Nekromanti Nytt Babylon 5-rollspel bekräftat

Baldyr

Hero
Jag skrev precis en notis om det nya Babylon 5-rollspelet på Legend.se.

Den "hemliga rollspels-licensen" från Mongoose Publishing var alltså Babylon 5, som väntat. Saken bekräftades slutligen av förlaget i en artikel på GamingReport.com.

Det blir eventuellt också en artikel om ämnet i marsnumret av e-postfansinet Rollspelaren.

/Baldyr, nyhetsredaktör på Legend.se

chrull

Stockholm Kartell
Re: Intressedöd

Alltså.
Vänner av d20. Och ni som bara vill skälla på ymir. Strunta i det. han kommer inte ge sig.

Han vet antagligen redan om att det enda d20 innebär är "slå t20, lägg till färdighet och kolla om du klarade svårighetsgraden".
Han vet att d20 inte är samma sak som hitpoints och levlar.

Han kommer inte ge med sig i vilket fall som helst.

(vi får kasta tomater på honom på gothcon istället)

chrull

Oldtimer

Slava Ukraini!

Åhh, får vi?? Gärna!!! :gremlaugh:

/Mikael - som bara är sååå trött på folk som uttalar sig kategoriskt om något de inte vet ett enda dugg om

entomophobiac

Low Prep High Play

Ok. Får jag stödja båda sidor?

För d20:
Mycket material och flertalet schyssta spel samt applikationer av systemet. Spycraft, till exempel, är att rekommendera även för de som normalt inte spelar d20 allt för mycket. Tyvärr måste man ha Player's Handbook, men den går nog att få tag på begagnad utan att den kostar allt för mycket. (Titta på www.alderac.com för mer info.)

Mot d20:
Levels. Attack bonus. Listan är lång, men också otroligt uttjatad. Den kritik jag personligen har mot d20 är att det inte är någon som använder det till annat än regelapplikationer på sina egna världar. Varför inte använda det till något nytt? Använda de delar av systemet som verkligen behöver användas och sedan skapa ett system som saknar de delar som folk gråter över.

Mitt personliga problem är att det publiceras alldeles för mycket dungeonbashing och hack n slash. Men tydligen vill folk ha det, så det är inte d20 utan den Amerikanska marknaden det är fel på :gremwink:

Men man måste alltid komma ihåg att d20 är mycket mer än bara D&D!

Feliath

Swashbuckler
Då frågar man sig ju...

...varför inte chrull, som är moderator, bara säger åt Ymir på skarpen (ja, jag vet att han är moderator också) att han ska hålla sitt kategoriserande för sig själv, och tar bort inlägget? Är det mer OK att vara dryg och nedsättande för att man är mod, eller bör man föregå med gott exempel?

/Feliath - tycker att "låt honom hållas, han lägger aldrig av" aldrig är en godtagbar ursäkt

chrull

Stockholm Kartell
Re: Då frågar man sig ju...

Jag tyckte jag löste problemet med att vara dryg, elak och dessutom uppmuntra till tomat-kastning :gremsmile:

Men vi kan hoppas att ymir läser det här och kanske tänker efter lite innan han slänger ur sig ett inlägg som det där igen :gremsmile:

Hade han sagt varför han ratade det hade inlägget varit acceptabelt. jag hade antagligen inte hållt med honom, men den dagen vi är HELT överens på en punkt så beställer Hin Håle fjärrvärme...

:GRIN:

chrull

chrull

Stockholm Kartell

Han vet antagligen redan om att det enda d20 innebär är "slå t20, lägg till färdighet och kolla om du klarade svårighetsgraden".

d20 behöver inte automatiskt innebära levels, hitpoints, attack bonus osv osv.

det enda som behövs är att du slår 1t20, lägger till värdet i färdigheten och jämför med svårighetsgraden.

Hur många gånmger ska det behöva sägas?

Jag väntar dock fortfarande på spelet som inte innehåller levels, mig veterligen finns inget sådant ännu, men förhoppningsvis får vi snart ett.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in

"det enda som behövs är att du slår 1t20, lägger till värdet i färdigheten och jämför med svårighetsgraden."

Innebär detta att Khelataar är d20? Det är ju just det systemet som används...

Morgoth

Swashbuckler

Nått att se fram emot, då.

/Mogge, hoppas att någon virrpanna verkligen tar med sig tomater och kastar.

Storuggla

Champion

"/Mogge, hoppas att någon virrpanna verkligen tar med sig tomater och kastar."

Precis. Jag skulle banne mig åka på konvent om man fick sula tomater och grönsaker på kändisar eller så. "Kolla, Rosen! *SPLATT* Rakt i melonen!"

Storuggla, tycker om Rosen men tycker att alla borde få frukt för jämnlikhetens skull

Ymir

Liten kantbaron
Re: Men herregud...

Min mening var inte att klanka ned på er som tycker om D20, utan att uttrycka att inte jag gör det. Inget annat. Krille skrev 'nytt B5-rollspel, vad spännande, synd att det är D20 bara', och jag skrev nästan precis samma sak - 'spännande, men synd, där dog intresset', för jag hade gärna sett ett nytt B5-rollspel, men jag kommer aldrig att köpa något som är D20. Ergo, jag ser faktiskt inte att jag var dryg och nedsättande överhuvudtaget, och hade ingen tanke på att nån skulle lyckas med konststycket att tolka det så. Jag uttryckte enbart min personliga besvikelse.

- Ymir, oskyldig tills dess motsatsen bevisats

Troberg

Sinister eater
Du är inte ensam

Min mening var inte att klanka ned på er som tycker om D20, utan att uttrycka att inte jag gör det. Inget annat. Krille skrev 'nytt B5-rollspel, vad spännande, synd att det är D20 bara', och jag skrev 'synd, där dog intresset', för jag hade gärna sett ett nytt B5-rollspel, men jag kommer aldrig att köpa något som är D20. Ergo, jag ser faktiskt inte att jag var dryg och nedsättande överhuvudtaget, och det var inte meningen att det skulle tolkas så. Jag uttryckte enbart min besvikelse.
Jag håller med dig. Man kan bara hoppas att någon får tummen ur och sätter ihop ett GURPS B5.

Man kan tala hur mycket man vill om hur lite d20 verkligen är, men är det verkligen ett argument för det? Här har vi ett jättestort och jättefint system, men det enda du ska använda i det här fallet är sättet att slå färdighetsslag. Nej, det är ett tunt argument.

Problemet ligger dessutom i att d20 förknippas med D&D, vilket ger en koppling till en spelstil som inte alls passar i B5.

Som stor älskare (av B5) så sörjer jag det här. Jag förstår att d20-förespråkarna är glada, det är ett steg uppåt för d20, men det är ett steg nedåt för B5.

Ymir, förklarar sig oskyldig.
Tja, eftersom jag kommer att få skit för det här i vilket fall så kan jag väl lika gärna förklara mig skyldig från första början.

Troberg

Sinister eater
Innan det här går över i rant mode

Jag spådde nyss i en bil att den här diskussionen kommer att spåra ur.

Mitt förslag är att någon moderator lägger upp en poll om vad folk tycker om detta, med alternativen 'Bra', 'Dåligt', 'Bryr mig inte' och 'Över min döda kropp'.

På så sätt kan folk visa vad de tycker där i stället för att dra iväg på en 200-inläggs jihad om d20's vara eller inte vara.

Oldtimer

Slava Ukraini!

Även om jag tyckte att Krilles inlägg var knas också, var det din avslutning "Ymir, stödjer inte D20, no matter what" som verkligen sänkte kvaliteten på ditt inlägg. Hur nedlåtande, löjligt och kategoriskt är inte det? Och du fortsätter i samma stil med "jag kommer aldrig att köpa något som är D20". Är inte det drygt och nedsättande, så vet inte jag.

Annars kan man ju läsa pressreleasen från Mongoose där Matt Sprange bland annat skriver:
I hate D20. Please don’t do it.
Well, it will have the d20 logo on the cover! Seriously, we are well aware
that two camps have firmly entrenched themselves over the rules system to be
used in a new Babylon 5 RPG. There are those who believe the d20 System,
properly handled, will be just perfect. And then there are the others who. .
. don’t. The new Babylon 5 RPG will be d20 – just not as you know it. We are
firm believers that a games system should be bent to fit the genre, never
the other way round. I can tell you now that there is no Armour Class in the
game (though players of Judge Dredd could probably have guessed that!).
Combat will be utterly _lethal_ on the station. Jeffery Sinclair may be an
8th level Officer (correct at time of writing!) but he only has 22 hit
points – a couple of PPG shots is all it would take to send him straight to
Medlab as an emergency case. . . Rules for Starfuries, Raiders and Minbari
warcruisers are already in place (and the Minbari are _deadly_!). In a
nutshell, we have completely disassembled the d20 System and built it back
up, brick by brick. If we found something that didn’t fit, we replaced it,
or chucked it out altogether. When something worked, it stayed. If you have
seen our previous books, you will be aware of how willing we are to bend and
mutate the d20 rules to fit what we are trying to achieve. All I can say is,
you ain’t seen nothing yet – Babylon 5 will _not_ be D&D in space. It will
be its own game that just happens to use twenty-sided dice. . .

An 8th Level Officer? Why not go for a classless/level-less system?
The original draft of the new B5 RPG did just this. However, the archetypes
in the TV show are so strong (think Rangers, Psi Cops, etc. . .) that they
lend themselves naturally to a class based rules set. Once that was in
place, levels followed on rather neatly, especially after we changed a few
more of the standard d20 rules. What this means is that high level
characters in the B5 RPG are certainly more capable than less experienced
personalities – but, say, an 8th level officer can still be brought low by a
1st level character, either in combat or diplomatic manoeuvring. A bit like
real life, really. . . Playing the new B5 RPG is a _vastly_ different
experience from playing any other d20 System game we have tried – it has its
own unique flavour that is most definitely Babylon 5.
Men ditt intresse är ju redan dött, så det spelar väl ingen roll hur bra spelet blir. Jag antar att du även hatar D&D, Everquest RPG, Spycraft, d20 Modern, Call of Cthulhu d20, Mutants&Masterminds, Judge Dredd, Slaine, m fl. Du har säkert läst igen dem allihop och kommit fram till att de är riktigt dåliga spel. Säkert.

/Mikael - funderar över varför jag egentligen bryr mig

Oldtimer

Slava Ukraini!
Re: Du är inte ensam

Man kan bara hoppas att någon får tummen ur och sätter ihop ett GURPS B5.

Varför skulle det automatiskt bli bättre?

Problemet ligger dessutom i att d20 förknippas med D&D, vilket ger en koppling till en spelstil som inte alls passar i B5.

Nej, problemet här ligger i att folk uttalar sig kategoriskt om produkter som de har närmast noll kunskap om.

/Mikael - tycker diskussionen redan är helt urspårad

PAX

Jordisk Äventyrare
Är inte....

Är inte Spycraft uppbyggt från grunden som ett eget spel och inte en överföring från gammalt till d20? Wheel of Time är väl också en nysatsning och likaså Babylon 5 samt Star Wars som båda hade gått i graven innan de byggdes om till d20.

Troberg

Sinister eater

Även om jag tyckte att Krilles inlägg var knas också, var det din avslutning "Ymir, stödjer inte D20, no matter what" som verkligen sänkte kvaliteten på ditt inlägg. Hur nedlåtande, löjligt och kategoriskt är inte det? Och du fortsätter i samma stil med "jag kommer aldrig att köpa något som är D20". Är inte det drygt och nedsättande, så vet inte jag.
Ärligt talat ser jag inte det som en värdering, bara ett konstaterande. "No matter what" förstärker detta intryck, eftersom det visar att han inte tänker köpa d20-prylar även om de skulle bli bra.

Det är ungefär som om jag skulle säga att jag aldrig skulle köpa en Ford, även om de tog avstånd från Henry Fords politiska åsikter. (Vilket smärtar mig lite, jag är lite svag för Ford Thunderbird. Tillräckligt normalt utseende för att inte märkas, tillräckligt mycket pulver under huven för att röka Porschar vid rödlysena.)

An 8th Level Officer?
OK, om konceptet d20-B5 inte var skjutet redan för mig så skulle det där vara nådaskottet.

However, the archetypes in the TV show are so strong (think Rangers, Psi Cops, etc. . .) that they lend themselves naturally to a class based rules set.
Har de sett TV-serien eller gissar de bara?

Vem är det som säger att man måste försöka återskapa handlingen från TV-serien i vilket fall? Man kanske vill spela vanliga narner under centaurisk ockupation? Palatsintrik på Centauri Prime? Konspirationer i President Clarkes polisstat? Utforskare som reser utanför det kända systemen? Smugglare eller allmänna lowlifes? Drazis som driver en politisk karriär? Frilansspion ombord på B5? Förföljd psioniker?

Hur väl funkar klasser om man som spelledare bara vill dumpa in ett nytt folk med annat samhälle och andra seder och traditioner (något som är standard inom SF)? Level 12 Byråkrat? Level 4 Orakel? Level 5 Genmagiker?

Klasser och levels är inte min preferens för modernt eller nyare spel. I fantasy kan jag acceptera dem (även om det i diskussionen klasser/levels kontra klasslöst/levellöst inte är mitt förstaval).

In a nutshell, we have completely disassembled the d20 System and built it back up, brick by brick. If we found something that didn’t fit, we replaced it, or chucked it out altogether. When something worked, it stayed. If you have seen our previous books, you will be aware of how willing we are to bend and mutate the d20 rules to fit what we are trying to achieve.
Hur pass generellt är ett system som kräver sådant. Är det överhuvudtaget samma system efter en sådan remake?

Jag antar att du även hatar D&D
Nej, jag ser på det på samma sätt som ett U-land. Alla måste börja någonstans, men det behövs mer utveckling.

Everquest RPG, Spycraft, d20 Modern, Call of Cthulhu d20, Mutants&Masterminds
Inte läst. När det gäller moderna kampnjer så har jag ett favoritsystem som jag föredrar, så jag har inte sett behovet av dessa produkter för egen del.

Judge Dredd
Har kollat på det och blev bara deprimerad igen för att jag sålde mitt gamla Games Workshop Judge Dredd. Jag saknar det spelet.

Här har vi något som jag tror kan funka fint med d20. Slaine är en underbar modernisering av Cuchulainn, lika magnifik och episk som originalet. Det är sådant som d20 är gjort för! (Det sägs om Cuchulainn att när han blev arg så stog håret på hans huvud rakt upp så att man kunde spetsa äpplen på det. Det kallar jag en feat!)

Har tittat på några av dem. Vissa är bra, vissa känns som att försöka passa in en fyrkantig plugg i ett runt hål. Tyvärr får jag alltför ofta den känslan när jag ser d20-tillämpningar.

Mikael - funderar över varför jag egentligen bryr mig
Det är en intressant diskussion. Om WotC hade lyssnat på den så kanske fjärde editionen kan bli något som fler skulle uppskatta.

Troberg

Sinister eater
Re: Du är inte ensam

Varför skulle det automatiskt bli bättre?
Ingenting blir bättre med automatik. Jag föredrar GURPS, därför hoppas jag på ett sådant.

Personligen anser jag dessutom att GURPS passar bättre för B5 (detta råkar jag dessutom vara expert på, eftersom jag kört ett par kampanjer baserade på B5 i GURPS). De som ser B5 som häftiga rymdstrider och pangpang (vilket konstruktörerna verkar göra om man tittar på pressreleasen) kanske klarar sig med d20, men om man som jag uppskattar serien för dess moraliska frågor och mörka undertoner, då anser jag GURPS vara mer lämpat hur man än vänder och vrider på det.

Men, som jag skrev ovan, inget blir automatiskt bättre. Ibland görs en förvånansvärt bra implementation på dåliga förutsättningar (GW's Judge Dredd). Ibland klantas ett bra koncept med bra förutsättningar bort totalt (Nephilim). Bra förutsättningar är trots detta inte direkt en nackdel.

"Problemet ligger dessutom i att d20 förknippas med D&D, vilket ger en koppling till en spelstil som inte alls passar i B5."

Nej, problemet här ligger i att folk uttalar sig kategoriskt om produkter som de har närmast noll kunskap om.
Jag har kunskap om d20 och D&D. Mitt uttalande var inte kategoriskt, bara en observation. Jag ser en överhängande risk att det bara blir Star Wars med kortare nos på X-vingarna.

Det är alltid tråkigt att se något man tycker väldigt mycket om säljas ut och ändras till något man inte gillar. Det är ungefär som när jag för ett tag sedan uppmärksammade att en bra artist som Lisa Gerrard sålt ut och gjort musik till den pissiga filmen 'Gladiator'. Visst, det ger säkert bra pengar. Det är inget skäl till konstnärlig prostitution. Visst är det subjektivt, men finns det någon objektiv måttstock att tillämpa?