätts för och på vilket sätt detta radikaliserar en del till den grad att de ansluter sig till the Lord of Blades... eller så kan man låta bli. Eller så kanske kampanjen utspelar sig i ett Eldeen Reaches under anfall från Aundair, som vill återerövra sin förlorade landsdel, och så måste rollpersonerna ena olika grupper och druidsekter för att försvara Eldeen Reaches... eller så handlar kampanjen om något annat.
De saker jag skulle säga är nödvändiga för att Eberron ska kännas som Eberron är:
- Drakmärkta hus och deras låga men brett tillgängliga magi.
- Effekter av Det Sista Kriget.
- Brist på starka allierade.
- Etiska och moraliska gråskalor.
Resten av Eberron är saker som finns i världen men kanske inte är i fokus just nu. Men de här fyra punkterna ser jag som centrala.