Nekromanti [Nyhet] Lindybeige pratar rollspel, och din spelstil suger.

2097

deleta mitt konto tack
Det kan lätt bli lite lyteskomik att hacka på Lindybeige T_T för han är så sämst
Har ett fotografi av honom i plånboken som varnande exempel.
There, but for the grace of God, go I… T_T

Björn Wärmedal

Björning Wheel
wilper, nu känner jag att du är skyldig mig att beskriva Drama System :)

Och det är inget fel på A-Team! :D

EDIT: Går det att få tag på Drama System utan att köpa Hillfolk? Kan inte påstå att jag är intresserad av settingen.

2097

deleta mitt konto tack
Det är som Time Cube–snubben. Ibörjan var det det roligaste som fanns men skrattet fastnade i halsen när jag insåg att han kämpade med mental ohälsa T_T
Vilket jag också gör så?
Jag ska skona Lb. Men att ha honom som nån sorts rollspelsauktoritet är nog inte så lyckat. Håller på att se videon

2097

deleta mitt konto tack
Men… ?!??! Han är för Hillfolk? Wilper, jag känner mig missvisad, du skrev ju att han, precis som vanligt, skulle vara mot min spelstil. Jag har ju en Hillfolkkampanj just nu. Känner dock att jag vill lägga ner den pga denna video.

2097

deleta mitt konto tack
Han säger att BotS har 'A DramaSystem Companion' på omslaget men ser inte att Hf-boken han just nu i sin hand har texten DramaSystem…? T_T som sagt det är som att gå på typ en Sarah Silverman show och sen upptäcka att man sitter bredvid Jimmie Åkesson. Skrattet byts ut mot en obehaglig känsla av att ha blod i munnen T_T

Vill tycka om mina medmänniskor inte skratta åt dom

2097

deleta mitt konto tack
Och han fortsätter säga bronze-age israel. Det är järnåldern, det är ungefär samtidigt som David och Goliat, David och Jonatan, den eran. Halvvägs in i GT.

Edit: Slutade kolla efter 6:42. T_T

2097

deleta mitt konto tack
Björn Wärmedal;n239001 said:
wilper, nu känner jag att du är skyldig mig att beskriva Drama System :)

Och det är inget fel på A-Team! :D

EDIT: Går det att få tag på Drama System utan att köpa Hillfolk? Kan inte påstå att jag är intresserad av settingen.
Hillfolk är den mest förklarade settingen med mest exempel.
Boken har 60 sidor om spelet, och utgår då från exemplet Hillfolk.
Sen är det 11 sidor om den settingen. 11 sidor kan du väl stå ut med. Sen är det trettio andra settings som har i genomsnitt fem sidor var.

Om man vill ha bara reglerna finns det en SRD online men den är obegriplig pga inga exempel.

Malandros är ett alternativ, den har dramasystemet med tärningar istället för kort, bygger på SRD:n. Har inte läst den så kan inte intyga begripligheten.

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Asså... är han något att skratta åt? Jag gillar hans entusiasm. Han är inte så strukturerad i sitt pratande, men jag tycker han är ganska medryckande. Sen behöver en ju inte kräva att han har rätt i allt han säger, kanske :)

2097

deleta mitt konto tack
Jag tycker inte heller han är något att skratta åt så jag missförstod kanske tråden och wilpers smiley-tecken.

Vi har ju skämtat om honom tidigare bl.a. i en tråd som jag necrade strax innan Wilpers inlägg, i dag.

Jag tycker inte man ska skratta åt någon men jag kan inte heller ta honom på allvar. Han har missförstått D&D ex vis med sina "D&D was rubbish"-filmer.

2097

deleta mitt konto tack
BW: Min tolkning av honom är grundad på tidigare videos av honom. Men blev verkligen förstärkt iom denna.

Tror det är mitt självhat som slår till. Jag har samma kaxiga "från-påvetronen"–sätt att skriva och är rädd att jag egentligen bara är lika Dunning-Kruger som Lindybeige.

Bolongo

Herr Doktor
2097;n239004 said:
Han säger att BotS har 'A DramaSystem Companion' på omslaget men ser inte att Hf-boken han just nu i sin hand har texten DramaSystem…?
Det ser han nog. Hans poäng är att Hillfolk inte borde varit huvudtiteln, han hade velat se DramaSystem som den stora feta texten på omslaget.

Men bronsålders-missen finns ingen ursäkt för. ;)

kloptok

Pensionerad astrolog
Har ingen relation till LindyBeige sedan tidigare. Jag är mest förvånad över hur okunnig han framstår. Han verkar ju ha noll koll på rollspelsbranschen och basunerar ut generalisering efter generalisering om hur "most roleplaying games are". Men jaja, då vet jag att jag fortsätta ignorera herr LB.

2097

deleta mitt konto tack
Bolongo;n239022 said:
Det ser han nog. Hans poäng är att Hillfolk inte borde varit huvudtiteln, han hade velat se DramaSystem som den stora feta texten på omslaget.
Men han är nöjd med Blood on the Snow:s omslag…

För min egen del tycker jag inte Dramasystem heller är ett så lyckat namn. Får plottade spel som Theatrix i åtankarna

Bolongo

Herr Doktor
2097;n239026 said:
Men han är nöjd med Blood on the Snow:s omslag…
Ja, för att i hans tycke så är Blood on the Snow en titel som kan locka läsare, medan Hillfolk inte gör det.
(Jag kan för övrigt hålla med om att Hillfolk låter som ett grisodlar-spel)

Men allvarligt, det finns legitim kritik att rikta mot Lindy för en del saker han säger, men den här tråden har snabbt fyllts av halmgubbar konstruerade av folk som inte orkat se klart hela videon ens. Jag blir lite trött på er.

Därför att efter en inledning då han förenklar och generaliserar en massa kring trad-spel, så är 90% av videon bara en entusiastisk genomgång av en för honom ny spelstil och hur kul hans grupp haft med den. Jag kan inte se någon anledning att dissa det.

2097

deleta mitt konto tack
Jag tycker ju om Dramasystem. Jag är lite slarvig och kallar det ibland Hillfolk även i andra settings. Mest för att jag förknippar ordet "drama" med gamla usenetdebatter från 90-talet. Även om jag bara har spelat det ett par gånger. Tror det är en kombination av saker som gjorde att spelet blev bortglömt så fort. Att det var en misskött, försenad Kickstarter kan vara en bidragande faktor. När jag först hörde talas om spelet var det i en negativ recension ett bra tag efter att spelet hade funnits ute.

Konstigt att andra järnålders-spel-uppbyggda-kring-relationskartor är så uppmärksammade ;)

Jag tycker om grundsettingen men min nuvarande kampanj är i en annan setting och med en del regler ändrade.

Wilper, vad har du själv för relation till spelet? Var det mest Lb:s generella okunnighet kring andra spel (såsom dina egna) som roade dig, eller hade du Dramasystem specifikt i åtanke?

kloptok

Pensionerad astrolog
Bolongo;n239028 said:
Ja, för att i hans tycke så är Blood on the Snow en titel som kan locka läsare, medan Hillfolk inte gör det.

Men allvarligt, det finns legitim kritik att rikta mot Lindy för en del saker han säger, men den här tråden har snabbt fyllts av halmgubbar konstruerade av folk som inte orkat se klart hela videon ens. Jag blir lite trött på er.

Därför att efter en inledning då han förenklar och generaliserar en massa kring trad-spel, så är 90% av videon bara en entusiastisk genomgång av en för honom ny spelstil och hur kul hans grupp haft med den. Jag kan inte se någon anledning att dissa det.
Håller delvis med om det senare, det är en bra och ärlig genomgång av DramaSystem och dess förtjänster. Det är mest tråkigt att det ska ställas emot andra sorters "sämre" rollspel. Jag tycker inte det är att konstruera halmgubbar att invända emot det, en stor del av hans budskap med videon är ju att folk som gillar motsvarande dungeoncrawls är fast i barnsliga (läs: sämre) spel, läs t.ex. första meningen i hans beskrivning av videon: "Role play games have to grow up. This may be the way to go."

[FONT=YouTube Noto, Roboto, arial, sans-serif]Jag tycker mest det framstår som 1) okunnigt att inte verka ha någon koll på alla de mängder av spel som fokuserar på drama 2) är trist att framställa DnD/dungeoncrawl som barnsligt.

Det hade varit en bra och intressant video om han hade skippat de första fem minuterna och bara pratat om DramaSystem.
[/FONT]

2097

deleta mitt konto tack
Bolongo;n239028 said:
Se det stycket igen. Det är pga det står DramaSystem på omslaget som han tycker BotS har ett OK omslag. Att namnet Blood on the Snow är ett coolare namn är ju ren fakta men det nämner han inte.

Ang tröttheten på oss:
Det är inte bara inledningen till den här videon där han har sagt ogenomtänkta saker utan det har varit ett vanligt tema i hans tidigare videor också.

Jag har också varit rejält självrannsakande här i tråden när jag skriver om min reaktion på Lb i allmänhet och denna video specifikt.

Jag har försökt se lite mer av videon lite i taget sen jag skrev "jag slutar kolla" men jag är inte klar med den än. Jag får en nästan fysisk reaktion av skam och äckel. En blandning av att jag tycker synd om honom men att jag ändå har en grundmotvilja mot honom. Något som vi hade pratat om tidigare på wrnu i en tråd som jag hade skrivit mer i strax innan wilper postade den här tråden.

Jag tycker också inte om ironiskt kollande och "cringe"-humor och jag kände/känner mig förvirrad av varför wilps lade in detta under "nyheter". Jag vet att han ofta är ironisk. Om budskapet är såsom du och BW menar att här har vi en sund, entusiastisk kille som pratar om ett bra spel på ett bra sätt, då missade jag den ingången från början.

Och, om jag föreställer mig att vi pratar om en video med en sund, entusiastisk kille som pratar om ett bra spel på ett bra sätt, då skulle jag förstå din reaktion, Bolongo. Och kanske har du och BW rätt i att hans video helst helt enkelt ska tolkas så. Det var bara allt annat än självklart.

slanfan

Hero
Bolongo;n239028 said:
Hillfolk är ju ett sanslöst osexigt namn!

Hills&Folks förfan!