Re: Men herregud...
Även om jag tyckte att Krilles inlägg var knas också, var det din avslutning "Ymir, stödjer inte D20, no matter what" som verkligen sänkte kvaliteten på ditt inlägg. Hur nedlåtande, löjligt och kategoriskt är inte det? Och du fortsätter i samma stil med "jag kommer aldrig att köpa något som är D20". Är inte det drygt och nedsättande, så vet inte jag.
Ärligt talat ser jag inte det som en värdering, bara ett konstaterande. "No matter what" förstärker detta intryck, eftersom det visar att han inte tänker köpa d20-prylar även om de skulle bli bra.
Det är ungefär som om jag skulle säga att jag aldrig skulle köpa en Ford, även om de tog avstånd från Henry Fords politiska åsikter. (Vilket smärtar mig lite, jag är lite svag för Ford Thunderbird. Tillräckligt normalt utseende för att inte märkas, tillräckligt mycket pulver under huven för att röka Porschar vid rödlysena.)
OK, om konceptet d20-B5 inte var skjutet redan för mig så skulle det där vara nådaskottet.
However, the archetypes in the TV show are so strong (think Rangers, Psi Cops, etc. . .) that they lend themselves naturally to a class based rules set.
Har de sett TV-serien eller gissar de bara?
Vem är det som säger att man måste försöka återskapa handlingen från TV-serien i vilket fall? Man kanske vill spela vanliga narner under centaurisk ockupation? Palatsintrik på Centauri Prime? Konspirationer i President Clarkes polisstat? Utforskare som reser utanför det kända systemen? Smugglare eller allmänna lowlifes? Drazis som driver en politisk karriär? Frilansspion ombord på B5? Förföljd psioniker?
Hur väl funkar klasser om man som spelledare bara vill dumpa in ett nytt folk med annat samhälle och andra seder och traditioner (något som är standard inom SF)? Level 12 Byråkrat? Level 4 Orakel? Level 5 Genmagiker?
Klasser och levels är inte min preferens för modernt eller nyare spel. I fantasy kan jag acceptera dem (även om det i diskussionen klasser/levels kontra klasslöst/levellöst inte är mitt förstaval).
In a nutshell, we have completely disassembled the d20 System and built it back up, brick by brick. If we found something that didn’t fit, we replaced it, or chucked it out altogether. When something worked, it stayed. If you have seen our previous books, you will be aware of how willing we are to bend and mutate the d20 rules to fit what we are trying to achieve.
Hur pass generellt är ett system som kräver sådant. Är det överhuvudtaget samma system efter en sådan remake?
Jag antar att du även hatar D&D
Nej, jag ser på det på samma sätt som ett U-land. Alla måste börja någonstans, men det behövs mer utveckling.
Everquest RPG, Spycraft, d20 Modern, Call of Cthulhu d20, Mutants&Masterminds
Inte läst. När det gäller moderna kampnjer så har jag ett favoritsystem som jag föredrar, så jag har inte sett behovet av dessa produkter för egen del.
Har kollat på det och blev bara deprimerad igen för att jag sålde mitt gamla Games Workshop Judge Dredd. Jag saknar det spelet.
Här har vi något som jag tror kan funka fint med d20. Slaine är en underbar modernisering av Cuchulainn, lika magnifik och episk som originalet. Det är sådant som d20 är gjort för! (Det sägs om Cuchulainn att när han blev arg så stog håret på hans huvud rakt upp så att man kunde spetsa äpplen på det. Det kallar jag en feat!)
Har tittat på några av dem. Vissa är bra, vissa känns som att försöka passa in en fyrkantig plugg i ett runt hål. Tyvärr får jag alltför ofta den känslan när jag ser d20-tillämpningar.
Mikael - funderar över varför jag egentligen bryr mig
Det är en intressant diskussion. Om WotC hade lyssnat på den så kanske fjärde editionen kan bli något som fler skulle uppskatta.