Nekromanti Nytt och fräscht i Fantasy?

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Krille said:
Det fanns två problem med Skymningshem, som gjorde att jag inte slutförde det. Det ena var att när hemligheten väl avslöjats så var liksom spelet slut. Det andra var att spelarna höll på att slå ihjäl mig när de trodde att de hade spelat fantasy hela tiden, men egentligen hade spelat post-apokalyptisk scifi.
Straffkommendera dem att läsa Book of the New Sun!

Ram

Skev
Krille said:
Det fanns två problem med Skymningshem, som gjorde att jag inte slutförde det. Det ena var att när hemligheten väl avslöjats så var liksom spelet slut.
Precis så kände jag när jag spelade skymningshem runt... Vad, 2000 kanske? Spelet var skitbra men det var en kampanj med bifogat regelsystem. Vår SL dolde det hela ett hyfsat bra tagoch läckte det i snygga små steg, men sedan var det över. Det är, var och förblir fortfarande skitballt dock. :gremsmile:

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Krille said:
Det ena var att när hemligheten väl avslöjats så var liksom spelet slut.
That's not a bug, that's a feature. Enkampanjsrollspel är det nya svarta, om jag får bestämma. =)

Arfert said:
Jag skulle vilja se fantasyspel som bygger på andra kulturer.
Mer exempel på kulturer?
Tycker du att det skall fokuseras på endast en av dessa kulturer, tex att en hel setting är Aztekisk? Blir inte det lite torrt?

Vad skulle man mer kunna göra för settingar? Finns det något som inte är gjort men som borde göras? Och vad?

Krank skrev att han ser fantasy schangern som rätt uppdelad och det håller jag med om, men i den här tråden så var jag i första hand ute efter vad för nytt man skulle kunna göra i en mer "klassisk" eller tradiotionell fantasy tappning, är ni med på vad jag menar?
Eller tja, det behöver inte vara "klassiskt" eftersom det då troligtvis skulle vara rätt trist och redan ha gjorts, men inte nödvändigtvis.
Men vad har inte gjorts tidgare och vad skulle man kunna göra?

Telash

Swordsman
Krille said:
Det fanns två problem med Skymningshem, som gjorde att jag inte slutförde det. Det ena var att när hemligheten väl avslöjats så var liksom spelet slut. Det andra var att spelarna höll på att slå ihjäl mig när de trodde att de hade spelat fantasy hela tiden, men egentligen hade spelat post-apokalyptisk scifi.
Oj, om de höll på att slå ihjäl dig för det finns det en risk att spelledare blir fullkomligt lynchade av att spelleda Kontinuum...
Kanske kan vara läge att sätta dit en varningstext i spelet, "spelleda gärna i full hockeymundering, medtag ett baseballträ eller liknande för att hålla agressiva spelare i schack" :gremwink:

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Mikael Johansson said:
Oj, om de höll på att slå ihjäl dig för det finns det en risk att spelledare blir fullkomligt lynchade av att spelleda Kontinuum...
Kanske kan vara läge att sätta dit en varningstext i spelet, "spelleda gärna i full hockeymundering, medtag ett baseballträ eller liknande för att hålla agressiva spelare i schack" :gremwink:
Äh, man får vara öppen med det helt enkelt. I mitt Scriptura tänker jag vara extremtydlig med att det rör sig om en längre kampanj i en spelvärld, men att det är en "one-shot". Man kör en (ganska lång) kampanj, sen vet spelarna allt, och då är det inte så kul längre.

Mr.Walker

Warrior
Vad som är nytt och fräsch handlar väll egentligen om vad man själv har tröttnat på eller inte. Ja menar egentligen har de flesta koncept redan uppfunnits.

Det som känns nytt och fräscht för mig i fantasy är Low-fantasy smutsigt och brutalt. Även om jag vet att det inte alls är nytt så är det så för mig.

Handling som inte handlar om att den onda lorden försöker förslava det fria folket. Utan mer jordnära kring de karaktärer du spelar.

Men samtidigt säger jag emot mig själv. För jag har inte alls något emot "klyschiga" handlingar eller koncept. Det finns inget som är dåligt. Allt kan göras bra, det är bara att man hittar nya vinklar och arbetar mycket med det. Äh skitsamma:)