Skarpskytten
Ödestyngd världsvandrare
Det är ett nytt Judge Dredd-rollspel på gång: https://www.kickstarter.com/projects/enworld/judge-dredd-and-the-worlds-of-2000-ad-roleplaying.
Om det inte är en expansion till CM/77 får det va!Skarpskytten;n295785 said:Det är ett nytt Judge Dredd-rollspel på gång: https://www.kickstarter.com/projects/enworld/judge-dredd-and-the-worlds-of-2000-ad-roleplaying.
Den som vill vara riktigt old-school kan ju också spela GWs (!) variant från 1985. Rollfigurer har åtta egenskaper, ett deriverat värde och det tar fyra minuter att gör en. Det är hur charmigt som helst.Björn Wärmedal;n295789 said:Om det inte är en expansion till CM/77 får det va!
Skissartat finns det regler för en del av sådant i Nattens Riddare. Men inte samma sak.Björn Wärmedal;n295789 said:Om det inte är en expansion till CM/77 får det va!
Jag har inte backat själv då jag ställer mig frågande till just regelmotorn som jag kollade upp snabbt i går kväll. Den ser rätt elegant ut, men utgivaren skriver själva någonstans att systemet har mer "krunch" än DnD5. Nu är det lite oklart vad de menar, DnD5 har en enkel grundmotor och sedan tusen förmågor/besvärjelser. Även det här systemet har bevisligen sådana, om kanske inte så många. Oavsett får det mig att känna mig rätt avtänd, inte minst för att spela ett spel med enkel rak action med morbid humor - hur mkt regler krävs? (Jag kände för övrigt exakt samma sak inför det nya Conanrollspelet, jag menar, behöver man mer än 3 grundegenskaper, några färdigheter och en enkel stridsmotor för att spela Conan? 300 sidor i fyrfärg? Verkligen? Arfert kan göra det spelet med en tiondel av textmassan.)wilper;n295803 said:Skarpskytten: Har du någon åsikt om reglerna? Det jag läst på RPG.net indikerade att det skulle vara rätt krunchiga regler, tänkbart lite för krunchiga för att spela vilda äventyr i hög fart.
Klart viktigt med resurshantering om man vill spela old school, men är det centralt i den genre som Judge Dredd infinner sig i? Är det centralt för livet i 2000 A.D.?Skarpskytten;n295814 said:En stor bonus (för mig) med GW system är dessutom att det har stort fokus på resurshantering, vilket som vi alla vet är helt centralt om man vill spela old school, och det här nya spelet verket inte ha något alls av det (i alla fall är det inget de skryter med, om det finns är det inte en selling point)
Jag tror att ett sånt här spel måste bestämma sig för vad det vill göra. Vill det att man ska spela coola stårys med dramatiskt passande slut som i serierna? Då är det inte viktigt, och i den meningen finns det en motsättning i GW-spelet, som tycks vilja göra det men samtidigt gör en stor sak av resurshantering. Problemet med att kopiera serierna som jag ser det är att det är svårt att skriva sådana stårys utan att rälsa stenhårt, varför jag personligen skulle föredra ett JD-spel som släpper ut spelarna på gatorna och tillåter ett mycket öppnare spel istället för att trycka ned ledtrådar i halsen på dem så de helt omöjligt kan missa den förplanerade slutstriden. (Det är lättare för folk som skriver manus till serier än för spelledare).Björn Wärmedal;n295817 said:Klart viktigt med resurshantering om man vill spela old school, men är det centralt i den genre som Judge Dredd infinner sig i? Är det centralt för livet i 2000 A.D.?
Jag har inte läst serierna (mer än ett enda nummer någon gång i mitten på nittiotalet), men senaste filmen (Dredd, med Karl Urban i titelrollen) var ju väldigt mycket en fet dungeon och hård resurshanteringSkarpskytten;n295819 said:Jag tror att ett sånt här spel måste bestämma sig för vad det vill göra. Vill det att man ska spela coola stårys med dramatiskt passande slut som i serierna? Då är det inte viktigt, och i den meningen finns det en motsättning i GW-spelet, som tycks vilja göra det men samtidigt gör en stor sak ar resurshantering. Problemet med att kopiera serierna som jag ser det är att det är svårt att skriva sådana stårys utan att rälsa stenhårt, varför jag personligen skulle föredra ett JD-spel som släpper ut spelarna på gatorna och tillåter ett mycket öppnare spel istället för att trycka ned ledtrådar i halsen på dem så de helt omöjligt kan missa den förplanerade slutstriden. (Det är lättare för folk som skriver manus till serier än för spelledare).
Och spelar man på det sättet tycker jag nog att det kan vara ganska viktigt. Under alla omständigheter tycke den mycket yngre versionen av mig som spelade JD i mitten av 80-talet att det tillförde något det där med resurserna, eftersom du inte visste hur länge du skulle vara ute på gatan och vart ditt öde skulle föra dig, varför det var viktigt att tänka igenom vad man gjorde med sina grejjer - det kunde hända att man behövde dem bättre senare. (Och även om det knappast är centralt i serierna, så spelar resurshantering i alla fall viktig roll i filmen från 2012).
Oavsett, jag får inte grepp på vilken spelstil detta nya spel är tänkt att ha. Det är en rätt viktig bit information för mig personligen.
Precis. Jag såg (om) filmen häromdagen, och efter 18 minuter insåg jag att den utspelar sig i en megadungeon. Och Dredd och Anderson är instängda, kan inte få hjälp och det finns 3d6 crazed klansmen på varje våning - de måste spara på kulorna!Björn Wärmedal;n295821 said:Jag har inte läst serierna (mer än ett enda nummer någon gång i mitten på nittiotalet), men senaste filmen (Dredd, med Karl Urban i titelrollen) var ju väldigt mycket en fet dungeon och hård resurshantering
Jag såg personligen av en slump om filmen för några dagar sedan. Har dock säkert sett den över tio gånger vid det här laget eftersom jag älskar Dredd och vad filmen gör med karaktären och universat. Peach Trees är världens coolaste dungeon, tur dock att Dredd har hjälp av sin mage/sorcerer eller vad hon nu skulle kunna klassificeras som i en mer klassisk setting.Skarpskytten;n295823 said:Precis. Jag såg (om) filmen häromdagen, och efter 18 minuter insåg jag att den utspelar sig i en megadungeon. Och Dredd och Anderson är instängda, kan inte få hjälp och det finns 3d6 crazed klansmen på varje våning - de måste spara på kulorna!
Jo, det är WOIN och av det lilla jag har orkat titta på det på nätet att döma så är det ett relativt enkelt system modell slå en hög t6:or baserat på grundegenskap och färdigheter. Jag säger "relativt" för om man tittar på statblocken så är de ändå rätt matiga, typ i DnD5-klass, med ett gäng deriverade värden och slikt att hålla reda på.Bolongo;n295890 said:Det nya spelet skall väl använda WOIN-systemet?
Jag har inte läst det så noga, men grunden verkar ju rätt enkel. Det är summerade pölar av T6or. Ungefär som gamla Star Wars, fast större pölar.
Alltid tråkigt att höra om någons bortgång :-( Detta trots att jag nästan inte vet något om personen i fråga. Men jag fick i alla fall en anledning att undersöka Strontium Dog och skall berätta vad jag tycker när jag läst något av det!luddwig;n295917 said:Lite vagt relaterat till tråden. Dredds medskapare Carlos Esquerra är död. Han var även med och skapade Strontium Dog, en serie som jag tycker är strået vassare än Dredd.
Tillägg: Jag ser att länken blir fel men lyckas inte ändra det från telefonen. Mutter mutter.
https://www.theguardian.com/books/2018/oct/01/judge-dredd-co-creator-carlos-ezquerra-dies-aged-70