Konstruktören för den nya upplagan är... (drum roll)...
http://www.enworld.org/forum/conten...Designer-of-VAMPIRE-5th-EDITION!#.WRqOHcYlGCp
http://www.enworld.org/forum/conten...Designer-of-VAMPIRE-5th-EDITION!#.WRqOHcYlGCp
Såg när jag klickade på länken att de skall använda d10:or men INTE storyteller. Gör mig lite mer intresserad av det hela.2097;n238967 said:Det är nytt. Det är bara att det nya använder d10:or. Ni får ha tålamod så ska ni få se dur bra det blir.
Hur kan man inte hoppas på ett nytt regelsystem. oWoD (eller bara WoD nu när nWoD är CofD...) är ju i det närmaste ospelbart. Även med uppgraderingarna i X20-serien. Men ja, jo jag vet att många tycker att det klassiska WoD är det bästa sen skivat bröd vad det gäller regelsystem. Så är det inte för mig dockRobert Jonsson;n238973 said:Jag hoppas verkligen inte på ett nytt regelsystem. Huva.
Jag tycker inte det är det bästa sen skivat bröd, men jag ogillar nya system. Storyteller-systemet sitter i ryggraden och föredrar att ha det kvar av bekvämlighetsskäl. Sedan håller jag med om nWoD är ett bättre system (jag hade hoppats på VtM20 var uppdaterade Vampire-regler med nWoD-reglerna) så där håller jag med. Att tweaka den existerande regelkärnan är helt okej med mig med andra ord. Ett helt nytt regelsystem? Nej tack.cogitare;n238976 said:Hur kan man inte hoppas på ett nytt regelsystem. oWoD (eller bara WoD nu när nWoD är CofD...) är ju i det närmaste ospelbart. Även med uppgraderingarna i X20-serien. Men ja, jo jag vet att många tycker att det klassiska WoD är det bästa sen skivat bröd vad det gäller regelsystem. Så är det inte för mig dock
[...]
CofD (nWoD) gjorde vissa förenklingar och förbättringar enligt mitt tycke och skulle jag köra WoD (oavsett gamla eller nya) skulle jag använda det regelsystemet över WoD (oWoD).
Ah, okej. Då är han säkert helt rätt för Vampire. Det är ju ett väldigt settingintensivt spel. Men vad gör han för regelsystem?2097;n239126 said:Det är Robin Laws som gjort Gumshoe. Genesis, Ken Hite är ffa väldigt skarp på settings och research och alternativa takes på saker och ting. Det kommer bli bra. Ni får ha tålamod. Spela SaKVaL så länge.
Jag hade så gärna sett att de helt släppt den gamla legacyn till d10-pölar och tänkt om helt och hållet. Lite som Fria Ligan gjorde med Mutant År Noll.2097;n242754 said:Att ha ett bra regelsystem och en bra förstabok vore guld
Changeling the Lost har ju blivit ganska hyllat (mycket mer så än Changeling the Dreaming). Själv har jag ingen åsikt. Har spelat lite Dreaming för 20 år sedan och ingen Lost.2097;n242759 said:Själv tycker jag nog generellt bättre om CoD-settingarna utom när det gäller changeling och det pinsamma beast. Geist är min favorit
Det faktum att beast existerar gör att jag inte vill spela nåt CoD-spel