Nekromanti [Nyhet] Ny version av RuneQuest ute nu

clarence redd

FrostByte Books
Efter en lång process så har nya RuneQuest till slut landat. Kalenderbitarna har tvistat om vilket versionsnummer som gäller, men jag föredrar 7. Den officiella titeln är helt enkelt RuneQuest: Roleplaying in Glorantha.

Det gamla gardet, som skapade de ursprungliga versionerna på 1970- och 80-talet, är tillbaka. Både Greg Stafford och Steve Perrin har arbetat med den nya versionen. Ett uttalat mål har också varit att hitta tillbaka till spelets rötter, när det konkurrerade med D&D om rollspelstronen.

Den största förändringen mot tidigare versioner verkar vara direkt inspirerad av Greg Staffords spel Pendragon. Men istället för ridderliga passioner, definieras rollpersonerna av runor som representerar olika egenskaper. I övrigt är runmagi, kulter och mytologi fortfarande viktiga delar i spelet och spelvärlden Glorantha.

Och fler titlar verkar komma i tät följd. En monsterbok är på väg, liksom kampanjer och en spelledarbok.

https://www.chaosium.com/runequest-roleplaying-in-glorantha-pdf/

Botulf

Hero
puh! Det börjar bli svårt att hålla reda på alla versioner av RQ eller deriviat (Open Quest, Legend, Mythras, Magic World etc). Intressant med att en del Pendragon letat sig in i RQ btw.

clarence redd

FrostByte Books
Som jag har förstått det så tog Greg Stafford fram regler för Passions till en betaversion av RQ3 eller 4 för många år sedan. Av olika skäl hamnade de istället i Pendragon.

Och jo, det börjar bli många versioner. Men de mest aktiva - sett till publiceringstakt - är Mythras och RQ/CoC. De andra varianterna har legat lite lågt de senaste två åren.

crilloan

Swordsman
För en som gillar BRP och vars grund murades med DoD Expert, vilken version skulle ge störst glädje att införskaffa?

Hälsningar
C

Bolongo

Herr Doktor
crilloan;n290501 said:
För en som gillar BRP och vars grund murades med DoD Expert, vilken version skulle ge störst glädje att införskaffa?

Hälsningar
C
Antagligen den här, om du vill ha något lika generiskt som DoD:
https://www.chaosium.com/basic-roleplaying/

Eller den här om du vill ha det något mer nischat mot fantasy (boken ovan är genre-neutral):
https://www.chaosium.com/magic-world-2/

Men om du menar att du vill doppa tårna i riktig RQ, med all dess glorantha-gonzo, så bör du skaffa den allra senaste versionen.

clarence redd

FrostByte Books
crilloan;n290501 said:

Hälsningar
C
Det beror lite på vad du vill göra. Om du vill ha ett spel med en aktiv nyutgivning så är Mythras eller nya Runequest de säkraste korten. Båda har ambitiösa utgivningsplaner de kommande åren.

Mythras finns som gratisversion (Mythras Imperative) som ger en bra känsla för hur reglerna funkar. Antalet genrer/settings ökar ganska snabbt och inkluderar bland annat modern vampyrskräck, sci-fi, dimensionshoppande brittiska agenter och flera olika fantasyvärldar. Reglerna håller ungefär samma svårighetsgrad som DoD Expert, men med en del trevliga innovationer som Passions, Luck Points och Combat Special Effects. Själv ser jag fram emot nästa års Lyonesse, baserat på Jack Vance fantasytrilogi (med känsla av Neil Gaiman-fantasy). Och min egen bok med mysterielösande sci-fi på 1920-talet!

Nya Runequest ligger regelmässigt närmare RQ2 från tidigt 1980-tal. På gott och ont. BRP-motorn har utvecklats till det bättre sedan dess, men många äldre titlar kan användas utan justeringar.* Glorantha är väldigt omtyckt bland de som ger sig hän, men har rykte om sig att kännas överväldigande för nybörjare. Det finns mycket material publicerat och den nya regelboken ska göra världen mer lättillgänglig. Gillar man bronsålder, hjältesagor, detaljerade religioner och gudar som blandar sig i människornas liv så är Runequest helt rätt. Vill man däremot spela ’vanlig’ fantasy så finns det bättre alternativ.

* Å andra sidan är alla BRP-spel väldigt lätta att konvertera mellan. Trots att det kan skilja 40 år mellan dem.

Rickard

Urverk speldesign
Hade jag spelat RuneQuest 3 istället för Drakar och Demoner (EDD & 91) så hade jag nog aldrig husreglat DoD såpass mycket att det blev ett eget spel.

Nu är RQ3 och det inofficiella 4:an av fans det enda jag har läst av från det varumärket ... och HeroWars men det spelet är en helt annan femma.

clarence redd

FrostByte Books
Jag bytte till RQ2 strax innan DoD Expert släpptes - just i brist på mer detaljerade regler. Det är svårt att förstå nu, men många längtade efter bra detaljerade regler på den tiden. Vi husreglade väldigt sällan, även om RQ2 känns väldigt rörigt när man läser det nu.

@Rickard: Matiné ser roligt ut. Finns det som PDF?