krank said:
Framförallt de där fantasterierna kan jag inte riktigt släppa. Är det fortfarande fantasy om allt är 100% naturvetenskapligt förklarat?
När jag började skriva på Skymningshem (ursprungsidén utan Andra Imperiet alltså) så var den ena tanken att göra en fantasyvärld med all dess parafernalia, om än i en annorlunda miljö, men där det där egentligen var fernissa och missuppfattningar som dolde att det egentligen var en science fiction-värld. (Den andra tanken var att visa att det gick att göra andra spelvärldar till Eon, men det blev så mycket slit med att modda systemet så att det passade att jag lade ner den till slut.)
Så, det finns drakar. Det finns troll. Det finns alver. Det finns orcher. Det finns magi.
...of sorts.
Drakarna var egentligen havslevande jättemonster. Troll var egentligen gamla robotar som blivit kvar. Alverna var en genmanipulerad soldatmänniskoras. Orcherna var egentligen världens inhemska stenåldersstamkultur, och mer utterliknande. Magin var antingen psi-krafter eller gammal teknik. Världen i sig var en måne kring en gasjätte ca 2000 ljusår från Jorden. Tiden var egentligen ca 3300 e.kr.
Men allt det där hade liksom glömts bort under sjuhundra år, och bortförklarats med att människor en gång i tiden var gudar som kastats ut från himlen på grund av sitt högmod.
Det funkade riktigt bra. I en kampanj så fick en rollperson veta att han hade Blodet, han var i rakt nedstigande led ättling till en gammal magiker som levde för sjuhundra år sedan. Magikern hade en kraftring med vilken han, och bara han eller hans ättlingar, kunde dominera världen. Och av den anledningen var alla ute efter honom.
Sen visade det sig att magikern var kapten på ett gammalt kolonistskepp, kraftringen var en gammal fusionsreaktor, och Blodet var ett genlås som aktiverade reaktorn om man hade rätt gensekvens.
Det fanns två problem med Skymningshem, som gjorde att jag inte slutförde det. Det ena var att när hemligheten väl avslöjats så var liksom spelet slut. Det andra var att spelarna höll på att slå ihjäl mig när de trodde att de hade spelat fantasy hela tiden, men egentligen hade spelat post-apokalyptisk scifi.