Nekromanti [Nyhet] Vampire 5e är i goda händer

Tre solar

Hero
Ken Hite är ju ett fullblodsproffs så det blir naturligtvis proffsigt. Men det saknas ju inte direkt spel av honom så jag har svårt att tycka att det är ett intressant val. Det är lite som flygande vinmakare: såklart är det bra för produktlinjen att kvaliteten höjs men det är dåligt för utbudet när produkterna blir mer lika varandra.

Edit: fast jag är långt ifrån en Vampire spelare så det var onödigt att regna på folks parad, om Ken var en drömvärvning för er som spelar Vampire är det såklart jättekul. Han är skitbra på research och konspirationsteorier så han kan säkert tillföra mycket.

Bolongo

Herr Doktor
Kanske skall förklara min utgångspunkt: jag är långt ifrån någon Vampire fanboi, jag tycker mycket av WWs utgivning hade goda idéer men att utförandet av dem ofta lämnade en del att önska. Därför tycker jag det verkar lovande att en så klarsynt konstruktör kliver in - det är som när den nye sheriffen kommer för att rensa upp i stan...

De riktigt inbitna oWoD-diggarna kanske är av en annan åsikt. Men, hey, det är för dem som 20-årsutgåvorna finns. ;)

cogitare

Swashbuckler
Känns som ett säkert val.

Synd bara att de verkar hålla fast vid t10-systemet istället för att göra något nytt (baserat på en ordväxling mellan Hit och Zak på twitter). Jag hade gärna sett att de kastat hela existerande systemet och börjat från botten med något nytt. Lite som Fria Ligen gjorde när de återupplivade Mutant (År Noll).

Cog.

2097

deleta mitt konto tack
Det är nytt. Det är bara att det nya använder d10:or. Ni får ha tålamod så ska ni få se dur bra det blir.

cogitare

Swashbuckler
2097;n238967 said:
Det är nytt. Det är bara att det nya använder d10:or. Ni får ha tålamod så ska ni få se dur bra det blir.
Såg när jag klickade på länken att de skall använda d10:or men INTE storyteller. Gör mig lite mer intresserad av det hela.

Alltså, jag lär köpa en grundbok oavsett bara för att se vad de gjort (även om jag sannolikt inte kommer spela spelet) och av ren nostalgi.

Har du någon sorts insikt eftersom du är så övertygad om att det kommer bli bra? Man blir ju lite nyfiken. Eller har du bara väldigt mycket förtroende för Mr. Hite?

Robert Jonsson;n238973 said:
Jag hoppas verkligen inte på ett nytt regelsystem. Huva. :(
Hur kan man inte hoppas på ett nytt regelsystem. oWoD (eller bara WoD nu när nWoD är CofD...) är ju i det närmaste ospelbart. Även med uppgraderingarna i X20-serien. Men ja, jo jag vet att många tycker att det klassiska WoD är det bästa sen skivat bröd vad det gäller regelsystem. Så är det inte för mig dock :)

Skall bli kul att se vad de kokar ihop.

Önskar att de förenklar ex. Discipliner så inte var och en av dem är sitt eget lilla sub-regelsystem, där tom. olika specifika disciplin-nivåer har olika sub-system. Så mycket text! Så mycket regler att hålla reda på.

CofD (nWoD) gjorde vissa förenklingar och förbättringar enligt mitt tycke och skulle jag köra WoD (oavsett gamla eller nya) skulle jag använda det regelsystemet över WoD (oWoD).

Cog.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
cogitare;n238976 said:
Hur kan man inte hoppas på ett nytt regelsystem. oWoD (eller bara WoD nu när nWoD är CofD...) är ju i det närmaste ospelbart. Även med uppgraderingarna i X20-serien. Men ja, jo jag vet att många tycker att det klassiska WoD är det bästa sen skivat bröd vad det gäller regelsystem. Så är det inte för mig dock :)

[...]

CofD (nWoD) gjorde vissa förenklingar och förbättringar enligt mitt tycke och skulle jag köra WoD (oavsett gamla eller nya) skulle jag använda det regelsystemet över WoD (oWoD).
Jag tycker inte det är det bästa sen skivat bröd, men jag ogillar nya system. Storyteller-systemet sitter i ryggraden och föredrar att ha det kvar av bekvämlighetsskäl. Sedan håller jag med om nWoD är ett bättre system (jag hade hoppats på VtM20 var uppdaterade Vampire-regler med nWoD-reglerna) så där håller jag med. Att tweaka den existerande regelkärnan är helt okej med mig med andra ord. Ett helt nytt regelsystem? Nej tack.

Genesis

Ni dés ni maître
Vad har Ken Hite gjort som man hört talas om? Tycker mig känna igen namnet. (Googlar.) GURPS och Gumshoe? Det låter ju inte så lovande. Men tja, Gumshoe är ju ett väldesignat spel för en tråkig spelstil, så han verkar ju vara en bra regelmakare, även om han har dålig smak! :)

2097

deleta mitt konto tack
Det är Robin Laws som gjort Gumshoe. Genesis, Ken Hite är ffa väldigt skarp på settings och research och alternativa takes på saker och ting. Det kommer bli bra. Ni får ha tålamod. Spela SaKVaL så länge.

Genesis

Ni dés ni maître
2097;n239126 said:
Det är Robin Laws som gjort Gumshoe. Genesis, Ken Hite är ffa väldigt skarp på settings och research och alternativa takes på saker och ting. Det kommer bli bra. Ni får ha tålamod. Spela SaKVaL så länge.
Ah, okej. Då är han säkert helt rätt för Vampire. Det är ju ett väldigt settingintensivt spel. Men vad gör han för regelsystem?

2097

deleta mitt konto tack
Om du inte passar dig så snor han SaKVaL rakt av! Eller om ni verkligen stir up shit så blir det DoD Expert med tennfigurer i form av Lasombra och Brujah. Ni får ha tålamod och se helt enkelt. Skulle inte ha sagt nåt men jag blev så salty. Jag tror det blir bra?

Dimfrost

Special Circumstances
Wow, coolt! Nu blir jag nästan lite intresserad av Vampire. Förstås, vad jag egentligen skulle vilja se är Ken Hites take på Exalted ...

RasmusL

Champion
Kul att det händer grejer men har ändå lite svårt att se varför det behövs ännu ett Vampire? IMLTHO slipade Requiem bort det mesta av det totalt ospelbara i VtM, behövs det verkligen en itteration till? Settingmaterial finns det ju ungefär hur mycket som helst till oWoD, kanske bara trycka om det, eller?

2097

deleta mitt konto tack
Dom flesta gamla WoD och CoD finns som PoD, det är inte där skon klämmer
Att ha ett bra regelsystem och en bra förstabok vore guld
Vi får väl se

cogitare

Swashbuckler
Som jag tolkar de uttalanden från nya WW så vill man lansera en World of Darkness franchise på bred front. Rollspelet är bara en del i det hela.

Bästa sättet att få lite hype kring spelet är väl att ge ut det på nytt. Min gissning, baserat på vad jag läst och sett från rollformuläret från något speltest i Berlin så kommer V5 vara ganska likt vad Vampire alltid varit. Det är d10-pöl, man har inverterat blood pool och kallar det hunger (ie. hunger tickar upp när du gör vampyriska saker istf att blood pool tickar ner), man har reducerat till 3 GE (istf. 9).

Sen driver man settings metaplot lite bakåt (gehenna hände aldrig utan lurar vid horisonten) och sedan lite framåt igen och kommer vilja prångla böcker som driver metaplotten men även knyta samman metaplot händelser med annat som händer i hela WoD-franchisen (så om det händer saker i den tv-serie de hoppas på så kan det ha efterverkningar i rollspel, kortspel, brädspel, appar och whathaveyou).

Jag kan ju misstolka något oerhört men någon längs med de här linjerna uppfattar jag nya WW's vision att vara.

Cog.

PS. Så vitt jag har sett så plockar V5 minst lika mycket från Requiem som från Masquerade. Rent system-mässigt troligen mer. T.ex. så är det ett slag både för att träffa och avgöra effekt/skada vilket är rakt av från Requiem. Men nya WW gillar Masquerade-settingen mycket mer så det är den som gäller och det är den som kommer drivas fram av metaplot-händelser. DS.

cogitare

Swashbuckler
2097;n242754 said:
Att ha ett bra regelsystem och en bra förstabok vore guld
Jag hade så gärna sett att de helt släppt den gamla legacyn till d10-pölar och tänkt om helt och hållet. Lite som Fria Ligan gjorde med Mutant År Noll.

Men det hade väl blivit totalt uppror i grognard-lägret då antar jag :)

Cog.

2097

deleta mitt konto tack
Själv tycker jag nog generellt bättre om CoD-settingarna utom när det gäller changeling och det pinsamma beast. Geist är min favorit

Det faktum att beast existerar gör att jag inte vill spela nåt CoD-spel

cogitare

Swashbuckler
2097;n242759 said:
Själv tycker jag nog generellt bättre om CoD-settingarna utom när det gäller changeling och det pinsamma beast. Geist är min favorit

Det faktum att beast existerar gör att jag inte vill spela nåt CoD-spel
Changeling the Lost har ju blivit ganska hyllat (mycket mer så än Changeling the Dreaming). Själv har jag ingen åsikt. Har spelat lite Dreaming för 20 år sedan och ingen Lost.

Vad gäller Vampire (vilket är det vi diskuterar här) så föredrar jag Requiem över Masquerade. Settingen är mer intressant och dynamisk med fem fraktioner (som vi lärt oss att det faktiskt heter ;) ) som inte nödvändgtvis vill ha kål på varandra i Camarilla vs. Sabbat stil och klaner som mer är vampyriska arketyper snarare än rasprofilering (assamite och ravnos t.ex.) och politisk grupp i ett. Detta leder till ett mer intressant politiskt landskap att navigera än öst mot västblocket som sabbat och camarilla känns mer modellerat efter. Systemet i CofD (och därmed Requiem) är vida överlägset WoD, iaf. för mig och min smak.

Ang. Beast har jag ingen åsikt men det var mycket skriverier kring det när det var på väg ut. Kommer inte ihåg vad det var och det är kanske OT för den här tråden (sexism eller rasism eller någon annan sorts -ism är jag ganska säker på att det var dock).

Faktum är att jag i mitt WoD spelande (gammalt som nytt) primärt har ägnat mig åt Vampire med viss utsvävning till Werewolf och Mage medan övrigt har jag antingen spelat inte alls eller bara extremt extremt lite.

Cog.