Nekromanti Nytt P|uT0-projekt! :-) (handritade kartor)

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Låter inte lovande va? Har en tendens att lägga ner alla projekt när jag kommit halvvägs. Anledningen till att jag tror att det kommer bli något av det här är på grund av att det är kul... och inte tar så lång tid.

Nu är jag dock (så gott som) klar med en karta över Jargien - handritad, i stil med dem som finns på Boningen. Det enda som saknas är att jag markerar ut alla skogar och gränser, samt skriver dit namn på städerna med samma typsnitt som den där snubben som gjorde de andra kartorna över Asharien, Consaber och Thalamur använde; detta för att de ska bli kompatibla.

Hur som helst tänkte jag höra med er... eftersom att jag ska lägga upp detta på en hemsida sedan... vilka kartor som ni skulle ha användning av i handritat format?
Thalamur, Consaber och Asharien finns ju på boningen. Nu finns snart Jargien. Men hur stort är intresset för länder som Takalorr, Kamor, Ebhron och Mûhad till exempel?

Kort sagt: Vilka områden skulle ni vilja se i handritat format?

walium

Ganska töntig, faktiskt
Lovvärt initiativ

Jag vill gärna ha handritade kartor över alla länder men det kanske är lättast att välja de som det finns mest information om. Är det skalenliga kartor?

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Sicket projekt !
Låter bra.

Försök att göra kartorna lite subjektiva. Vissa nationer som är väldigt intellektuella av sig torde ha bra kartor. Särksillt nationer som har förvana att göra stora kartor. Typ sjöfarar nationer, typ Consaber och Cirefaliska samväldet. Små nationer i stil med Drunok och Takalorr har troligtvis ganska subjektiva kartor. Saker och ting stämmer troligtvis inte så bra ihop med verkligheten på dessa kartor, eller ?
På så vis så kan man ha kul med spelarna eftersom dom har sin karta och tycker att "vi i Drunok är stora starka och mycket bättre än alla andra, se bara så stort vårt land är", och sen fick dom tag på en Jargisk karta och deras drömmar krossades...

Men hur stort är intresset för länder som Takalorr, Kamor, Ebhron och Mûhad till exempel?

Personligen är jag bara intresserad av Takalorr.

Håll igång det friska arbetet!

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Helt skalenliga, men...

... jag funderar på två versioner. Den första versionen blir i alla fall helt skalenlig och efter "Neogames-kartorna", jag sitter till och med och mäter vissa saker med linjal /images/icons/smile.gif; men jag funderar som sagt på två versioner. Den andra versionen är just den som GrottrolletNaug nämnde (""vi i Drunok är stora starka och mycket bättre än alla andra, se bara så stort vårt land är"").
Den första versionen kan alltså symboliseras av att en realistisk, neutral (exempelvis Sabrisk, de brukar vara ordentliga) kartritare har gjort den, medan den andra versionen är mer... lokal.

Handritad världskarta kanske? Men då måste jag hitta större papper /images/icons/wink.gif.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Re: Helt skalenliga, men...

Den subjektiva skulle man ju kunna använda som handout till spelarna medan den korrekta kunde vara en välbevarad militär hemlighet. Man skulle rentav kunna bygga upp ett äventyr kring jakten på en korrekt karta. Eller kanske kartläggningen av något strategiskt viktigt område.

GrottrolletNaug

Swashbuckler
http://www.hobbyspel.com/boningen/ [nt]

Det står ingenting här, skeptiker (och andra) tviste, men ingenting står här (läs [nt])

P|uT0NiUm

Swashbuckler
"SL-karta" finns ju redan

Dessa följde med i Mundana, Asharien & Soldarn och Consaber. Finns ingen anledning att göra en stämningshöjande karta åt SL, då hans uppgift är att skapa stämning till spelarna...

... så kartorna är främst avsedda för spelarna. Grundtanken är väl att allt inte ska stämma till 100% (bland annat kan man inte se om det blir öken, stäpp eller savann om två dagar), den ska vara svartvit och kopiera-upp-och-dela-ut-och-klottra-på-vänlig. Du förstår om du tar dig en titt på http://www.hobbyspel.com/boningen/kartor.htm - det är i precis samma stil jag hade tänkt göra kartorna!

Mouja

Hero
Mûhad vore ganska kul att ha ... då kanske jag skulle kunna kasta in mina spelare där lite oftare /images/icons/crazy.gif.

Zadrith

Hero
Min lösning

Jag ritar också en hel del kartor men föredrar att ta datorn till hjälp. Har dock gjort ett par kartor avsedda för spelare och har nyligen lagt ut en av dem på min hemsida http://hem.passagen.se/zadrith/ tag gärna en titt och säg vad du tycker.

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Re: Min lösning [redigerad]

Väldigt svårt att avgöra med tanke på att jag bara kunde se en karta! /images/icons/frown.gif Felet "kunde inte hitta färgen Cs6" eller nåt i den stilen poppade upp och tre andra varningsrutor efter det. Darnit.
Ska försöka kolla dem på någon annan, ... bättre..., dator. För övrigt har du en väldigt intressant hemsida med tankeväckande material och helsköna bilder (syftar på galleriet). Keep up the good work.

Bra idé det där med förstening och blödningar...

[redigering:] En sak du borde tänka på dock. När man trycker på en länk öppnas den inom ramen... jag vet inte om du tycker att det ska vara så, men ett hett tips är att du använder '_blank' så att den öppnas i ett nytt fönster /images/icons/wink.gif. Men men, bara ett förslag som sagt... Ha de'!

Zadrith

Hero
Re: Min lösning [redigerad]

Tackar för positiv kritik och bra tips. Ser fram mot att lägga till din sida bland länkarna när 'snart' har inträffat.

Utopi

Warrior
Re: "SL-karta" finns ju redan

Min mening var mer detaljerade SL-kartor. För övrig tycker jag det är väldigt mkt stämning i dom "bruna kartorna" som är avsedda för spelare.
/images/icons/king.gif