Nekromanti [Nyheter] System Shock Kickstarter!

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag tillhör de som aldrig riktigt kom in i ettan. Och jag spelade aldrig tvåan pga att jag brukar undvika att spela uppföljare utan att ha spelat spelen innan. Plus att jag hört att SS2 är sjukt svårt, och jag är dålig på spel.

Jag lirade lite av demot. Det är snyggt och coolt och gav mersmak, men givet att jag var för korkad för att hitta koden till kodplattan så är det nog så att jag inte bara är dålig på spel, jag är dessutom dålig på att... se någonting överhuvudtaget. Nåja, jag backade iaf.

Jarl

Hero
krank;n186714 said:
men givet att jag var för korkad för att hitta koden till kodplattan så är det nog så att jag inte bara är dålig på spel, jag är dessutom dålig på att... se någonting överhuvudtaget.
I originalet hittar man en audio log som ger koden (451), i detta demo står det med blod på väggen bredvid keypaden. Pga SS som första koden är 45100 i System Shock 2, 0451 i Deus Ex, 0451 i Deus Ex: HR, Bioshock, Dishonored, Gone Home, Firewatch etc etc. Givetvis är det en referens till Fahrenheit 451. Alltid värt att testa den kombinationen i ett spel :)

Jag älskade SS1, spelade skiten ur cdrom-versionen (gillar det mer än tvåan egentligen). Men det går knappt spela ettan längre pga styrningen (och i viss mån grafik). Så väldans trevligt med en remake, backade med en gång!

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jarl;n186726 said:
i detta demo står det med blod på väggen bredvid keypaden.
Ja, jag såg det sen när jag kollade på Jim Sterlings genomspelning =)

zonk

muterad
Jarl;n186727 said:
I originalet hittar man en audio log som ger koden (451), i detta demo står det med blod på väggen bredvid keypaden. Pga SS som första koden är 45100 i System Shock 2, 0451 i Deus Ex, 0451 i Deus Ex: HR, Bioshock, Dishonored, Gone Home, Firewatch etc etc. Givetvis är det en referens till Fahrenheit 451. Alltid värt att testa den kombinationen i ett spel :)

Jag älskade SS1, spelade skiten ur cdrom-versionen (gillar det mer än tvåan egentligen). Men det går knappt spela ettan längre pga styrningen (och i viss mån grafik). Så väldans trevligt med en remake, backade med en gång!
Finns det inte nån mod som uppdaterar styrning till ettan? För ja, den är verkligen skruvad med moderna mått mätt!

zonk

muterad
krank;n186714 said:
Jag tillhör de som aldrig riktigt kom in i ettan. Och jag spelade aldrig tvåan pga att jag brukar undvika att spela uppföljare utan att ha spelat spelen innan. Plus att jag hört att SS2 är sjukt svårt, och jag är dålig på spel.

Jag lirade lite av demot. Det är snyggt och coolt och gav mersmak, men givet att jag var för korkad för att hitta koden till kodplattan så är det nog så att jag inte bara är dålig på spel, jag är dessutom dålig på att... se någonting överhuvudtaget. Nåja, jag backade iaf.
Fan jag tyckte inte tvåan var så svår! Bara man spelar som marine och satsar på konventionella vapen så äger man. När man får sin automatkarbin bara mejar man ner allt. Ev kan man ta en poäng i exotic weapons men inte mer, så man kan nita saker med den där kristall-pinnen.

Men visst, lirar man som PSI utan mkt i vapen lär det bli tufft. Hacking är inte sådär superbra heller. Både är kul att leka med, men de kostar mer än de smakar. Funkar bättre som hobbies än huvudspår.

Sen får jag säga att jag hade två polare som inte lirade igenom SS2 för att det hade monster respawn, och det störde dem för mkt. Man känner sig ofta stressad och utsatt. Ja om man inte lirar i Co-op, då blir det softare. Det är ett riktigt kul spel att spela i co-op förresten.. jävligt roligt när båda springer runt som idioter pga nåt läskigt monster som röjer runt.

Ska man lira SS2 så finns det en jäkla massa moddar som snyggar upp det, gör om grafiken som fan osv. Exakt hur mkt som är lagom är en bra fråga. Det finns forum om co-op, moddar osv här
http://www.ttlg.com/forums/forumdis...ysprune=-1&sort=lastpost&prefixid=&order=desc

Jarl

Hero
zonk;n186733 said:
Ev kan man ta en poäng i exotic weapons men inte mer, så man kan nita saker med den där kristall-pinnen
Eller så sätter man 6 i Exotic Weapons (eftersom varje poäng över requirement ger +15% skada) och sen kör man PSI-förmågan "Adrenaline Overproduction" som ökar melee-skada gånger PSI. Med 6-7 i PSI så sänker man allting på ett slag :D

zonk

muterad
Jarl;n186734 said:
Eller så sätter man 6 i Exotic Weapons (eftersom varje poäng över requirement ger +15% skada) och sen kör man PSI-förmågan "Adrenaline Overproduction" som ökar melee-skada gånger PSI. Med 6-7 i PSI så sänker man allting på ett slag :D
Asch, jag gillar att plocka saker på långt håll. Mindre spring och trassel. Men visst är det kul att man kan bygga sin gubbe så grymt olika! Sen är det plus och minus att det inte är så balanserat, dvs, vill man göra livet enkelt, finns det vissa saker som är enkla, bra lösningar. Som vanliga krutvapen, och då främst automatkarbinen. Sen blir jag själv lätt lite kompletionist och lär mig hacka bara för att tömma varenda gömd och låst låda..

zonk

muterad
Jarl;n186830 said:
Ja, öh, men det är ju bara footage från demot...
Ah, nej, det var en tidig alpha-teaser de släppte flera veckor innan demot. Tycker den fångar en helt annorlunda stil än de andra videorna.

Apropå demot så har jag inte riktigt vågat testa det. Vill inte spoila liksom.. är det bra? Verkar det juste?

Jarl

Hero
zonk;n186833 said:
Ah, nej, det var en tidig alpha-teaser de släppte flera veckor innan demot. Tycker den fångar en helt annorlunda stil än de andra videorna.

Apropå demot så har jag inte riktigt vågat testa det. Vill inte spoila liksom.. är det bra? Verkar det juste?

Alltså, det är inte ett demo egentligen, det är just alpha-teasern. Liten, liten del av första nivån, med ofärdigt gränssnitt och det mesta annat rätt grovhugget. Man blir inte spoilad skulle jag säga. Iofs, har du sett klippet ovan så har du sett hela demot.

zonk

muterad
Jarl;n186834 said:
Alltså, det är inte ett demo egentligen, det är just alpha-teasern. Liten, liten del av första nivån, med ofärdigt gränssnitt och det mesta annat rätt grovhugget. Man blir inte spoilad skulle jag säga. Iofs, har du sett klippet ovan så har du sett hela demot.
Aja, jag får testa det när jag är tillbaka på ordentligt internet och med en ordentlig dator!

Undrar annars lite hur det blir med och utan RPG-element. Det var kul i tvåan men fanns väl tydligen inte i ettan. Vet inte om det hade passat. Gillar iofs att man kan specca olika och spela igenom det på olika sätt, men frågan är om det passar. Eller om de får det att passa.

Jarl

Hero
zonk;n186861 said:
Undrar annars lite hur det blir med och utan RPG-element. Det var kul i tvåan men fanns väl tydligen inte i ettan. Vet inte om det hade passat. Gillar iofs att man kan specca olika och spela igenom det på olika sätt, men frågan är om det passar. Eller om de får det att passa.
I ettan förbättrar man sig bara, det finns inga direkta val att göra vad gäller ens karaktär. Man hittar bättre och bättre mjukvara som förbättrar målsökning, navigering etc.

Tvåans rpg-delar är roliga, men samtidigt frustrerande och ologiska. Nästan allt går ut på att ta bort artficiella hinder, inte göra en bättre på något man redan kan. Speciellt med vapen är det helt crazy; varför kan jag avfyra en pistol men inte ett gevär?

Om de gör några RPG-element i rebooten så hoppas jag de tänker helt om jämfört med tvåan.

zonk

muterad
Jarl;n187057 said:
I ettan förbättrar man sig bara, det finns inga direkta val att göra vad gäller ens karaktär. Man hittar bättre och bättre mjukvara som förbättrar målsökning, navigering etc.

Tvåans rpg-delar är roliga, men samtidigt frustrerande och ologiska. Nästan allt går ut på att ta bort artficiella hinder, inte göra en bättre på något man redan kan. Speciellt med vapen är det helt crazy; varför kan jag avfyra en pistol men inte ett gevär?

Om de gör några RPG-element i rebooten så hoppas jag de tänker helt om jämfört med tvåan.
Det var ett jävla slag sen jag spelade tvåan och just då störde det mig inte, och ettan har jag inte spelat, men om jag inte missminner mig såg tvåan ut mkt som du beskriver det. Och då håller jag med, det är ett tråkigt system, generellt sett. Eller ja. Jag kan tänka mig PSI som unlock, men att skjuta med vapen är ju verkligen inte på det sättet. Att träffa bra och ladda om nåtsånär snabbt är kanske en annan femma, men det gäller ju återigen att bygga upp något som är kul att spela.

Vi får hoppas de tänker vettigt!