Med reglerna speltestade tänkte jag skvallra lite om vad som kommer vara nytt i den nya versionen av Alea.
De nyheter som kommer att finnas i Alea 2.0 är:
[*] Egenskaper och Förmågor har numera ett värde mellan –1 och +1 istället för mellan 1 och 3. Detta för att lättare kunna skapa spelledarpersoner och liknande. De får helt enkelt värde 0 i alla egenskaper och förmågor.
[*] Några färdigheter har blivigt förmågor och några förmågor har flyttat på sig. Den största omorganisationen är under närstrid.
[*] Stridssystemet har gjorts om. Bland annat så vinner man inte längre initiativ fram och tillbaka mellan stridsronderna. Detta sköts istället på en stridsrond med hjälp av omslag. Orsaken till att det ändrades var att det visade sig att det var lät att glömma bort vem som hade initiativet i större strider. Även träffområden har gjorts om. Träffområdena slumpas inte längre utan anfallaren får istället bestämma ett antal möjliga träffområden utifrån hur dåligt motståndaren försvarade sig. En av dessa får sedan motståndaren välja. På så sätt får man in lite taktik även i träffområdena. För mer information se här .
[*] Skadesystemet har gjorts om helt och hållet. Uthållighet och blodspoäng är borta. De var för jobbiga och tråkiga att hålla ordning på. Istället har de ersatts med Stryk som mäter ungefär hur mycket stryk en rollperson har tagit samt hälsonivåer som anger hur skadad rollpersonen har blivigt av all stryk som den tagit. Även skadenivåerna har förenklats från att vara skråma, skada, allvarlig skada och död till att bara vara utslagen eller dödligt sår.
[*] Vapenskadan beror nu helt och hållet på styrkan och genom att anpassa hur man beräknar skadan får man effekten att svaga personer är effektivare med vissa vapen och starka med andra.
Det var en kort sammanfattning av vad som kommer att ändra sig.
Nu är det dags att gå över till nästa fas, korrektur och layout. Det närmar sig sakta men säkert.
De nyheter som kommer att finnas i Alea 2.0 är:
[*] Egenskaper och Förmågor har numera ett värde mellan –1 och +1 istället för mellan 1 och 3. Detta för att lättare kunna skapa spelledarpersoner och liknande. De får helt enkelt värde 0 i alla egenskaper och förmågor.
[*] Några färdigheter har blivigt förmågor och några förmågor har flyttat på sig. Den största omorganisationen är under närstrid.
[*] Stridssystemet har gjorts om. Bland annat så vinner man inte längre initiativ fram och tillbaka mellan stridsronderna. Detta sköts istället på en stridsrond med hjälp av omslag. Orsaken till att det ändrades var att det visade sig att det var lät att glömma bort vem som hade initiativet i större strider. Även träffområden har gjorts om. Träffområdena slumpas inte längre utan anfallaren får istället bestämma ett antal möjliga träffområden utifrån hur dåligt motståndaren försvarade sig. En av dessa får sedan motståndaren välja. På så sätt får man in lite taktik även i träffområdena. För mer information se här .
[*] Skadesystemet har gjorts om helt och hållet. Uthållighet och blodspoäng är borta. De var för jobbiga och tråkiga att hålla ordning på. Istället har de ersatts med Stryk som mäter ungefär hur mycket stryk en rollperson har tagit samt hälsonivåer som anger hur skadad rollpersonen har blivigt av all stryk som den tagit. Även skadenivåerna har förenklats från att vara skråma, skada, allvarlig skada och död till att bara vara utslagen eller dödligt sår.
[*] Vapenskadan beror nu helt och hållet på styrkan och genom att anpassa hur man beräknar skadan får man effekten att svaga personer är effektivare med vissa vapen och starka med andra.
Det var en kort sammanfattning av vad som kommer att ändra sig.
Nu är det dags att gå över till nästa fas, korrektur och layout. Det närmar sig sakta men säkert.