Nekromanti [Nyhet] [KS] Judge Dredd & The Worlds of 2000 AD Roleplaying Game

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Joined
18 May 2007
Messages
6,184
Location
Omfalos
Björn Wärmedal;n295789 said:
Om det inte är en expansion till CM/77 får det va! ;)
Den som vill vara riktigt old-school kan ju också spela GWs (!) variant från 1985. Rollfigurer har åtta egenskaper, ett deriverat värde och det tar fyra minuter att gör en. Det är hur charmigt som helst.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
8,068
Location
Nordnordost
Björn Wärmedal;n295789 said:
Om det inte är en expansion till CM/77 får det va! ;)
Skissartat finns det regler för en del av sådant i Nattens Riddare. Men inte samma sak.


Skarpskytten: Har du någon åsikt om reglerna? Det jag läst på RPG.net indikerade att det skulle vara rätt krunchiga regler, tänkbart lite för krunchiga för att spela vilda äventyr i hög fart.
 

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Joined
18 May 2007
Messages
6,184
Location
Omfalos
wilper;n295803 said:
Skarpskytten: Har du någon åsikt om reglerna? Det jag läst på RPG.net indikerade att det skulle vara rätt krunchiga regler, tänkbart lite för krunchiga för att spela vilda äventyr i hög fart.
Jag har inte backat själv då jag ställer mig frågande till just regelmotorn som jag kollade upp snabbt i går kväll. Den ser rätt elegant ut, men utgivaren skriver själva någonstans att systemet har mer "krunch" än DnD5. Nu är det lite oklart vad de menar, DnD5 har en enkel grundmotor och sedan tusen förmågor/besvärjelser. Även det här systemet har bevisligen sådana, om kanske inte så många. Oavsett får det mig att känna mig rätt avtänd, inte minst för att spela ett spel med enkel rak action med morbid humor - hur mkt regler krävs? (Jag kände för övrigt exakt samma sak inför det nya Conanrollspelet, jag menar, behöver man mer än 3 grundegenskaper, några färdigheter och en enkel stridsmotor för att spela Conan? 300 sidor i fyrfärg? Verkligen? Arfert kan göra det spelet med en tiondel av textmassan.)

Och eftersom jag råkar äga det gamla spelet från -85 och tycker det är charmigt och enkelt (om uselt disponerat och inte utan en massa krångliga små regler) så kan jag känna att jag kanske ska nöja mig med det, samt spara 1000 spänn och plats på bokhyllan. En stor bonus (för mig) med GW system är dessutom att det har stort fokus på resurshantering, vilket som vi alla vet är helt centralt om man vill spela old school, och det här nya spelet verket inte ha något alls av det (i alla fall är det inget de skryter med, om det finns är det inte en selling point)

Oavsett lär jag aldrig spela särskilt många möten JD i mitt liv. Kanske köper efter att ha läst recensioner och bläddrat i den fysiska boken, men jag backar med 99 inte detta.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,609
Location
Umeå
Skarpskytten;n295814 said:
En stor bonus (för mig) med GW system är dessutom att det har stort fokus på resurshantering, vilket som vi alla vet är helt centralt om man vill spela old school, och det här nya spelet verket inte ha något alls av det (i alla fall är det inget de skryter med, om det finns är det inte en selling point)
Klart viktigt med resurshantering om man vill spela old school, men är det centralt i den genre som Judge Dredd infinner sig i? Är det centralt för livet i 2000 A.D.?
 

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Joined
18 May 2007
Messages
6,184
Location
Omfalos
Björn Wärmedal;n295817 said:
Klart viktigt med resurshantering om man vill spela old school, men är det centralt i den genre som Judge Dredd infinner sig i? Är det centralt för livet i 2000 A.D.?
Jag tror att ett sånt här spel måste bestämma sig för vad det vill göra. Vill det att man ska spela coola stårys med dramatiskt passande slut som i serierna? Då är det inte viktigt, och i den meningen finns det en motsättning i GW-spelet, som tycks vilja göra det men samtidigt gör en stor sak av resurshantering. Problemet med att kopiera serierna som jag ser det är att det är svårt att skriva sådana stårys utan att rälsa stenhårt, varför jag personligen skulle föredra ett JD-spel som släpper ut spelarna på gatorna och tillåter ett mycket öppnare spel istället för att trycka ned ledtrådar i halsen på dem så de helt omöjligt kan missa den förplanerade slutstriden. (Det är lättare för folk som skriver manus till serier än för spelledare).

Och spelar man på det sättet tycker jag nog att det kan vara ganska viktigt. Under alla omständigheter tycke den mycket yngre versionen av mig som spelade JD i mitten av 80-talet att det tillförde något det där med resurserna, eftersom du inte visste hur länge du skulle vara ute på gatan och vart ditt öde skulle föra dig, varför det var viktigt att tänka igenom vad man gjorde med sina grejjer - det kunde hända att man behövde dem bättre senare. (Och även om det knappast är centralt i serierna, så spelar resurshantering i alla fall viktig roll i filmen från 2012).

Oavsett, jag får inte grepp på vilken spelstil detta nya spel är tänkt att ha. Det är en rätt viktig bit information för mig personligen.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,609
Location
Umeå
Skarpskytten;n295819 said:
Jag tror att ett sånt här spel måste bestämma sig för vad det vill göra. Vill det att man ska spela coola stårys med dramatiskt passande slut som i serierna? Då är det inte viktigt, och i den meningen finns det en motsättning i GW-spelet, som tycks vilja göra det men samtidigt gör en stor sak ar resurshantering. Problemet med att kopiera serierna som jag ser det är att det är svårt att skriva sådana stårys utan att rälsa stenhårt, varför jag personligen skulle föredra ett JD-spel som släpper ut spelarna på gatorna och tillåter ett mycket öppnare spel istället för att trycka ned ledtrådar i halsen på dem så de helt omöjligt kan missa den förplanerade slutstriden. (Det är lättare för folk som skriver manus till serier än för spelledare).

Och spelar man på det sättet tycker jag nog att det kan vara ganska viktigt. Under alla omständigheter tycke den mycket yngre versionen av mig som spelade JD i mitten av 80-talet att det tillförde något det där med resurserna, eftersom du inte visste hur länge du skulle vara ute på gatan och vart ditt öde skulle föra dig, varför det var viktigt att tänka igenom vad man gjorde med sina grejjer - det kunde hända att man behövde dem bättre senare. (Och även om det knappast är centralt i serierna, så spelar resurshantering i alla fall viktig roll i filmen från 2012).

Oavsett, jag får inte grepp på vilken spelstil detta nya spel är tänkt att ha. Det är en rätt viktig bit information för mig personligen.
Jag har inte läst serierna (mer än ett enda nummer någon gång i mitten på nittiotalet), men senaste filmen (Dredd, med Karl Urban i titelrollen) var ju väldigt mycket en fet dungeon och hård resurshantering :)
 

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Joined
18 May 2007
Messages
6,184
Location
Omfalos
Björn Wärmedal;n295821 said:
Jag har inte läst serierna (mer än ett enda nummer någon gång i mitten på nittiotalet), men senaste filmen (Dredd, med Karl Urban i titelrollen) var ju väldigt mycket en fet dungeon och hård resurshantering :)
Precis. Jag såg (om) filmen häromdagen, och efter 18 minuter insåg jag att den utspelar sig i en megadungeon. Och Dredd och Anderson är instängda, kan inte få hjälp och det finns 3d6 crazed klansmen på varje våning - de måste spara på kulorna!
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,530
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Skarpskytten;n295823 said:
Precis. Jag såg (om) filmen häromdagen, och efter 18 minuter insåg jag att den utspelar sig i en megadungeon. Och Dredd och Anderson är instängda, kan inte få hjälp och det finns 3d6 crazed klansmen på varje våning - de måste spara på kulorna!
Jag såg personligen av en slump om filmen för några dagar sedan. Har dock säkert sett den över tio gånger vid det här laget eftersom jag älskar Dredd och vad filmen gör med karaktären och universat. Peach Trees är världens coolaste dungeon, tur dock att Dredd har hjälp av sin mage/sorcerer eller vad hon nu skulle kunna klassificeras som i en mer klassisk setting.

Nu skulle inte det här bli en recension av filmen men om det nya spelet är i närheten så bra som filmen så är det ett klart köp när produkten är klar. Jag har debatterat med mig själv och bestämt att vara väldigt sparsam när det gäller kickstarters etc och bara främja de svenska spel jag allra mest brinner för. Därför kommer jag inte att backa spelet men som sagt köpa det när det är klart, om det visar sig påminna om filmen från 2012.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,265
Location
Göteborg
Det nya spelet skall väl använda WOIN-systemet?

Jag har inte läst det så noga, men grunden verkar ju rätt enkel. Det är summerade pölar av T6or. Ungefär som gamla Star Wars, fast större pölar.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
10,116
Location
The Culture
Jag avvaktar tills det kommer en expansion där man kan spela D.R. och Quinch!
 

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Joined
18 May 2007
Messages
6,184
Location
Omfalos
Bolongo;n295890 said:
Det nya spelet skall väl använda WOIN-systemet?

Jag har inte läst det så noga, men grunden verkar ju rätt enkel. Det är summerade pölar av T6or. Ungefär som gamla Star Wars, fast större pölar.
Jo, det är WOIN och av det lilla jag har orkat titta på det på nätet att döma så är det ett relativt enkelt system modell slå en hög t6:or baserat på grundegenskap och färdigheter. Jag säger "relativt" för om man tittar på statblocken så är de ändå rätt matiga, typ i DnD5-klass, med ett gäng deriverade värden och slikt att hålla reda på.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,530
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
luddwig;n295917 said:
Lite vagt relaterat till tråden. Dredds medskapare Carlos Esquerra är död. Han var även med och skapade Strontium Dog, en serie som jag tycker är strået vassare än Dredd.

Tillägg: Jag ser att länken blir fel men lyckas inte ändra det från telefonen. Mutter mutter.

https://www.theguardian.com/books/2018/oct/01/judge-dredd-co-creator-carlos-ezquerra-dies-aged-70
Alltid tråkigt att höra om någons bortgång :-( Detta trots att jag nästan inte vet något om personen i fråga. Men jag fick i alla fall en anledning att undersöka Strontium Dog och skall berätta vad jag tycker när jag läst något av det!
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,825
Tack för länkfixet Gurgeh. Forumet och telefoner är en ytterst frustrerande kombination.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,720
Location
Helsingborg
Får väl säga att medans Dredd universumet definitivt är min grej, så är inte det här regelsystemet det.

10 grundattribut, 10+ skills på din basic karaktär (där många bara används för att boosta deriverade värden), 17 deriverade värden, Exploits/traits (Dvs feats) där det verkar som en grundkaraktär har 4+ stycken och det lär bara explodera med levlarna.

Gah!
 

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Joined
18 May 2007
Messages
6,184
Location
Omfalos
Edit: jag tänkte lägga upp ett foto på figurbladet till GWs variant här, men jag och bilden är inte vän med forumplattformen.

I vilket fall, i GWs variant slår man 1d4 för för Styrka (4 = 2), 2d10+20 för Inititative, Combat Skill, Drive Skill, Tech Skill, Street Skill, Medical Skill och Psi skill. Sedan slår man 1t100 för att se om man är immun mot psyförmågor. Sedan räknar man ut sina Actions: Initiative/10 avrundat uppåt (så 2 eller 3 eller 4 om man slog dubbel nollor). När man har bestäm namn, kön och hand samt vilken sorts ammo ens picka är laddad med från början (all utrustning är förtryckt i övrigt) så är man klar med sin gubbe. Om man inte har lyckats få 40 i någon färdigheter, då får man en förmåga som man måste välja

Alla varelser har samma statblock som en rollfigur: åtta värden, ett deriverat värde, och så någon not om vapen och kanske en specialförmåga eller två. Det tycker jag känns lagom.
 
Top