Nekromanti [NYHET] Eliot Wieslander får Rollspelsdraken 2017

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Rollspelsdraken 2017 tilldelas av Föreningen WRNU Eliot Wieslander.

Juryn har beslutat att tilldela Eliot Wieslander Rollspelsdraken år 2017 för hens stora insatser för den svenska rollspelshobbyn. Bidraget till rollspelssverige är stort med bland annat engagemanget i tidiga Sverok och försvaret av rollspelshobbyn mot starka motkrafter, samt som som arrangör för flera konvent och lajv. Hen ligger även bakom den internationellt kända metoden Ars Amandi som används som en metod för att simulera sex i rollspel och lajv. Det kanske största är det sätt hen bidragit till att göra diskussioner om genus och jämställdhet till centrala delar av rollspelshobbyn idag. När Eliot pratar så lyssnar folk, hens pondus är enorm och hen har använt denna för att lyfta viktiga frågor för hobbyns mångfald. Därför har vi funnit att hen är en värdig mottagare av årets pris.

Arbetsgruppens representant har träffat Eliot och arbetar på en intervju som kommer att publiceras här vid senare tillfälle.

MVH

/Magnus
För arbetsgruppen för Rollspelsdraken och för juryn

2097

deleta mitt konto tack
Grattis Eliot! Vet inte om vi har träffats men vi har gemensamma vänner i Interacting Arts-gänget

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Som jag försökte mumla fram redan under själva prisutdelningen: En ytterst välförtjänt Rollspelsdrake, som utdelas för många olika gärningar i hobbyns tjänst!

Och jag gillar särskilt att den (och Åsa Roos’ Rollspelsdrake häromåret) visar att juryn är villig att bredda »gjort något bra för hobbyn« till att inbegripa mer än bara »framställer påtagliga spel och/eller spelrelaterade grejer«.

Det finns många sätt att främja vår hobby.