Nekromanti Nytt namn på Great Leap

Max Raven

T12-kultist
Mitt framtida projekt, tidigare med arbetsnamnet "Great Leap", behöver kanske ett nytt namn. Förslag?

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
"Sauron" är ett bra namn, det passar till så gott som allt!

Vad tror du om en kort pitch av ditt projekt? Eller iaf en länk till en tråd eller sida där du pratar om det?

Max Raven

T12-kultist
wilper said:
"Sauron" är ett bra namn, det passar till så gott som allt!

Vad tror du om en kort pitch av ditt projekt? Eller iaf en länk till en tråd eller sida där du pratar om det?
I korthet är det ett rymdutforskarspel i en nära framtid, med viss inspiration från bland annat Star Trek. Man spelar antingen utforskare eller kolonisatör, och reser mellan olika stjärnsystem. Jorden är ingen utopi utan är överbefolkad och har sina egna problem, viss kroppsförbättring finns, rymdfarten är en fortsättning på det vi har idag förutom att vissa saker förbättrats/ändrats efter utveckling, o s v - alltså, nära framtid.

Den tidigare tråden finns här på detta forum.

Great Leap-namnet kommer från en medveten förvanskning av en del av Armstrongs citat "That's one small step for man, one giant leap for mankind". Men om man googlar det så...

Så något annat kanske skulle fungera bättre.

Edit: Ändrade rejält.

Max Raven

T12-kultist
Andra influenser finns förstås, Planetes är egentligen större än Star Trek f n, t ex.

Möller

Hubert Hortlax
Vill du ha svenska eller engelska namn? Latinsk klang kanske?

Jag funderade på Steget ut i horisonten, men det funkar nog inte.

Max Raven

T12-kultist
Möller said:
Vill du ha svenska eller engelska namn? Latinsk klang kanske?

Jag funderade på Steget ut i horisonten, men det funkar nog inte.
Alla förslag är välkomna. Vill inte vara uteslutande i det här stadiet. :gremsmile:

Max Raven

T12-kultist
Genesis said:
Tyvärr, det finns redan ett rollspel som heter In Spaaace!.
Efter mupparna så väntade jag mig nästan det*. :gremwink:

Samma som att jag är hyfsat säker på att det borde finnas minst två, antagligen tio, rollspel som refererar/använder sig av Armstrongs citat. Det är ju ett väldigt ikoniskt för just rymdkapplöpningseran, ger starka associationer till rymdfarten, upptäckande... Ja. Sånt.

Namnexempel: Planetes har ett bra namn också - betyder "vandrare", har kopplingen till planeter, och ett huvudtema i boken är just att huvudpersonerna vandrar, söker efter sig själva, mer eller mindre målmedvetet.

I jämförelse... Tycker jag egentligen Star Trek har ett rätt dåligt namn. Visst, det beskriver vad de gör i serien ("Rymdfärd", de reser mellan stjärnorna) men det känns väldigt... intetsägande eller generiskt på något sätt. Som att Doctor Who skulle hetat Adventures in Time and Space liksom. Star Wars är inte bättre än Star Trek heller (snygga posters och logga dock) - även om Wars ger lite starkare associationer för just mig.

Så jag vill gärna ha en titel som ger tematiska vibbar här, på ett eller annat sätt. Egentligen kanske jag skulle ge mig efter andra rymdutforskarcitat (t ex "Pojechali!", eller avhugget något av typen "mörkblått, violett och till slut kolsvart" (Gagarin), eller "Människan hör hemma vart än han vill ta sig"(von Braun)) eller referera till ikonisk SF-litteratur som ger samma vibbar som de jag vill ge/utforska i rollspelet - upptäckandet (av världsrymden) och människans potential.

*Bilden är mer en referens till mig - det är f n två rollspel SF-hållet "på gång" (Cydonia och det här), båda med rymddrag. Jag gillar rymden, helt enkelt. :gremsmile:

Krille

Super Moderator
En gång i tiden gjorde jag ett rollspel som hette Gränsvärldar. Det fanns även en engelsk version, Rimworlds.

Du kan sno namnen om du vill.

Möller

Hubert Hortlax
Max Raven said:
Mitt framtida projekt, tidigare med arbetsnamnet "Great Leap", behöver kanske ett nytt namn.
Funderade på att översätta Great Leap rakt av på svenska. Det stora språnget. Inte så bra. Den engelska översättningen blir Great Leap Forward.

solvebring

Superhero
För att spotta ur sig lite, till en början...

Rymdromanser
Ny era
Bortom stjärnorna
Bortom planeterna
Stjärnstoft
Ljusår
Den oändliga resan
Kolonisatörerna
Spatium ... Betyder rymden, eller?
Infinitum spatium ... Betyder oändlig rymd, kanske?
Signum ... Stjärnbild
(Värdelös på latin) Lexikon
Far away
Destination: rymd
Destination: okänd
Destination: space
Kod: okänd
Code: unknown
Vintergatan
Steg för mänskligheten
Explorer
Space: Investigate
Discover

Max Raven

T12-kultist
solvebring said:
För att spotta ur sig lite, till en början...

Rymdromanser
Ny era
Bortom stjärnorna
Bortom planeterna
Stjärnstoft
Ljusår
Den oändliga resan
Kolonisatörerna
Spatium ... Betyder rymden, eller?
Infinitum spatium ... Betyder oändlig rymd, kanske?
Signum ... Stjärnbild
(Värdelös på latin) Lexikon
Far away
Destination: rymd
Destination: okänd
Destination: space
Kod: okänd
Code: unknown
Vintergatan
Steg för mänskligheten
Explorer
Space: Investigate
Discover
Stjärnstoft tyckte jag var riktigt tilltalande, även om jag kom att tänka på en bok från runt 80-talet som jag hade för mig hade samma titel, och en googling visade att Gaimans översatta bok hade samma namn.

Osäker fortfarande - kan bli någon redan nämnd, eller någon annan. Har någon fler idéer? :gremsmile:

Edit: Den här boken var det förstås:

Inte alls Stjärnstoft, alltså. :gremsmile:

Craygh

Swordsman
To tread the milky way

Into the void

Reaching for stars

Earth behind

Earth forgotten

Future now

Empty infinty

Infinite journey

Space waltz

Chronicled in unseen light

Det var väl det jag kunde komma att tänka på just nu.

Tyr

Hero
Max Raven said:
Mitt framtida projekt, tidigare med arbetsnamnet "Great Leap", behöver ett nytt namn. Förslag?
Out of Bounds! :gremtongue:

Nej, men alltså jag gillade the Great Leap. Det känns rätt att mynta ett uttryck för då människan ger sig ut i rymden på allvar, och att då ta hjälp av en gammal rymdpionjär. Resan till månen var det lilla steget, medan detta rör sig om det stora klivet. Om du är rädd för att folk ska misstolka the Great Leap så kan du ju använda en slogan. Typ: the Great Leap - rymdäventyr i ett oändligt universum. Bara ett exempel. Men vill du bort från det gamla namnet så kan jag ju försöka komma på något.

Max Raven

T12-kultist
Tyr said:
Max Raven said:
Mitt framtida projekt, tidigare med arbetsnamnet "Great Leap", behöver ett nytt namn. Förslag?
Out of Bounds! :gremtongue:

Nej, men alltså jag gillade the Great Leap. Det känns rätt att mynta ett uttryck för då människan ger sig ut i rymden på allvar, och att då ta hjälp av en gammal rymdpionjär. Resan till månen var det lilla steget, medan detta rör sig om det stora klivet. Om du är rädd för att folk ska misstolka the Great Leap så kan du ju använda en slogan. Typ: the Great Leap - rymdäventyr i ett oändligt universum. Bara ett exempel. Men vill du bort från det gamla namnet så kan jag ju försöka komma på något.
Argh, ja, det är inte lätt. Blir det kvar får det bli med undertitel, åtminstone.

Än har jag inte bestämt mig för något. Ad Astra är rätt bra t ex, men har jag inte hört det namnet någonstans förut..?