Svaren dröjde tyvärr lite längre än förväntat. Administrativt arbete, andra projekt och livet i allmänhet kom lite i vägen. Nu har vi dock försökt ge svar så gott vi kan. Väldigt lite är skrivet i sten, men det kan åtminstone ge en bild av hur vi tänker just nu.
Thomas;n302937 said:
Hur många spel har ni kapacitet att arbeta med åt gången och vilken utgivningstakt blir det per år? Ett spel i halvåret? Mer? Mindre?
Vår ambition är att förlaget fokuserar på ett projekt i taget, även om vi börjar arbeta så smått med nästa projekt i slutskedet av det tidigare. Vi siktar inledningsvis på att ge ut ett till två spel per år, med ungefär lika många tillägg i form av mindre äventyrsmoduler eller liknande.
Thomas;n302937 said:
Hur prioriterar ni arbetsordningen för projekten? Vad har förtur eller är det bara först in, först ut? Om ni har egna alster, prioriteras de annorlunda?
Förlaget beslutar gemensamt vilka projekt vi tar oss an. Och eftersom vi bara tar oss an ”färdiga” manus kommer vi att prioritera dem i ordningen vi tar oss an dem. Det kommer helt klart att bli en hel del jäv i vilka projekt vi väljer, eftersom vi kommer att ha större inblick i just de projekten och samarbetet blir extra smidigt, plus att åtminstone en av oss kommer att ha extra entusiasm för varje ”eget” projekt.
Thomas;n302937 said:
Vad gör ni inte och vilka spel eller vilket innehåll ger ni inte ut?
Förlaget kommer inledningsvis inte att själva producera illustrationer, utveckla spel från grunden eller skriva manus. Vi lutar åt det progressiva och jämställdhetssträvande hållet och kommer inte att ge ut material som är rasistiskt, diskriminerande eller dylikt.
Thomas;n302937 said:
Hur stora ekonomiska resurser har ni inledningsvis? Om de är begränsade, har ni några idéer om vilken kapitalisering som är rimlig? Vad ger er, spelskapare och återförsäljare trygghet?
Vi har ett startkapital att utgå från för att göra utlägg inledningsvis, men planerar inte ta större ekonomiska risker.
Vår plan är att finansiera varje enskilt projekt via en dedikerad crowdfundingkampanj. Förlaget tar den inledande ekonomiska risken och royalties betalas ut först efter att förlaget når break-even för utlägg (dock inte för förlagets arbetstid).
Thomas;n302937 said:
Vad är er vision och målsättning?
Vi vill ge små spelskapare en plattform för att ge ut sina spel. Målet är att möjliggöra för fler att få ut sina spel – och att spelen ska bli bättre med vår hjälp än de hade blivit om spelskaparen gjort allt på egen hand. (Hur man definierar "bättre" kommer ju visserligen inte alla hålla med om).
Målsättningen är fler kvalitativa rollspel av fler spelskapare på den svenska (och på sikt utländska) marknaden!
Thomas;n302937 said:
Vem har det slutgiltiga ordet kring prissättning och andra rent kommersiella detaljer kring ett spel, ni eller författaren?
Förlaget avgör prissättningen – dock i dialog med författaren.
Thomas;n302937 said:
Vem sköter frakt och kommer ni begränsa den på något sätt (inte utanför Sverige, EU eller annat?
Förlaget ansvarar för frakten, inledningsvis i samarbete med POD-företag och dylikt. Distributionsområde kommer att variera beroende på projekt. Spel som enbart finns på svenska kommer att bli inriktade på den svenska marknaden, framtida spel på engelska kommer att distribueras internationellt.
Thomas;n302937 said:
Har ni erfarenhet av förlagsverksamhet, distribution eller att driva egen verksamhet?
Jag har arbetat lite på bokförlag och frilansar i dagsläget åt förlag. Jag har även drivit egen verksamhet det senaste decenniet. APM har bakgrund som ekonom och har erfarenhet av att driva verksamheter och företag, samt av att distribuera egna rollspel.
Thomas;n302937 said:
Friskriver ni er från all upphovsrätt? Om inte, var går gränsen?
Författaren äger varumärket och texten hen producerat. Förlaget kommer att licensiera upphovsrätten för varumärket och manuset under begränsad tid, med möjlighet till överenskommelse om förlängning. Vi kommer att förbehålla oss rätten för formgivning och säljtexter som förlaget producerar i projektet.
Vad som gäller för illustrationer beror mycket på vilka avtal som tecknas. Eftersom det är tre parter inblandade är det svårt att ge ett allmängiltigt svar på hur dessa kan komma att se ut. Vår strävan är dock att författaren ska ha möjlighet att ta med sig bilderna om samarbetet avbryts.
Thomas;n302937 said:
Vad tar ni legalt ansvar för och vad vill eller kan ni friskriva er från? Hur hanterar ni om det t.ex. uppdagas i efterhand att upphovsrättsskyddat material finns med i något som getts ut, om något publiceras som uppfattas kränkande eller stötande, etc?
Avtalen innehåller en paragraf där författaren garanterar att hen äger upphovsrätten till allt innehåll i manuset. Som utgivare kommer vi att reservera oss rätten att dra tillbaka en produkt som inkräktar på någon annans upphovsrätt – och sannolikt genomdriva egna juridiska påföljder. Om vi publicerar något som uppfattas som kränkande eller stötande kommer vi att ta ansvaret för det – och eventuellt dra tillbaka produkten.
Thomas;n302937 said:
Vilket ansvar tar ni över tiden för att vårda och/eller marknadsföra de spel ni gett ut?
När vi väl tar oss an ett projekt sköter vi marknadsföringen – inklusive crowdfunding-kampanjen – i minst 12 månader från release.
Ju aktivare spelskaparen är med att hålla spelet vid liv, desto mer tid kommer vi att lägga på att vårda det och hålla marknadsföringen igång. Vi kommer inte att ta något slutgiltigt ansvar för att skriva nya saker till utgivna spel – i form av äventyr eller liknande expansionsmoduler.
Thomas;n302937 said:
Om ni har egna spel och produkter som röner framgång, är den långsiktiga planen att verka som ert ”öppet” förlag eller är slutmålet egen produktion och/eller egna IP? Knyter an till mål och vision.
Vi siktar som sagt på att ge ut ”färdiga” spel, som bara behöver lite redaktörsarbete och formgivning för att kunna publiceras. Vi har inga ambitioner att förlaget ska ha egna IPn – utan bara förvalta andras (inklusive de som vi förläggare själva är författare till).
----------
Hoppas att det ger en klarare bild. Mycket kan som sagt komma att förändras. Vi själva blir en slags försökskaniner – i egenskap av att själva vara spelskapare vars produkter förlaget ger ut. Så förhoppningsvis hinner vi arbeta bort eventuella barnsjukdomar innan vi börjar arbeta med helt externa författare. Återigen, tack för bra frågor. Tveka inte att hojta till om ni har några frågetecken eller om något nytt har dykt upp.