Genesis said:
Tyvärr, det finns redan ett rollspel som heter
In Spaaace!.
Efter mupparna så väntade jag mig nästan det*.
Samma som att jag är hyfsat säker på att det borde finnas minst två, antagligen tio, rollspel som refererar/använder sig av Armstrongs citat. Det är ju ett väldigt ikoniskt för just rymdkapplöpningseran, ger starka associationer till rymdfarten, upptäckande... Ja. Sånt.
Namnexempel:
Planetes har ett bra namn också - betyder "vandrare", har kopplingen till planeter, och ett huvudtema i boken är just att huvudpersonerna vandrar, söker efter sig själva, mer eller mindre målmedvetet.
I jämförelse... Tycker jag egentligen
Star Trek har ett rätt dåligt namn. Visst, det beskriver vad de gör i serien ("Rymdfärd", de reser mellan stjärnorna) men det känns väldigt... intetsägande eller generiskt på något sätt. Som att
Doctor Who skulle hetat
Adventures in Time and Space liksom. Star Wars är inte bättre än Star Trek heller (snygga posters och logga dock) - även om Wars ger lite starkare associationer för just mig.
Så jag vill gärna ha en titel som ger tematiska vibbar här, på ett eller annat sätt.
Egentligen kanske jag skulle ge mig efter andra rymdutforskarcitat (t ex
"Pojechali!", eller avhugget något av typen
"mörkblått, violett och till slut kolsvart" (Gagarin), eller
"Människan hör hemma vart än han vill ta sig"(von Braun)) eller referera till ikonisk SF-litteratur som ger samma vibbar som de jag vill ge/utforska i rollspelet - upptäckandet (av världsrymden) och människans potential.
*Bilden är mer en referens till mig - det är f n två rollspel SF-hållet "på gång" (Cydonia och det här), båda med rymddrag. Jag gillar rymden, helt enkelt.