Nekromanti [NYHET] RQ på svenska från Eloso Förlag

Jag är inget Runequest-fan överhuvudtaget men däremot så är det kul att Eloso kommer att släppa den svenska versionen av Call of Cthulhu. Men mest av allt väntar jag på Chock. Jag är fan lite orolig att produktionen av material till CoC och Chock kommer att kollidera med varandra. Det är två klassiska skräckspel som ska hanteras av samma för mig okända förlag, vars tidigare spel rent grafiskt verkar vara designade för personer som har svårt att få klossarna i rätt hål. Vad jag har fattat ska båda spelen dessutom ha en lite skandinavisk vinkling.

Med Chaosiums blutsaugertakt på tillbehörssläpp (som kanske planeras att komma i svensk översättning) kanske Chock hamnar i skymundan. Risken är att det bara blir en regelbox/bok, en ful men dyr spelledarskärm, lite bögiga specialtärningar och ett par äventyr följt av ett tvåtrådars, döende forum där jag och andra sorgsna skräckfans lägger ut eget material medan den officiella produktionen dör sotdöden - Elosos Chock förvandlas till Cock, i stil med Riotminds Drakar och Demoner 2016. Trots allt är ju CoC populärare och kommer att ge mer klirr i kassan.

CapnZapp

Myrmidon
Mekanurg;n308819 said:
När vi på Äspel under 1987 bestämde oss för att nästa produktlinje skulle bli SF stod valet mellan MegaTraveller och Star Wars D6. Jag tror fortfarande att vi valde rätt.
Absolut!

CapnZapp

Myrmidon
Bolongo;n308817 said:
Det är så BRP att det är själva urtypen för BRP.
Runequest var urtypen av BRP, ja.

Men huruvida detta går att översätta till någon acceptans för DoD nostalgiker vete fåglarna. Senaste upplagan av RQ (som vi väl utgår från är det spel som Eloso tänker översätta) är absolut inte identiskt med någon version av BRP och definitivt inte med någon version av någonting från tiden vid första Drakar och Demoner. :)

Bolongo

Herr Doktor
CapnZapp;n309082 said:
Runequest var urtypen av BRP, ja.

Men huruvida detta går att översätta till någon acceptans för DoD nostalgiker vete fåglarna. Senaste upplagan av RQ (som vi väl utgår från är det spel som Eloso tänker översätta) är absolut inte identiskt med någon version av BRP och definitivt inte med någon version av någonting från tiden vid första Drakar och Demoner. :)
Ja, det var väl det jag sade?

Att alls försöka relatera detta till DoD är en feltänkt fråga i grunden.