Nekromanti Nytt försök: Projekt Paranoia

Genesis

Ni dés ni maître
Det andra inlägget verkar ha tuggats upp av forumstroll. Jag kan i alla fall inte se det. Tur att man är förutseende och kopierar inläggstexten innan man försöker posta. Här kommer inlägget igen:

Hey, titta! Jag är sjuk idag, och har därför helt plötsligt en massa tid över. Så jag har skrivit ett spel. Det är inte riktigt helt klart, men jag behöver er hjälp för att färdigställa det. Spelet är bifogat med det här inlägget. Om ni inte orkar läsa igenom hela, så står det mesta viktiga på de tre sista sidorna (6-8).

I korthet så handlar det om att hjärnkontrollparasiter från yttre rymden börjar ta över världen. Rollpersonerna ingår i en motståndsgrupp som försöker kasta ut dem. Problemet är att de själva inte är immuna mot parasiterna, så vem som helst i gruppen kan vara infekterad! Jag tycker att det är rätt fräckt, eftersom det ger spelighet i ett godtyckligt system -- något som jag inte sett förut (men som säkert finns någonstans. Eller?).

Observera att dokumentet inte är klart. Layouten är skitful, och texten är inte komplett. Vad jag behöver hjälp med är följande:

Ett: Spelet är, som det ser ut nu, ett "addon" till valfritt system. Frågan är om man inte borde binda det till något specifikt? Jag hade först tänkt att skriva ett eget (det var det som mitt småspeliga stridssystem tidigare var tänkt till), men originalitetsfetischist som jag är, så fann jag det oinspirerande och tråkigt att skriva på ett sån't system, och eftersom jag aldrig lyckas färdigställa projekt som jag tycker är inspirerande och roliga, så finns det inte en chans i helvetet att jag skulle skriva klart ett dylikt system. Och varför skriva ett nytt "traditionellt" system när det redan finns en massa att tillgå? Så, alla ni som har ett universalsystem (Nyx, PW, T10, T12, finns det fler?), jag tänkte att jag skulle välja ett av era. Vad finns att tillgå? Vad passar?
Eller vore det bättre att hålla det systemoberoende? Fördelen med att binda det till ett system som någon annan forumit pular med är ju att jag kan åka snålskjuts med marknadsföringen av det systemet :gremsmile:.

Två: Jag hade först tänkt att infekterade skulle få en bonus på någon typ av slag, och det skulle då vara ett sätt att identifiera dem. Problemet är att de kanske vill dölja sina förmågor och misslyckas med flit, och det blir svårt, samt att spelledaren måste slå alla slag dolt. Det första kan man ta itu med genom att istället ge dem en negativ modifikation, men det kanske känns trist för den infekterade, som redan är begränsad i och med sitt "glapp"? Och SL måste fortfarande slå alla slag dolt, vilket jag tycker verkar jobbigt (men det beror på systemet). Jag kanske borde skita i det här? Räcker det med de andra sätten att identifiera en infekterad?

Tre: Är glappen töntiga? Jag ville ha något som simulerar att infekterade beter sig annorlunda, men det kanske ser löjligt ut när jag försöker förankra det i spelvärlden, så där? Vore det bättre att rent spelvärldsmässigt säga att folk beter sig underligt, och använda glappen som en sorts simuleringsmekanism, som bara funkar så regelmässigt i mekaniken?

Fyra: Är det onödigt med flera typer av parasiter? Om jag inte har med någon modifikation på färdighetsslag för de infekterade så kommer olika parasiter bara att skilja sig åt genom olika typer av specialförmågor. Då kanske det är onödigt att ha flera olika typer överhuvudtaget, och man borde istället bara köra på en typ? Eller?
Om det inte är onödigt, hjälp mig att komma på fler tuffa typer! Nu har jag ju bara Greogonda-parasiten och Fairbanks parasit, och det känns något magert.

Fem: Vilket stadie av invasionen bör spelet spelas i? Är det bäst att den precis har börjat, och rollpersonerna är någon sorts insatsstyrka, eller är det bättre att den har hållit på ett tag, och politiker och polismakter redan är infekterade, vilket skulle göra Projektet till en undergroundorganisation som måste hålla sig undan från polis och militär?

//Genesis är stolt över att han lyckades bygga in spelighet i ett godtyckligt system.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Ang punkt 5.

I Burning Empires (som är ett spel där man spelar kring invasionen av hjärnkontrollparasiter från yttre rymden) så stöder spelet tre faser av spel, och man kan spela kampanj genom alla tre, för att få se infiltrationen, maktövertagandet och ockupationen (har jag för mig att faserna var, det var ett tag sen jag läste spelet).

De tre faserna ger tre helt olika spelstilar eftersom hotet har olika karaktär.

Genesis

Ni dés ni maître
Burning Empires (som är ett spel där man spelar kring invasionen av hjärnkontrollparasiter från yttre rymden)
Coolt, då kan jag skriva "Som Burning Empires fast bra!". För jag antar att BE har liknande regelsystem som Burning Wheel?

De tre faserna ger tre helt olika spelstilar eftersom hotet har olika karaktär.
Tja, det är ju en möjlighet, förstås.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Mmm, de har en del gemensamt ja. Dock har man tweakat det för BE, som är ett fullvärdigt spel på egna meriter. Det känns inte som om man bara målat på hjärnkontrollparasiter på BW och gett folk rymdskepp, reglerna hänger ihop bra osv.

Om PP får snyggare illustrationer och layout än BE så har det goda chanser att bli det snyggaste rollspelet i världen imo.

Gordeg

Hero
Är glappen töntiga? Jag ville ha något som simulerar att infekterade beter sig annorlunda, men det kanske ser löjligt ut när jag försöker förankra det i spelvärlden, så där? Vore det bättre att rent spelvärldsmässigt säga att folk beter sig underligt, och använda glappen som en sorts simuleringsmekanism, som bara funkar så regelmässigt i mekaniken?
Nej, jag tycker att glappen är en ovanligt snygg lösning på bodysnatcherutmaningen!
Varelser som kan ta någon annans utseende (som doppelgangers) och olika bodysnatchervarianter finns i många rollspel men det är en fruktansvärt kraftfull förmåga. Om varelserna avlöjas för enkelt blir det inte spännande, om de inte avslöjas alls känner spelarna sig bara chanslösa. Rollpersonerna kan som regel bara avslöja sanningen genom något av dessa alternativ:
1. Varelserna beter sig som idioter och avslöjas genom sina misstag
eller
2. Deus ex machina - Varelserna avslöjas genom en ledtråd som ramlar ner i knät på rollpersonerna.

Samma problem finns i filmer på det här temat. Det problemet tror jag att du slipper med dina regler. Jag tycker att glappen är bra!

Gordeg

Dimfrost

Special Circumstances
alla ni som har ett universalsystem (Nyx, PW, T10, T12, finns det fler?), jag tänkte att jag skulle välja ett av era.
Tack för uppmärksamheten, men T12 är inte ett sådant universalsystem, egentligen. Det är till för att berätta en viss typ av berättelser, och det är också allt. Men mer om det någon annan gång. :gremlaugh: (Det är förstås möjligt att spela det du snackar om med T12 också -- jag bara skummade ditt system -- men det är ännu osäkert i vilken mån T12 kommer att bli ett separat system eller bara motorn i diverse spel.)

/Dimfrost

Krille

Super Moderator
Så, alla ni som har ett universalsystem (Nyx, PW, T10, T12, finns det fler?), jag tänkte att jag skulle välja ett av era.
Det är lika bra att slänga in en klase disclaimers i stil med Dimfrost. T10 är inte heller ett universalsystem, utan snarare en klase verktyg för att bygga ett eget anpassat system som funkar snarlikt en massa andra spel som använder samma verktygsklase. Det är helt enkelt en mängd råvaror i en rollspelswok. Du får swischa ihop vad du vill av det, men eftersom jag inte tror att det är så gott att äta råvarorna råa så bör de nog tillagas en smula.

Wilmer

Hero
Gillar rundsystemet och poängen, tror jag snor det rakt av till min nästa minikampanj :gremsmile:

Jag undrar hur väl tävlingsmomentet funkar dock, det är ju ganska välmotiverat att i slutet av sista rundan gå bärsärk och injecera folk med motgiftet för att sabba deras poäng, fast det kanske är underförstått att man verkligen måste vara misstänkt och att resten av gruppen står bakom beslutet?

Genesis

Ni dés ni maître
Jag undrar hur väl tävlingsmomentet funkar dock, det är ju ganska välmotiverat att i slutet av sista rundan gå bärsärk och injecera folk med motgiftet för att sabba deras poäng
Nja, nu har du inte läst ordentligt. Visst får du -1 för att bli injicerad om du är oskyldig, men du får även -1 för att injicera en oskyldig. Så resultatet av en sådan bärsärkargång skulle bli att de får -1 vardera och du får -3 (beroende på antalet spelare).

Dessutom är det tänkt att man skall ha en begränsad mängd S11 att tillgå.

fast det kanske är underförstått att man verkligen måste vara misstänkt och att resten av gruppen står bakom beslutet?
Just sådana grejer, som kräver "aktören" som Dnalor snackade om här på forumet för ett tag sedan, vill jag helst undvika. Jag vill uppfylla Risings spelighetsteorem "Det bästa sättet att spela skall vara det roligaste". Alltså: jag vill inte att man skall kunna vinna spelet genom att powergejma och förstöra ståryn. Snarare skall man vinna på att vara försiktig och paranoid, som i varulvsspelet.