Nekromanti Nytt blödningssystem till Eon 3?

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Det har varit på tapeten förr här på Eonforumet, att Eons blödningssystem är lite knas. Värst var det i Eon 1 då man aldrig någonsing kunde dö av blodförlust, oavsett hur mycket "rött klegg" man än pumpade ur sig. I Eon 2 så kom en regel för att "patcha" problemet. Nämligen att man vid på tok för hög blodförlust helt enkelt skulle slå ett symboliskt dödsslag för att döma ut RPn som död.
Att det råder viss förvirring vad som är "på tok för hög blodförlust" är kanske inte konstigt. Ska man slå när svårigheten från blodförlust är +Ob5T6 eller +Ob15T6? Båda två är på sina egna sätt höga.

Dessutom så kommer det upp att man kan dö kanske lite för lätt av relativt lite blodförlust (förutsatt att någon ger en minst 1 trauma så man får slå ett dödsslag).

Utöver detta så ger blodförlust ingen ökad svårighet på färdigheter eller dylikt.
Man kan alltså blöda 3 liter, men fortfarande springa milen utan några som helst problem. Kanske man ska ha något slags system där blodförlust ger svårighetsökningar som utmattning gör. Kanske till och med att blodförlust ger utmattning rakt av?

Man kan ju lappa ihop det hela med kihlbergs blödningsregel (se sammanställningen av husregler till Eon)

Finns det några planer från Neogames att pilla lite med blödningssystemet till Eon 3?
Det vore bra, tycker jag.

/Naug, kund som säger sitt.

Klon

Hero
"Kanske man ska ha något slags system där blodförlust ger svårighetsökningar som utmattning gör. Kanske till och med att blodförlust ger utmattning rakt av?"

Tror det senare är att föredra. Eon är tidsödande nog som det är utan att ha ett till svårighetsökningssystem...
sen så blir man ju faktiskt trött av blodförlust har jag hört.
Men har ju inte råkat ut för någon stor blodförlust själv så det kan jag egentligen inte vara helt hundra på :gremsmirk:

Surukai

Warrior
Nu har jag väl inte varit så värst slarvig med mitt blod men det har väl hänt att man slaskat en del med tiden.

Jag skulle säga att få lika mycket utmattning som blödning låter finfint

Ymir

Liten kantbaron
Re: Gosigt dåsig

Jag brukar ofta räkna varje poäng blodförlust som en eller en halv poäng utmattning (varierar lite beroende på omständigheterna). Det har fungerat fint hittils. Ett rollspel där man inte kan bli sådär gosigt dåsig och kraftlös efter en omsorgsfull åderlåtning är inte värt pappret det är skrivet på :)

- Ymir, skrev ju faktiskt en hel varelse för ändamålet. Gosig dåsighet, alltså.