talgboll;n166296 said:
Vi har nog lite olika erfarenheter. Jag har upplevt att många som inte är bekant med rollspelens konventioner och outalade regler och förhållningssätt blir låsta och perplexa vid för låst förfarande. Jag har upplevt det icke-rollspelare kan lika bra som rollspelare är att prata, så tanken var att göra ett introduktionsspel som var så lite "rollspelstraditionsbundet" som möjligt. Att det liknar vardagen så mycket som möjligt. Jag vill därför inte styra eftersom jag inte har någon åsikt i hur man ska eller borde spela. Det är därför det inte heller finns någon spelledare. Jag har typ bara fläskat ut: "Tänk att du är någon annan och snacka"
Taktik går fetbort för mig. Det är inget jag gillar i rollspel alls. Att något eskalerar är dock superviktigt men detta ska vara introduktion. Drama och storyarc är något som kommer i andra spel, när man är varm i kläderna och kan hålla flera bollar i luften samtidigt.
Det är inte så mycket taktik jag är ute efter så mycket som någon form av spelighet, en eller två regler som gör spelet i rollspel rätta.
Det finns nån som har gjort ett femminutes rollspel som denne kör med folk som frågar vad rollspel är som jag inte lyckades googla rätt på. Spelaren blir en polis som förhör en mekaniker, och tre gånger kan polisen tvinga mekanikern att tala sanning, men måste bli mer hårdhänt för varje gång.
Svart av kval, Vit av Lust har bestkomandon, där en spelare kan säga åt en annan att göra något. Den tvingade spelarn kan vägra - mot en kostnad.
I Lady Blackbird laddar spelarna om sina tärningspölar genom att avslöja saker om sig själva.
Nån sån knorr tycker jag skulle få det hela att lyfta.
Att rösta efter varje del tänkte jag skulle ha tre funktioner: 1. minskar risken att det blir lika på slutet, 2. gör att rollpesonen/spelaren kan byta åsikt under spelets gång och 3. Ger en tydlig struktur med moment mellan scenerna.
Vad gäller svårigheten jag uppfattar så tror jag att det blir enklare om:
Spelet bestämmer vilken setting man ska ha, föreslår den andra om ett alternativ och säger "eller vad ni nu vill hitta på" sen, så blir det lättare att bara ta det första alternativet och köra med det.
Scenerna har en mening som en av personerna säger, som de börjar med och en annan som en annan bestämd person säger som de slutar med.
Om det finns nån slags checklista eller spelplan, om nån glömmer var man är i spelet eller ifall alla har sagt sin grej i den delen.