Rymdhamster;n305542 said:
Men det skulle kännas bra med någon form av uttryckt "löfte" (eller kanske intention är ett bättre ord) om vad man kan förvänta sig på den här punkten. Typ att "Intentionen är att kunna ge ut minst en modul för varje spel vi ger per år" eller något i den stilen.
Självfallet med brasklappar om den modulen behöver leva upp till den satta standarden, och allt sånt där.
Sen kommer ju det här så klart påverkas av kvaliten på modulen ni erbjuds. Är det i princip helt klar som den är, och allt som krävs är ett par bilder så lär ju den personen kunna ha chans att få ut fler moduler per år än någon som mest bara skickar in halvfärdiga saker.
Jag fnullar vidare, och det här är bara brainstorming, så se det mer som inspiration än faktiskt genomtänkta förslag; men kanske nån form av tidsmodell kan vara en idé att ta fram.
Typ att "För ett vanligt projekt avser vi att dedikera minst 60 personaltimmar per år på sådant som rör projektet".
Sen kanske med en fingervisning om hur mycket tid som äts upp av olika standardgrejer (konakt med förlag, kontakt med illustratörer, marknadsföring, etc...) och hur mycket tid som återstår för att lägga på kontakt med skribenten. Det skulle ju ge en ganska klar bild av vad man kan förvänta sig från er sida, och illustrear väl att ju mer färdig produkt man kommer med, dessto mer kan man förvänta sig att få ut av er då inte inte behöver slösa tid på att kommentera åtgärda allt som inte är färdigt.
Just 60 timmar är bara en siffra jag tog ur luften så klart. Jag har ingen aning om vad vi pratar om i tid här. Ni pratade tidigare om 2 projekt per år, och då lär det ju bli betydligt mer tid per projekt. Men självfallet bör det ju åsidosätta gott om tid för allt administrativt arbete med att ha ett företag, samt ett ordentligt antal "fria timmar" som ni just kan fördela som ni själva känner för på de olika projekten, eller för att ta in ytterligare projekt.
Detta sammankopplar egentligen med ett tidigare förslag om olika schablonkostnader för standardgrejer (layoutande, illustrationer, etc...) för att kunna presentera ett paket med vad man kan räkna med att få av ett sammarbete med er. Jag tror det är en sak som kan förebygga många onödiga problem.
Jag tänker att det är väldigt lätt att tänka att "jag är ju beredd att lägga all min fritid och mina helger på skriva material till mitt rollspel. Då ska väl ni vara beredda att göra samma sak?" när svaret egentligen är "nej, vi ställer upp på att göra en massa jobb åt dig utan löfte om betalning utan endast del i en eventuell vinst, sluta ringa mig på fredagkvällar för att prata typsnitt och marginalindrag!".
Sen kanske inte personaltimmar är rätt sätt att mäta det på heller, om man inte vill att folk ska ifrågasätta om de faktiskt fått ut alla sina timmar av er =) Men nått att fundera vidare på, kanske.