Nekromanti Nyskapande Skräckmonster Sökes

quetzalcoatl

Veteran
Jag och en vän till mig skriver ett skräckorienterat scenario som utspelar sig i Sovjet under tidigt åttiotal. Vi har problem med att hitta på nyskapande monster, och vänder oss därför hit. Tacksam för svar.

Axel Löfving

Robban

Hero
Det är nog ytterst svårt att hitta ett monster som inte har använts/förekommit tidigare, men jag skulle nog söka på Elfwood/annan konst(ig) sida (DeviantArt comes to mind..., men håll dig borta från sheezyart). Annars rekommenderar jag japanska monster, de är varierande, kommer i många färgglada former, och kan faktiskt bli rätt otäcka.. var annars kan man hitta:

Dorotabou????
Muddy Rice Field Boy
This creature is the spirit of a hard-working farmer whose rice fields were sold or neglected after his death. It appears as a grotesque torso, three-fingered and one-eyed, protruding from the muddy ground and crying for its land to be returned.

eller andra guldkorn, jag rekommenderar att INTE söka på "japanese monsters", då kommer du få upp sidor om: inu-yasha, yu-gi-oh, pokémon, anime, godzilla och allt annat som faktiskt INTE har med saken att göra.. börja med "yokai" eller "youkai -inuyasha" i google, och lägg därefter till mer minus (-"yu-gi-oh!", till exempel.

Tack till Youkai för att jag fick använda bilden (en av få bra tecknare/konstnärer på sheezyart). Ni andra som känner för att använda bilderna till nåt som ska läggas upp på nätet/tryckas ska givetvis fråga, först, jag bara lånade bilden för att visa att japanska monster är häftiga.

Robban - funderar på att sova.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Om du ska vara i Sovjet: ta något ur den traditionella ryska folktron och gör om det så att det passar dig. Vad sägs om en bannik, en polovoi, en domovoi, en garafena, en itchetiky, en igosha eller en ovinnik? Eller kanske en (om det nu finns fler) Baba Yaga?

(Och om du undrar vad tusan en ovinnik är kan du slå upp det på Encyclopedia Mythica.)

/tobias

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Tack till Youkai för att jag fick använda bilden (en av få bra tecknare/konstnärer på sheezyart). Ni andra som känner för att använda bilderna till nåt som ska läggas upp på nätet/tryckas ska givetvis fråga, först, jag bara lånade bilden för att visa att japanska monster är häftiga.
Vilket hade hjälpt om man de facto såg bilden.

- Vulf

GlueBall_UBBT

Warrior
Men vad spännande. En levande järnjungfru som användes till att plåga tyskar och civila under andra världskriget. Dessutom är den ju rysk, så den kan dela sig på mitten och ut hoppar en som är lite mindre, som i sin tur kan dela sig på mitten och ut hopper en som är lite mindre...

Lite löjligt men ganska läskigt. Jag vill inte bli jagad av en blodfläckad terminator från andra världskriget som påminner om en leksak jag förknippar med farmors och mormors generation :gremwink:

magoo

Hero
Baba Yaga som någon nämnt är ju det skräckigaste som finns. Jag hade en bok med ryska folksagor när jag var liten och de var verkligen blodiga och brutala. De spann på samma tema - Vasilissa den visa (motsvarande Askungen) blev utsatt för diverse tortyr av Baba Yaga eller någon elak styvmor, ofta blev hon hackad i bitar också. Vad jag minns brukade sagorna sluta med att hjälten hällde Livets vatten på köttslamsorna så att de växte de ihop igen och sedan levde de lyckliga tillsammans... Baba Yaga är ett namn väl värt att söka fakta runt. Hon är en elak häxa som ränner runt i en svävande mortel - kolla upp skadan som en gigantisk mortelstöt ger bara...

När jag hör 80-tal och Sovjet tänker jag annars på Rocky-filmen med Dolph Lundgren som elak ryss. Vilket får mig att tänka på Karelin och andra bjässar - storvuxna ryska krigare, kloner? Kanske påverkade av strålningen från Tjernobyl eller nedfallen runt industrierna, med diverse mutationer?

Och vad var det egentligen som slog ner i Tunguska? Kanske en farkost från rymden, proppfull med ondskefulla aliens som lever i de vidsträckta vildmarkerna och som väntar på att få sticka probes i sina offer.

Nu blev jag riktigt sugen på att spela ryska äventyr...