Nekromanti Nytt och fräscht i Fantasy?

Vad skulle vara nytt och fräscht i en Fantasyvärld om det dök upp en ny helt ur det blå?
Vad saknas allra mest i de som finns idag?
Är det några speciella kulturer som är outnyttjade? Vilka?
Finns det några metaploter som skulle vara riktigt grymma? Ska man ha en metaplot alls?
Något annat jag inte tänkt på?

KamiFisk

Hero
Vänd på conceptet.
Exempel skulle ju kunna vara att människor alver och dvärgar är onda hatiska, medans svartblodet är goda förstående varelser.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
McFisk said:
Vänd på conceptet.
Exempel skulle ju kunna vara att människor alver och dvärgar är onda hatiska, medans svartblodet är goda förstående varelser.
Haha. Det här får mig att tänka på serien Law for Hire i senaste numret av Svenska superserier. Där finns en serie med där orcher är legoknektar som kämpar mot alv- och dvärgterrorister. Kan definitivt rekommendera den serien. ^^

(Fast det är ju iofs. inte fantasy, utan bara omvända roller som kändes betydligt roligare än det traditionella.)

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Draugen said:
Vad saknas allra mest i de som finns idag?
Tja... Intressanta varelser och kulturer? Raser som inte bara känns som karbonkopior dels på samma gamla trista standardraser, och dels som rätt ofräscha stereotyper?

Jag skulle vilja se ball, skitig nutida fantasy. Jag vet inte om det räknas som "nytt och fräscht", och egentligen är boken rätt kass även om grundidén är bra, men The Magicians tycker jag är ett bra steg i rätt riktning.

Jag vill spela Harry potter fast med vuxna, och med knark, sex och våld.

//Krank, tar sig friheten att tycka att urban fantasy också är fantasy

solvebring

Superhero
Vänd på hela skiten. Man spelar den mörka, onda sidan som vill förgöra den goda världen. "Vi är häxmästare och krigare som tjänar Mordor, vi är en muterad specialgrupp inom SS, vår uppgift är att eliminera allt auktoritärt judiskt hot" osv.
... Hard core, evil shit...

krank

Draugen said:
Finns det några metaploter som skulle vara riktigt grymma? Ska man ha en metaplot alls?
Klart man ska ha en metaplot. Världar utan metaplottar är tråkiga världar.

Just nu klurar jag på en Firebornliknande grej fast där rollpersonernas medvetande färdas framåt och bakåt i tiden a' Slakthus 5. Jag är inte klar med varför än dock.

krank

solvebring said:
Vänd på hela skiten. Man spelar den mörka, onda sidan som vill förgöra den goda världen.
Är inte det ganska gjort? Eller OK, kanske inte inom rollspel, men kom igen - Dungeon Keeper nån?

(Skulle dock vara ett rätt kul sandboxspel; att börja som onda ockultister som fått kontakt med en massa ondskefullheter, och som nu ska erövra världen...)

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
krank said:
Är inte det ganska gjort? Eller OK, kanske inte inom rollspel, men kom igen - Dungeon Keeper nån?
Jag kommer inte på något spel som fokuserar på det särskilt mycket, men nog har man väl hört talas om en hel del mer eller mindre (mest mindre får jag för mig?) lyckade kampanjer där folk har spelat ondingar.

solvebring

Superhero
Möjligt... Fast jag menade "ordentligt". Innan jag såg era svar ändrade jag mitt inlägg ovan för att förtydliga mig. Det var visst inte i onödan med tanke på t.ex. ditt svar. Det jag lagt till är:
solvebring said:
"Vi är häxmästare och krigare som tjänar Mordor, vi är en muterad specialgrupp inom SS, vår uppgift är att eliminera allt auktoritärt judiskt hot" osv.
... Hard core, evil shit...
Alltså att verkligen gå in för att gestalta mörkret, ondskan och hotet.

solvebring

Superhero
Sant, sant sant. Det är min uppfattning också.
Så, hur vore det inte att spela den episka antagonisten istället för den episka protagonisten?

Christoffer

It's all pig.
En värld som var helt tom, bara en awesome karta, en namnlista på platser och människor, ett par korta dikter, en målning på ett gammalt slagfällt som sedan länge är övervuxet, sen inget mer. Möjligen några korta ögonblicksbilder. Några rykten och en sång. Sen inget mer. Sen ger du bort den, sen är den inte din värld längre, utan min och jag tänker fylla den med allt det som vi kommer på undertiden vi spelar.

Christoffer

It's all pig.
Vet inte om hårdkokta deckare är din grej, men har du kollat in Dresden Files? Men det är i princip Harry Potter i modern hårdkokt kostym. Han är förvisso ingen Ross MacDonald, men jag gillar dem, de är helt klart läsvärda.

solvebring

Superhero
Det där är egentligen väldigt intressant.
... Hur gör man en fantasyvärld för rollspel till något nytt och fräscht?
Man gör det så förbaskat mycket icke-trad man bara kan. Det vill säga att världen kan vara hur fantasy som helst - beroende på vad man kan utläsa av den - det är istället i hur man formar den rent spelmässigt som grejen ligger. Som du säger, släng dit en dikt, en bild... Men inget mer, säg ingenting om den. De flesta fantasyspelen är tradspel och innehåller enligt tradtradionen (<- now that's a funny word by all means) massor med information, detaljer osv. Skala bort så mycket man bara kan istället, det är verkligen nytt och fräscht.

krank

Poppe said:
Vet inte om hårdkokta deckare är din grej, men har du kollat in Dresden Files? Men det är i princip Harry Potter i modern hårdkokt kostym. Han är förvisso ingen Ross MacDonald, men jag gillar dem, de är helt klart läsvärda.
Jag har sett TV-serien, som väl var OK men rätt lökig. har planer på att läsa böckerna.

Jag skulle f.ö också gärna se ett NightWatch-rollspel, alltså rysk hardcore urban fantasy, som för WoD att framstå som mjäkigt, plastigt och barnvänligt. Jag har inte läst böckerna (än), men filmerna är sjukt bra.

Och rysk kultur är överlag underanvänd, tycker jag. Oktoberlandet gjorde ju en del balla grejer, som jag tyckte var nyskalande och fortfarande fräscha.

Christoffer

It's all pig.
Ja, tv-serien har inte alls romanernas allvar. De känns mest som vilken scifichannelserie som helst. Men, precis som du, uppskattade jag den. Jag kom förvisso till böckerna från tv-serien, så det tog en halv bok tror jag innan jag lyckades kasta tv-seriens lökar åt sidan och kunde njuta helhjärtat åt böckerna. Men, böckerna är hårdare, mörkare och det gör ondare när Dresden får spö i dem. Allt är bättre. Så rekommenderar dem.

Christoffer

It's all pig.
Ta ett spel som In a Wicked Age, där settingen utgörs av små små stycken, sen skapas en större setting, oftast en hel mytologi, när man spelat igenom en handfull sammanlänkade noveller. Eller, det är så folk säger. Jag har bara kört oneshoots tyvärr.

solvebring

Superhero
Okej, tufft. Låter helt klart intressant. Nåväl, eftersom det knappast står för vad de klassiska fantasyspelen brukar motsvara så tror jag mycket på en sådan idé för att hitta något "nytt".

KamiFisk

Hero
Watch filmerna och böckerna skall verkligen ses och läsas.
Tycker att det är bland de sjukare/bättre urban fantasy verken någonsin.

Ond bråd död

Swashbuckler
Vad är det egentligen som folk gillar med fantasy? Jag har alltid tyckt att nutid och framtid är så mkt häftigare så jag vet inte riktigt vad som är värt att ha kvar. Jag skulle kunna byta ut alltihop, men då skulle det nog inte vara fantasy längre. Vad är för heligt eller för typiskt för att skrota inom fantasy?