Nekromanti Nytt försök - skrivarprogram?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag har frågat det här förut, men jag har fanimig velat kring det här i flera år nu och behöver bestämma mig och faktiskt sätta mig ner och skriva på mitt Scriptura.

Nej, tok, det här är inte en tråd om Scriptura. Då hade jag väl själv lagt den i makarforumet. Tyst nu, och ta bort fingret från svaraknappen.

Nå; jag letar alltså efter en mjukvara. I vanlig ordning vet jag precis vad jag är ute efter, men lyckas inte hitta det i sinnevärlden.

* LaTeX: Den enda LaTeX-distro jag riktigt varit bekväm med är MiKtex, och den finns bara till windows. Dess fördel är att den automatiskt installerar paket. Tillsammans med den formidabla redigeraren TexNicCenter, också windows, så har LaTeX varit mitt absoluta favvosätt att skriva saker. LaTeX fungerar nämligen strukturellt, dvs så som HTML en gång var tänkt att funka. Jag definierar inte hur saker ska se ut, utan bara hur de förhåller sig i relation till annat. Rubriker, underrubriker, fetstil, kursiv stil, that's it. Det enda jag aldrig riktigt fick att fungera som jag ville var små förklarande rutor i texten, såna som jag nog gärna har i rollspel. Nackdelen är dessutom att LaTeX inte på något enkelt sätt låter sig layoutas grafiskt, utan man får koda sin layout själv. Vilket väl är rätt OK, men jag vill ju som sagt fokusera på texten först, texten och strukturen. Layouten kommer sen.

* Word/OOWriter/andra ordbehandlare: Värdelösa. Nog för att deras format kan importeras i nåt lämpligt layoutprogram, men fan i helvete... Jag vill fokusera på att skriva text, inte ha en massa distraherande formateringsgrejer att bry mig om. Plus att de sällan har sån struktur jag vill ha.

* Plaintext: Känns alltmer lovande. Nackdelen är att jag när jag layoutar manuellt måste ställa in alla överskrifter etc. Saknar dessutom struktur.

* HTML: Hittar jag en editor som klarar av att ge mig H1-H5 i en trädstruktur så vetefan om jag inte går över hit alltså...

* Wiki: Som ovan.

* Diverse texteditorer "for authors": Är anpassade för tänk i "scener" och "karaktärer", vilket inte passar en rollspelsbok. Möjliga undantaget är Ulysses, men den finns ju bara till Mac...

Så, vad fasen vill jag ha då?

* Redigera i plaintext.
* Möjlighet att markera delar av texten som olika rubriknivåer. (tänk <h1>Rubrik</h1> eller =====Rubrik==== etc)
* Basic markup-grejer. Fetstil, kursiv stil, byta paragraf.
* Väldigt, väldigt gärna mjligheten att kunna definiera små förklaringsrutor. Det räcker med nåt i stil med "<box>förklaringstext</box>". Måste följa med in i InDesign sedan, och kunna ges en stilmall.
* Det här är viktigt: En lättanvänd struktur. Till exempel en trädstruktur till vänster, som fungerar som en dynamisk innehållsförteckning. Sån finns i TeXniCenter, vilket är en av anledningarna till att jag började skriva skiten i laTeX.
* Texten måste kunna stoppas in i InDesign. Det här är viktigt, för InDesign är det enda layoutverktyg jag anser är tillräckligt bra för mina behov. Inget annat kommer i närheten.

Jag använder Linux till vardags men accepterar också Windowsprogram (som jag kan köra i Wine eller i en virtuell burk). Macprogram har jag ingen användning för.

I värsta fall funderar jag på att skriva ihop ett eget program som gör det jag vill, men helst vill jag hitta nåt som är "tillräckligt bra" för mina syften, så att jag kommer igång och skriver nån jävla gång...

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Vilka format kan indesign importera? Det kanske går att bygga ett litet perl-script eller liknande som översätter mellan ditt favoritspråk och något som indesign förstår.

krank

Wilper said:
Vilka format kan indesign importera? Det kanske går att bygga ett litet perl-script eller liknande som översätter mellan ditt favoritspråk och något som indesign förstår.
Det största problemet är att hitta ett språk som har just mina kommentarrutor och som exporterar dessa korrekt till InDesign. Tro inte att jag inte tänkt tanken att bygga en LaTeX->HTML->InDesign - mojj i Python. Det är lite av en "last resort", speciellt eftersom jag sitter i Linux och min favvoeditor för LaTeX är ett windowsprogram (ja, jag vet, Wine, men det är kuksvårt att få MiKTeX och texnicCenter att leka snällt i Wine, har jag för mig).

men om jag gjorde så så skulle jag i princip kunna bygga mitt eget LaTeX-derivat med specialkommandon som gjorde precis det jag ville. Det är lockande, måste jag säga...

Jag ska dubbelkolla vilka format InDesign kan importera när jag kommer hem ikväll, här på skolan har de ju bara InDesign CS1...

Förresten, en lista:

http://kb.adobe.com/selfservice/viewContent.do?externalId=333124

Christoffer

It's all pig.

Arfert

Facit
ett annat lite koolt program är

VoodooPad... Men det kanske också bara finns för Mac.

Ytterligare ett populärt macprogram (som jag tar upp för att det kanske finns ett allmänintresse) är Journler. Bra om man skriver grejer hela tiden och vill ha ordning... eller Evernote. ..inte riktigt en ordbehandlare, man jag använder det för att synka texter/anteckningar/tankar jag har på olika datorer.

Andra vet jag använder OmniOutliner. Speciellt Pro-versionen.

krank

Evernote betatestade jag ganska tidigt. Bra idé, men alldeles för versatilt för min smak. jag vill ju bara ha plaintext... =)

Men jag har börjat närma mig en lösning. Har hittat en del idéer i InDesign CS3's Tagged Text-specifikation som tillsammans med ett hemmabyggt program för att konvertera LaTeX->INDTT . Inte världens simplaste lösning, men det löser dig...

Christoffer

It's all pig.
Jo, Scrivener är det jag använder mest, men jag har någon dragning åt Ulysses som jag inte vet vad det beror på, däremot gillar jag inte att det inte finns något sätt att hierarkiskt sortera dokumenten på som i Scrivener...

Dilandau

Myrmidon
Känns som om det enklaste bara är att skriva rubbet i typ notepad och sen layouta det manuellt i InDesign.

Det finns inga genvägar till den perfekta layouten.

Arfert

Facit
Så jobbar jag... håller inte på med en massa automatiserade importer. Klipper och klistrar in text, och sen designar jag allt för hand i Indesign. Då har jag mest kontroll. Dessutom går det änd jävligt fort, om man vet hur man t.ex. använder format- och typografimallarna i programmet.

fast jag använder inte Notepad då... utan Writeroom för korta texter och Scriventer för långa.

Arfert

Facit
tror man känner sig extra duktig och proffsig om man använder Ulysses... och det är ju aldrig fel.

Christoffer

It's all pig.
Ja det kan nog faktiskt stämma! Haha, och nej, bara det är ju en anledning i sig att använda det...

Anders Åstrand

Swordsman
asciidoc kanske kunde vara något?

exempel:
<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Code:</div><div class="ubbcode-body ubbcode-pre" style="height: 150px;"><pre>
anders@deacon:~$ cat asciidoc_example.txt
Header1
------
bla *bla* bla

Header2
~~~~~~
hello 'krank'.

ny paragraf.

anders@deacon:~$ asciidoc -s asciidoc_example.txt
anders@deacon:~$ cat asciidoc_example.html
<h2>Header1</h2>
<div class="sectionbody">
<p>bla <strong>bla</strong> bla</p>
<h3>Header2</h3>
<p>hello <em>krank</em>.</p>
<p>ny paragraf.</p>
</div>
anders@deacon:~$
</pre></div></div>
Det där är output med xhtml11-backenden, kör man html4 backenden blir det i princip samma sak, fast utan <div></div>

Det finns massa annan formatering också givetvis, poängen är iaf att formateringen ska inkräkta så lite som möjligt så att texten är fullt läsbar även som den är.

(Det var tanken med de första versionerna av asciidoc iaf. De nyare har i ärlighetens namn en massa formatering som är rätt intrusive, fast det behöver man ju inte använda.)

krank

Anders Åstrand said:
Går det att ha en dynamiskt uppdaterande trädstruktur över innehållet i ens dokument (alltså typ som en dynamisk innehållsförteckning för navigering)? För mig är det en dealbreaker annars...

krank

Jag måste bara säga det: SKIT.

Jag upptäckte nu att Adobe faktiskt, till min stora förvåning, släppt en SDK för utvecklande av InDesign-addons. De skrivs tydligen i C++ och med hjälp av Visual Studio (jag vet att det finns en gratisversion) samt Eclipse (ingen koll på, men gratis).

Öh, frågar sig nu den förvirrade, varför är detta skit! Det borde ju tvärtom betyda att du kan snickra ihop ett eget LaTeX-importscript till InDesign?

Ja, just det. Om jag lär mig C++ och Eclipse, och sätter mig in i ett helt okänt SDK ovanpå det.

Turligt nog är mitt schema för våren väldigt öppet och lätt, så jag funderar nästan på att påbörja det lilla projektet. Nackdelen verkar vara att det (såklart) är olika SDK:s för alla olika versiner av InDesign, men det kanske man får leva med...

Tills vidare tror jag att jag skriver LaTeX-kod i Kile (Linux) eller TeXnicCenter (Windows) och snickrar ihop ett eget Pythonscript som exporterar till hyfsat begriplig InDesign Tagged Text-kod.

Men fanken... om jag lyckas snickra ihop ett import-plugin till InDesign som tillåter import av LaTeX-formaterad text, om än bara de mest grundläggande delarna...

Simon

Swashbuckler
När man byter då?

Krank, jag hoppas det är okej att jag lånar din tråd.

Ni som hållit på med de här programmen, vad är det smartaste att göra med de projekt som jag har liggande i form av större eller mindre knippen worddokument? Importerar man de och bara pluggar in dem som de är? Och i så fall, finns de fortfarande som portabla små dokument, eller kommer jag bara åt dem genom Scrivener (som jag testar nu) i fortsättningen? Om jag vill skicka ett dokument till nån som inte har programmet?

Christoffer

It's all pig.
Re: När man byter då?

Jag brukar importera allt som hör till samma projekt rakt in i Scrivener och sen använda en funktion i programmet för att radera all formatering.

Om någon som inte har programmet vill ta del av det är det bara att välja compile draft och sen välja kapitel/delar och skicka iväg som en txt/doc/rtf....

Arfert

Facit
Re: När man byter då?

I mac/scrivener kan man högerklicka på scrivener-filen och sedan välja "visa paketets innehåll"; då ser man alla filer i projektet, väldigt praktiskt.