Nekromanti Nytt mikrorollspel

talgboll

Rollspelskollektivet
Jag har konstruerat ett litet rollspel. Spelet är tänkt att användas för att introducera en eller två personer som aldrig spelat rollspel förut, så har försökt köra light med termer och regler och sånt. Det ska vara enkelt att sätta igång och vara klart på nån timme. Dock passar det väldigt bra även för de som gillar karaktärsdrivet och bara vill ha något snabbt och lätt någon kväll.

Hade älskat att få någon form av respons. Vad som helst.

https://goo.gl/q7j4vH

/Max

talgboll

Rollspelskollektivet
Haha får skylla mig själv för att jag skrev "Vad som helst" gällande respons...

da_bohz

Swordsman
Jag har inte hunnit läsa igenom mer än halva ännu, men jag tycker det ser riktigt bra ut! Tycker det finns en viss avsaknad av rollspel där man fokuserar mer på att diskutera sig fram till en lösning snarare än att röja monster i grottor och skogar.
Men det kanske bara är jag som har fastnat i grottröjar-träsket och missar allt annat :p

... Och + för skägget också.

Mogger

Hipsteranka
Supertrevligt litet spel! Det enda som störde var att man ser en svart box runt bläckflaskan och att typsnitten inte alls är kompisar. Annars, bra idé, bra genomfört, effektivt språk. Så här ska ett spel se ut för folk som undrar vad rollspel är.

Jocke

Man med skägg
Jag tycker det ser väldigt svårt ut, för att vara en nybörjarprodukt. Jag känner ingen som inte redan håller på med teater, impro, lajv eller rollspel som skulle kunna hantera det här utan någon annan som är van och kan visa.

Jag tror att hur varje scen ska gå till ska vara mer formuläriskt, att det finns ett körshcema och ett tydligt slut. samt att något borde stå på spel i varje scen. Jag tror tex att det kan vara en poäng att rösta efter varje scen i stället för bara på slutet.

Sen så tycker jag att det ska finnas nån slags regel med något som eskalerar också - så att spelaren får göra nån slags taktiskt beslut också.

talgboll

Rollspelskollektivet
da_bohz;n166227 said:
Jag har inte hunnit läsa igenom mer än halva ännu, men jag tycker det ser riktigt bra ut! Tycker det finns en viss avsaknad av rollspel där man fokuserar mer på att diskutera sig fram till en lösning snarare än att röja monster i grottor och skogar.
Men det kanske bara är jag som har fastnat i grottröjar-träsket och missar allt annat :p

... Och + för skägget också.
Haha tack! Vad glad jag blir :) Jag tror också att genre och setting kan bygga lite avstånd från folk som inte är initierade och/eller besitter lite nördlore.

talgboll

Rollspelskollektivet
Måns;n166239 said:
Supertrevligt litet spel! Det enda som störde var att man ser en svart box runt bläckflaskan och att typsnitten inte alls är kompisar. Annars, bra idé, bra genomfört, effektivt språk. Så här ska ett spel se ut för folk som undrar vad rollspel är.

Tack som fan! :) Typsnittstanken var "kontrast". Det ska tydligt synas vad som är instruktioner och kommentarer men inget är hugget i sten.

talgboll

Rollspelskollektivet
Jocke;n166259 said:
Jag tycker det ser väldigt svårt ut, för att vara en nybörjarprodukt. Jag känner ingen som inte redan håller på med teater, impro, lajv eller rollspel som skulle kunna hantera det här utan någon annan som är van och kan visa.

Jag tror att hur varje scen ska gå till ska vara mer formuläriskt, att det finns ett körshcema och ett tydligt slut. samt att något borde stå på spel i varje scen. Jag tror tex att det kan vara en poäng att rösta efter varje scen i stället för bara på slutet.

Sen så tycker jag att det ska finnas nån slags regel med något som eskalerar också - så att spelaren får göra nån slags taktiskt beslut också.

Vi har nog lite olika erfarenheter. Jag har upplevt att många som inte är bekant med rollspelens konventioner och outalade regler och förhållningssätt blir låsta och perplexa vid för låst förfarande. Jag har upplevt det icke-rollspelare kan lika bra som rollspelare är att prata, så tanken var att göra ett introduktionsspel som var så lite "rollspelstraditionsbundet" som möjligt. Att det liknar vardagen så mycket som möjligt. Jag vill därför inte styra eftersom jag inte har någon åsikt i hur man ska eller borde spela. Det är därför det inte heller finns någon spelledare. Jag har typ bara fläskat ut: "Tänk att du är någon annan och snacka" :)

Taktik går fetbort för mig. Det är inget jag gillar i rollspel alls. Att något eskalerar är dock superviktigt men detta ska vara introduktion. Drama och storyarc är något som kommer i andra spel, när man är varm i kläderna och kan hålla flera bollar i luften samtidigt.

Jocke

Man med skägg
talgboll;n166296 said:
Vi har nog lite olika erfarenheter. Jag har upplevt att många som inte är bekant med rollspelens konventioner och outalade regler och förhållningssätt blir låsta och perplexa vid för låst förfarande. Jag har upplevt det icke-rollspelare kan lika bra som rollspelare är att prata, så tanken var att göra ett introduktionsspel som var så lite "rollspelstraditionsbundet" som möjligt. Att det liknar vardagen så mycket som möjligt. Jag vill därför inte styra eftersom jag inte har någon åsikt i hur man ska eller borde spela. Det är därför det inte heller finns någon spelledare. Jag har typ bara fläskat ut: "Tänk att du är någon annan och snacka" :)

Taktik går fetbort för mig. Det är inget jag gillar i rollspel alls. Att något eskalerar är dock superviktigt men detta ska vara introduktion. Drama och storyarc är något som kommer i andra spel, när man är varm i kläderna och kan hålla flera bollar i luften samtidigt.

Det är inte så mycket taktik jag är ute efter så mycket som någon form av spelighet, en eller två regler som gör spelet i rollspel rätta.

Det finns nån som har gjort ett femminutes rollspel som denne kör med folk som frågar vad rollspel är som jag inte lyckades googla rätt på. Spelaren blir en polis som förhör en mekaniker, och tre gånger kan polisen tvinga mekanikern att tala sanning, men måste bli mer hårdhänt för varje gång.

Svart av kval, Vit av Lust har bestkomandon, där en spelare kan säga åt en annan att göra något. Den tvingade spelarn kan vägra - mot en kostnad.

I Lady Blackbird laddar spelarna om sina tärningspölar genom att avslöja saker om sig själva.

Nån sån knorr tycker jag skulle få det hela att lyfta.

Att rösta efter varje del tänkte jag skulle ha tre funktioner: 1. minskar risken att det blir lika på slutet, 2. gör att rollpesonen/spelaren kan byta åsikt under spelets gång och 3. Ger en tydlig struktur med moment mellan scenerna.

Vad gäller svårigheten jag uppfattar så tror jag att det blir enklare om:

Spelet bestämmer vilken setting man ska ha, föreslår den andra om ett alternativ och säger "eller vad ni nu vill hitta på" sen, så blir det lättare att bara ta det första alternativet och köra med det.

Scenerna har en mening som en av personerna säger, som de börjar med och en annan som en annan bestämd person säger som de slutar med.

Om det finns nån slags checklista eller spelplan, om nån glömmer var man är i spelet eller ifall alla har sagt sin grej i den delen.

talgboll

Rollspelskollektivet
Alltså jättetack för att du så tålmodigt och superkonstruktivt vill bidra! Är väldigt tacksam. Det finns inget tråkigare än att inte få respons alls på något man gjort men min vision är ganska tydlig här och jag har gjort spelet som jag vill ha det. Jag hör dig och förstår vad du vill ha men jag kan mycket väl ha helt fel gällande målgrupp men jag vill inte ha mer spelighet, jag vill ha dialog och ge en första träning i gestaltning. Jag vill ha ett minimum av krav (läs: regler) att hålla reda på men speltesta gärna och återkom. Jag lyssnar alltid :) Tack!