Nekromanti Nystalinism 2005

Rising

Vila i frid
Det är ett ganska intressant läge i öst just nu; jag tänker själv på den nationalistiska våg som gick i Sverige i början på nittiotalet: När man är svag verkar man vilja hylla styrka; och har man då inga lämpliga förebilder att lyfta fram så skapar man sin egen från det förflutna istället: Liksom, Kalle Dussin framstår för mig som en helt orimlig ledstjärna för svenska nationalister, precis som Stalin för arbetare och kommunister i öst.

Jag skulle dock verkligen vilja göra ett rollspel om just detta; om det här med att skapa sig sin egen idol, och vilka behov som ligger bakom en sådan strävan.

Om jag gjorde det så skulle en rollperson ansluta sig i en sådan rörelse av svaghet; alltså hon skulle leta efter någon mentor i det förgågna bara för att ha någon fast plats att utgå ifrån. Någon person vars lära och åsikter hon kan göra till sina egna. Där har vi den klassiske fundamentalisten.

En annan skulle göra det mer av styrka; en person som hela tiden fått höra vilket pissland hon bor i och vilket skamligt förflutet det har, och som till slut inte orkar med fördomarna längre utan gör uppror mot dem. Hon är stolt som ett uppror mot dem som påstår att hon inget har att vara stolt över; hon är ideell som ett uppror mot dem som menar att ideal är en lyx som sådana som hon inte har råd att unna sig. När hon väljer en historisk person att idolisera så gör hon det för att hon är för självständig för att underordna sig någon levande person; hon har ju mycket större frihet när hon kan skapa sig sin egen idol istället. Därför kan hon skriva om historien och blunda för stora delar av verkligheten; hon blir den stereotype kultisten.

En tredje rollperson skulle vara den typiska agitatorn och sätta sig själv före idolbilden; hon skulle se sig själv som kaptenen på ett skepp där idolgestalten blott var en galjonsfigur, och hon skulle enbart hylla idolfiguren där dennes ideal stämde överrens med hennes egna.

Och så kanske jag skulle behöva en uppriktig zelot och möjligen någon som... öh... bara är med för sin egen självbekräftelses skull. Men det vore nog inte så roligt att spela.

Tja, det finns en bra spelsession där någonstans. Ska klura mer på det.