Nekromanti [Nyhet] Wizards har öppnat två portar för att publicera material utifrån D&D 5E

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Wizards of the Coast har släppt en öppen lincens (OGL) och ett dokument med systemet (SRD) från Dungeons & Dragons 5E. Dessa två tillsammans gör att vem som helst kan använda vissa bitar av D&D för att skapa sitt eget spel, precis som med licensen som fanns till tredje versionen.

Wizards har också, i ett samarbete med OneBookShelf (företaget bakom DriveThruRPG m.m.), öppnat DMsGuild.com, en sida som kommer samla material direkt menat för 5E. Här kan alltså producenter av rollspelsmaterial använda sig direkt av monster och begrepp som inte ingår i OGL. Man har även tillgång till att använda spelvärlden Forgotten Realms i sina produkter.

OneBookShelf har fått många frågor under senaste veckan rörande vad skillnaden är att publicera under OGL och i DMs Guild. I ett nyhetsbrev till producenter som har material på DriveThruRPG och liknande så går de igenom flera av de vanliga frågorna och ger inkluderar en tabell som ger viss översikt över vad som gäller:
I want to… OGLDMs Guild
...design content using fifth edition rules for D&DYesYes
...publish my original campaign world using fifth edition rulesYesNo
...print and sell my fifth edition D&D product on my ownYesNo
...publish content for the Forgotten RealmsNoYes
...sell my product in the official D&D online marketplaceNoYes
...have my content rated by the largest network of D&D playersNoYes
...have my content considered for additional publication by WizardsNoYes
...have my content considered for inclusion in digital gamesNoYes
...have my content considered for inclusion in Wizards marketingNoYes

Än så länge är DMs Guild alltså bara öppet för rollspelsmaterial som är generiskt eller till Forgotten Realms. I nyhetsbrevet uttrycker OneBookShelf en tro på att fler settings kommer bli tillgängliga. Det är också den avsikt som Wizards uttrycker i sin information på DMsGuild.com.

Jag tycker förresten följande känns värt att notera:
"Can I publish comic books, novels, computer games, etc.?
For now, roleplaying game titles only please."

Den som publicerar på DMsGuild.com sätter själv priset på sin produkt och får 50 % i royalty. Produkter som publiceras där får inte publiceras någon annanstans med undantag från korta utdrag eller liknande i promotionsyfte.

.113

Swashbuckler
Kommer du hålla koll på det här och uppdatera mera om det händer något stort som andra kampanjsettings eller rent utav egna settings? :)

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Nej, jag törs inte lova att jag håller koll på det. Jag har inte gett mig in på 5E, så det är lite osäkert om jag kommer snappa upp nyheterna om de inte når mig via exempelvis nyhetsbrev från OneBookShelf, som i det här fallet.

När det gäller egna settings tror jag vi törs räkna med att det bara är OGL som gäller. Poängen med DMsGuild är väl utbytet mellan att du som producent får använda bitar av D&D-paketet som du annars inte får, samt kan publicera på just den sidan, i utbyte mot att din produkt stärker D&D-varumärket.

Som jämförelse med de 50 % man får av vad kunden betalar om du har din produkt på DMsGuild så kanske det är intressant att nämna att motsvarande är 65 % eller 70 % på t.ex. DriveThruRPG (det högre talet gäller om du exklusivt säljer dina produkter via OneBookShelf).

Björn Wärmedal

Björning Wheel
DeBracy;n151438 said:
Som jämförelse med de 50 % man får av vad kunden betalar om du har din produkt på DMsGuild så kanske det är intressant att nämna att motsvarande är 65 % eller 70 % på t.ex. DriveThruRPG (det högre talet gäller om du exklusivt säljer dina produkter via OneBookShelf).
Jag hade för mig det var 60% om man inte har OBS som exklusiv säljpunkt?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Det är ju inte jätterelevant för mig, men jag blir lite nyfiken på hur det ser ut med rättigheter och sådant. Om man publicerar en grej på DM's Guild står det alltså att kan får sin "content considered for additional publication by Wizards" till exempel. Betyder det att Blizzard fortfarande måste fråga en, ge en pengar/royalties, eller kan de helt sonika ta ens grejer och stoppa in i böcker de själva publicerar?

Vad betyder "considered for inclusion" i det här sammanhanget?

Jimmy

The One Ringkvist
Björn Wärmedal;n151442 said:
Jag hade för mig det var 60% om man inte har OBS som exklusiv säljpunkt?

Det är 65% respektive 70%.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Det här får mig att grunna lite:
...have my content considered for additional publication by WizardsNoYes
...have my content considered for inclusion in digital gamesNoYes
...have my content considered for inclusion in Wizards marketingNoYes

Det är inte så att det ligger någon klasul i det finstilta om att WTC har rätt att sno vad det vill från vad du än lägger upp där och använda i sina egna produkter?

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Det här kommer – precis som med d20-licensen en gång i tiden – att innebära att man måste vada genom ett knädjupt träsk av undermåliga tredjepartsprylar för att eventuellt hitta några guldkorn.

Vad då? Glaset är halvtomt såklart. Varför undrar du?

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Dante;n151458 said:
Det här kommer – precis som med d20-licensen en gång i tiden – att innebära att man måste vada genom ett knädjupt träsk av undermåliga tredjepartsprylar för att eventuellt hitta några guldkorn.

Vad då? Glaset är halvtomt såklart. Varför undrar du?
Fast det gör vi väl redan i hela OSR-rörelsen? :D

anth

Vetefan
Någon som vet om WotC fortfarande är lika griniga när det gäller översättningar?
När DnD5 översattes var översättningar totalförbjudna - har de ändrat sig nu när de återigen släppt både SRD och OGL?

CapnZapp

Myrmidon
"Förbjudna" är klart missvisande.

Att WotC inte brytt sig om att licensiera spelet står helt klart, men att de skulle "förbjudit" någon från att översätta det... det är att hårdvinkla verkligheten.

WotC äger rättigheterna till D&D. Ingen kan trycka och sälja deras regler utan deras tillstånd, oavsett språk.

Om någon har "förbjudit" andra versioner av PHBn är det du och jag - samhället med dess upphovsrättsliga skydd.

Att WotC inte brytt sig om att sälja spelet på andra marknader än de som är intresserade av engelskspråkiga rollspel är en sak. Det är deras rättighet.

Ett språkbruk som "var översättningar totalförbjudna" anser jag vara klart olämpligt. Det är inte deras skyldighet erbjuda sitt spel på något särskilt språk.