Nekromanti Nyheternas tid

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Bardek små log åt bönderna i den lilla byn medans han klättrade ner från sin vagn som tidigare under dagen hade varit fylld med varor som deras fruar och döttrar hade fått, "Nu dröjer det inte länge" Tänkte Bardek han kunde se hur männen och kvinnorna från by rådet hade samlats i närheten av hans vagn "så fort alla är där kommer de att skicka över någon" Tänkte Bardek precis när han hade tänkt klart så såg han hur en av dom kom fram till honom och och började prata "Ursäkta mig Mäster handlare Bardek vi vill att du för fram nyheter från staden och berättar om kungen har några nya bud" Bardek log och sa "det kommer att kosta er Middag och så mycket Öl jag vill dricka plus frukost och grattis sovplats jag har en Kunglig Budkavel som gör mig berättigad till att även få mina hästar fodrade"
Bonden såg iriterad ut men sa "Givet viss mäster Bardek min dräng kommer se till att de får havre och hö men måste du verkligen upprepa det varje gång"

Inuti öl huset så satte sig Bardek framför den öppna brasan med en stor portion smör stekta rovor och köttbuljong han smakade på byns öl slickade sig på läppen och sa "Vet ni ert Öl får mig att tro att Dvärgarna i städerna måste skita i sina kaggar det är bara i er by man får gott Öl" Byborna såg ut att rodna av stolthet specielt deras mäster bryggare en gammal Dvärg som bode här med sin familj..
"Ska du inte börja berätta vad som händer någon gång" Fräste Nynve från kvinnornas cirkel.
<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>
I Jag kan berätta att Kungen har samlat in flottan för att eskortera handels skepp till Perine och Fristaten colona Thalamur har börjat belägra och sänka skepp som ska ditt.
Vidare så har kungen satt ett på bud till varje by med över 100 inevånare att minst 10 av att alla män och kvinnor över 14 år från byn ska söka sig till huvudstaden för att bli tränade i försvara landet de bästa av dom kommer få äkta tjänst de andra skickade tillbacka till sin by för att lära byn försvara sig om Thalamur annfaller <p><hr></blockquote><p>Nynve fräste argt "Betyder det att vi har krig eller ?
Bardek såg fundersamt på Nynve och sa eftertänktsamt "Jag är inte säker vi har vad som kan bli en början till krig de ogudaktiga Thalamurierna dyrkar djävlar och demoner enligt Prästerna i Daak kyrkan och de inom den Gamla tron. Thalamurierna vill att Perine och Fristaden Colona ska åter bli deras territorum igen och vi i Consaber vill inte att dom ska bli erövrade"
Nynve frågade "Varför ska vi lägga oss i vad som händer dom länderna de är flera dygn färd från var kust ? Vad spelar det för roll om de blir erövrade eller inte"
Bardek svarade "Så fort Thalamur har lyckats åter erövra dom länderna så kommer de att annfalla Consaber och det kommer bli ett svårt och blodigt krig. Men Consabers kung må Daak alltid lysa hans väg har beslutat att genom att stödja dom med mat vapen och ibland trupper kan Perine ohc Fristaten Conona hålla ut och klara sig själva. Endast om Thalamur erövrar dem kan thalamur börja kriga med oss.
Och ni undrar varför Thalamur måste slåss mot Perine och Colona innan de slåss mot oss?
Orsaken är att Perine och Colona ligger som en sköld och skyddar Consaber och om Thalamur skulle anfalla oss skulle de två länderna anfalla Thalamur därför kan vi inte låta Thalamur erövra dom."
Nynve mumlade. "Så med andra ord inte ens kungen kan säga om det blir krig eller inte"

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p> Sen har sjömän och fiskare upptäckt att på flera öar utanför Consaber har monster dykt upp även visa män från magiska universitetet har känt igen dessa monster som öken levande demoner. och djungel levande hyggelmonster, Djungel är en form av tät varm skog,
Ingen vet hur dessa främnade monster har kommit till våra länder men belöning erbjuds till den som har lyckats döda dom för flera fiske byar har blivigt uppätna" <p><hr></blockquote><p>"Hur stor belöning" undrade en förbi passerande krigare som satt i Ölstugans borte hörn tillsammans med några vänner..
Bardek såg förvirrad ut och tittade sen i några papper innan han svarade "Det lär vara 100 silver per monster, men det var för en vecka sen och när jag åkte pratade de om att höja priset till minst det dubbla så jag vet inte det kan vara mer eller samma jag är lessen att inte kunna ge exakt information" Bardek såg att både bönderna och krigarna i hörnet såg lite irriterad ut.
<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p> Från det magiska skolorna så har en samling böcker blivigt stulna de lär vara farliga och så mer information kan jag inte ge men okända magiker som uppträder på ett oärlig och farligt sätt ska rapporteras <p><hr></blockquote><p>Bardek passade på att hämta lite skinka och lite mera Öl den är god tänkta han. medans byborna satt och tittade mistänkt mot krigarnas magiker kollega en spinkig liten person.
Bardek satte sig ner och började åter berätta fler nyheter samtidigt som han små gnagde på en bröd skiva som hade så mycket ost och skinka att han inte kunde få in den i munnen helt.
<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p> Sen kan vi varna alla präst lärlingar det har kommit en mördare som dödar unga präster ohc prästinnor mördaren gör hemska saker med kropparna innan han dödar dom. Både Daak och gamla tron troende måste se upp till kungens män har fångat mördaren.
Vad som troligen kommer bli hemskare för er är att priset för utsäd har ökat igen och i grå by så har pesten brutit ut ingen kommer in eller ut från den byn längre.<p><hr></blockquote><p>Bardek såg att nyheten om utsädet fick dom alla att börja prata och nästan skricka i munnen på varandra inom kort kommer de börja klaga på mig be mig att föra fram sina klaga mål och suckade han försöka få reda på om det fanns billigare alternativ än att köpa från de lagliga adelsmännens lager..
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Wow om det är du som har skrivit allt detta är du verkligen suverän på att väcka liv i berättelsen med dina väl valda ord.

Only dead fish float with the stream.
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Tack så mycket *rodna* det är alltid roligt att höra att någon gillar det man skriver..

Zhamir xarzmek öppnade dörren till sitt lilla kontor i Haarz handelshus, medans Zhamir tände olje lyktorna satte han ner väskan med brevrullarna på skrivbordet, Efter några minuter var det ljust och spisen var tänd Zhamir satte sig bakom skrivbordet med en kopp Äppelsaft i muggen och kaffe kokande i en kanna hängande i den öppna spisen.
Zhamir hälde ut alla 2 brevrullar på skrivbordet dessa rullar tänkte han skrivna av skepps kaptenen navigatörer från Handelshusets skepp innehöll nyheter och information från alla de stälen våra skepp gick till ofta var det rent skräpp och tråkiga texter men ibland jag undrar vilken jag ska börja med..
<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p> Herrn vi har lastat av kryddorna i Consaber och jag gjorde som ni ville att vi skulle göra och nyheterna är..
Enligt en skrämd ö-bo så har flera byar varit tvugna att fly för att monster har anlänt det dessutom så lär några av fiskarna ha sett en flytande ö ute i havet. Givet viss så tror inte jag Herrn på det där med flytande ö men jag vet att det de säger om Monster på öarna måste vara sannt alla säger det och angånde ön som flyter så vet jag bara att Havssvalan krockade med en liten ö mitt ute i havet en gång och den ön har jag alldrig lyckats återfinna så jag tror på flytande öar eller ö liknande flytande föremål Herrn...
Sedan så har flera rapporterat att Drakar har setts slåss mot varandra i Consaber och man vet att pesten har brutit ut vad det innebär vet jag inte.
Sen så har en av mina underbefäll sett en flock av Valar simma söder ut och det ska dom inte göra än och det kan inverka på våra valjägare.
Under vår tid i An-Thalamur då vi skulle hämta Thalamurs Ull så såg vi något konstigt en grupp krigare som seglade ut de verkade ha kortsvärd och magisk utrustning en av dom tappade en lapp och jag lyckades få en av tiggar pojkarna att hämta lappen åt mig.
Det stod något om Simburas skatt kammare och det fanns en liten karta av en byggnad och några kordinater resten var skrivet i kodat så jag kunde inte tolka det men jag skickar med lappen..
Sen så har Consaber börjat med att odla sitt eget peppar och jag har märkt att priset på peppar har minskat
Kapten Xerxes hus Ziuana <p><hr></blockquote><p>Zhamir spanade runt han såg vart lappen måste ha sutigt fast limad på brevet men tyvär måste det ha lossnat och ramlat av. Simburas skattkammare tänkte Zhamir vart har jag hört det *hmm* vist jag den lär innehålla flera hemliga besvärjelser och även skatter bortanför för våra dödligas fantasi. Han passade på att skriva ett litet medelande till sina överordnade om att skicka sabbotörer till Consabers kryddodlingar.
Jag får be folk söka efter lappen tänkte han medans han öppnade nästa brev..
<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p> Herrn frun jag skriver detta i hopp om att få prata med er jag är navigatör på havsvalan och har inte rapporterat förut men jag hörde rykten om att någon lär sälja våra skepps kurser till en pirat och det kan vara rykten eller ?.
Sen så har någon lyckats med att blanda ut våran Peppar med andra örter så när vi sålde det fick inte kunderna vad dom betalde för.
Under vår färd tillbacka till Colm så förvandlades en av grisarna i lastrummet till en sjösjuk Dvärg han påstode att han vart gris efter att han förolämpade en Tirakisk magiker, Vår kapten kommer ihåg denna magiker som sålde honom ett lass grisar och bad han frakta dom till Colm och jag har själv lakt undan grisarna så att inte kan leverera dom till Takalor än utan att ni har fått grisarna än utan vänta på era order Några av grisarna har skrivit Hjälp och snälla döda mig i smutsen inuti buren så jag tror att de alla är Dvärgar men kapten säger att vi har fått betalt för att leverera och det ska vi göra.
Min tanke var att Ni kanske kan ha nytta av dvärgar på något annat sätt, vi brukar inte handla med slavar men jag har hört att En furste i Mommoland är villig att betla en förmögenhet till den som ger henne en Dvärg smed som slav, Enligt vad jag hörde där nere så var det Dvärgens vikt i silver.
Miriz Navigator<p><hr></blockquote><p>Zhamir satt och tänkte Miriz har gått direkt emot sin kaptens order det är snudd på myteri så vi kommer att måste straffa honom men å andra sidan har han tippsat oss om en möjlig förtjänst som vi kan göra, Grisdvärgarna bör nog överlåtas till handelshuset magiker och är de Dvärgar så kanske *hmm* ..
Miriz bör få någon belöning efter straffet kanske kan han bli en kapten själv tänkte Zhamir.
<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p> Mûhad elit krigare är på gång att föra ett hämd korståg till Jargien jag har även hört ryktas om att de ska sända in utklädda brännare till Jargien så jag förväntar att inom kort kommer Jargierna villja hyra skepp av oss.
Sen så ska en ny skandal hota i Momolan så inbördes krig kan inte vara långt borta vapen handel är något som kan investeras i.
Sist så har jag hört att en magiker i Momolan har kommit på nya spännande teorier om hur man kan förenkla alstringen en primitiv vävnings teknik han är villig att dela med sig om han får penngar och även om tekniken inte fungerar så har denna magiker lyckats skapa flera spänande ritualer.
Sen så bör medelas att jag har själv lyckats uppfinna en besvärjelse som gör vatten till vin gott vin tyvär så klarar jag bara av att få vattnet att vara vin i 24 timmar men kan vi använda det komersielt ?.
Tzurlekin Skepps magiker <p><hr></blockquote><p>Zhamir Oj vatten till vin under 24 timmar undrar hur vi kan nog använda det bäst är nog att låta den magiker och den där Momolans magiker som han upptäckte få en post i våran hus magi skola så att vi kan lära oss lite mer och tjäna mycket mera.
Men hur ska man utnytja vin formeln *hmm* bäst att få smaka först tänkte Zhamir innan han gäspade och skrev ner några anteckningar innan han gick för kvällen..
 
Top