Nekromanti Nytt projekt!

solvebring

Superhero
Jaja... Jag vet vad ni tänker. "Den där sölvebring har börjat på femtioelva projekt nu och det enda vi har sett är tre rader på ett krassligt system och en massa tjat om BRP".

Ja, ni har rätt också. Men tro mig, den här idén brinner jag för (jag känner verkligen skaparglädje så fort jag "rör" vid projektet), och vad det kommer till systemet har jag för en gångs skull inte tänkt att hänga upp mig på det. Det får komma sist.
Jag älskar idén, och den är lite Matrix samtidigt som den ändock skall vara... Pretty classic rollspel i lite amerikansk fucked up filmanda. Läs den bifogade filen som lägger grund för spelet (.doc-fil) och säg vad ni tycker.
Danke!

Pilzefrau

hon/henne
Min största obesvarade fråga efter den texten: får man ha ett interface?
Dvs, kan man öppna sin inventory? Hur mycket är onlinespel och hur mycket är verkligt? Sköter Questloggen automatiskt uppdateringen med all nödvändig information, så att man slipper tänka? Ser man sina egna repliker i vit text ovanför sitt huvud?

Annars, cool idé!

solvebring

Superhero
får man ha ett interface?
Nej, man har inget "inventory". Så pass mycket "direkt" spel kommer det inte att vara. På sådana plan är det mer åt Matrixhållet.

Hur mycket är onlinespel och hur mycket är verkligt?
Hur mycket som är verkligt? Låt mig säga så här, ingenting man ser och gör är verklighet, det är ju ett spel, så det är mer som en fet illusion. Om man nu kan göra någon liknelse. Dock upplever man allt man tar del av som fullt verkligt, att man faktiskt lurar sin hjärna att det är verkligt. Det vill säga, dör man i spelet så dör man i verkligheten just för att man hjärnan lurar sig själv att stänga av för att den tror att det är verkligheten.
...Ett komplicerat men inte så realistiskt kapitel jag kommer att få jobba hårt med. Om jag ens kan arbeta med det. Det är ingen barnlek att beskriva och spåna i märkte jag...

Sköter Questloggen automatiskt uppdateringen med all nödvändig information, så att man slipper tänka?
Njaej... Man slipper aldrig att tänka. Rollspelet kallas just IRL Online för att det är så nära verkliga livet. Tänkt dig sådana där filmer då folk dras in i böcker, TV-apparater etc. De är verkliga i en fiktiv värld som för dem då blir deras verklighet. När du spelar ett onlinespel är det ju inte tänkt att föreställa att din karaktär t.ex. pratar med rader över huvudet, det är dock det enda sättet att göra det synligt och kommunicerbart för dess spelare och andra spelare.

Ser man sina egna repliker i vit text ovanför sitt huvud?
Nej, samma svar här som på första frågan. Dessutom skulle det inte bjuda till så mycket eftersom det är ett rollspel. Man kommer snabbt glömma den detaljen vilket inte är något som jag tror gör tyngd i ens fantasi när man spelar.

Annars, cool idé!
Tackar, tackar!

Genesis

Ni dés ni maître
Dock upplever man allt man tar del av som fullt verkligt, att man faktiskt lurar sin hjärna att det är verkligt. Det vill säga, dör man i spelet så dör man i verkligheten just för att man hjärnan lurar sig själv att stänga av för att den tror att det är verkligheten.
Äsch, det där är uttjatat. Dessutom, hur vet man det? Har folk dött och sedan kommit tillbaka och berättat att de dog i verkligheten? Det logiska, och dessutom mycket coolare, är ju om det finns folk som påstår att vägen ut ur spelet är just att dö.

Tycker jag, då.

Genesis

Ni dés ni maître
Jaja... Jag vet vad ni tänker. "Den där sölvebring har börjat på femtioelva projekt nu och det enda vi har sett är tre rader på ett krassligt system och en massa tjat om BRP".
Tro mig, du kommer knappast att se klagomål från mig om det.

Generellt är idén fräck. Jag har inget annat just nu, förutom att jag ogillar ordet "blek" i introtexten, eftersom det rimmar illa med att skärmen lyser starkt.

solvebring

Superhero
Äsch, det där är uttjatat. Dessutom, hur vet man det? Har folk dött och sedan kommit tillbaka och berättat att de dog i verkligheten? Det logiska, och dessutom mycket coolare, är ju om det finns folk som påstår att vägen ut ur spelet är just att dö.
Mjo, sant. Och just därför är det häligt med att kunna göra trådar så här. Man kan se vad folk tror på och inte. Jag håller med, det är en klyscha, sant och visst. Mycket intressant idé.
En annan rolig grej vore helt enkelt att en spelare aldrig får reda på vad som händer när hans karaktär dör. Han dör och sen...
Fast då kommer alla tro att jag är lat och inte orkar jobba på det, istället för att jag faktiskt har en "konstnärlig" tanke med det hela.
Att utelämna och inge ovisshet föder mystik, och mystik ligger liksom lite grund för min idé.

Genesis

Ni dés ni maître
Fast då kommer alla tro att jag är lat och inte orkar jobba på det, istället för att jag faktiskt har en "konstnärlig" tanke med det hela.
Pfft. De kan gå och hänga sig. Du kan ju ha ett fräckt kapitel titulerat "Vad händer när man dör?" där du redogör för olika teorier och rykten som florerar.

solvebring

Superhero
Pfft. De kan gå och hänga sig. Du kan ju ha ett fräckt kapitel titulerat "Vad händer när man dör?" där du redogör för olika teorier och rykten som florerar.
Jo, något sådant var just tänkt. Jag kan lova att det kommer bli massvis med skumma rubriker som presenterar olika slags filosofier och teorier som finns bland "offren" i den här spelvärlden.

Tack för den kreativa kritiken om själva skrivandet förresten. Bra synpunkter, skall kolla på de orden. Kritik är alltid välkommet hos mig förstår du, speciellt vad det kommer till mina texter. Man lär ju av kritik, så kritik är bara positivt. :gremwink:

solvebring

Superhero
Försöka att hitta rubrikerna

Jag tänkte bara höra med er om någon är intresserad av att försöka leta upp spelets möjliga rubriker? Jag tror nämligen att det här projektet kommer att bli mycket långrandigt om man inte försöker hitta struktur kvickt.

Tänkta rubriker:
<ul type="square">
[*]Början & handling
[*]Så kan ett scenario vara
[*]Rollpersonen
[*]Färdigheter & förmågor
[*]Att utföra handlingar
[*]Strid
[*]Skada
[*]Efter döden
[*]Vapen
[*]Prylar & grunkor
[*]Utveckling & nivåer
[*]Bla-bla-bla - Ett mindre äventyr som presenterar spelet...[/i]
[/list]

Det kommer säkert in en massa underrubriker senare.
Men nå, har jag missat något riktigt relevant för ett rollspel, eller har jag missat något man kanske vill veta om detta rollspel?
... Själv kan jag inte komma på vad det kan vara nämligen.

solvebring

Superhero
Ännu ett steg!

Har kommit på tre rubriker till:
<ul type="square">
[*]Fordon
[*]Varelser
[*] Organisationer
[/list]

Sedan var det den idén jag hade att förutom utrustningar bland "Prylar & grunkor" så tänkte jag göra en T100tabell som används så fort man hamnat i ett riktigt krisläge. På den kan man få upp paket. Ja, ni vet "packs" som ligger på gatan som innehåller olika saker, vilka man tar upp genom att springa över dem.
Det kan vara alltifrån hälsa, vapen, ammo, dubbel förflyttning osv.
Vad tror ni?

solvebring

Superhero
Tvingas byta spår

Tyvärr...
Idén var skitgrym (tycker jag själv i alla fall), men jag får nog lov att byta spår. Ty samtidigt som idén var häftig så var den så diffus att jag omöjligt kan skapa dess färdiga skepnad. Jag har skrivit några sidor till, och jag märkte plötsligt hur allting abrubt tog stopp. Det går helt enkelt inte...

Nej, idén var så maxad att jag själv inte ens kunde binda ihop trådarna. Min idé, men jag förstår inte hur den skall kunna fungera och nå "ramar" och "logiska linjer". Det hade kanske kunna bli ett frirollspel där ingen kunnat finna varken slut eller egentlig sanning. Bara lösa trådar och veka ledtrådar som skulle leda till ett fucked up förvirringsrollspel. Det funkar liksom inte. Nepp!

Men vad tror ni om ett "övernaturligt" agent/snutspel?
Det har jag lite mer koll på. Actionrullar har man ju sett, och skräckrullar också.
Jag har redan ett ganska så enkelt regelsystem framför mig (berhöver slipa på lite och binda ihop lite lösa trådar), och flera organisationer och sådant på skissbordet inom kort.
Vad tror ni, är det en god idé?
Någon som vill bolla lite om sådana rollspel förresten?

... Jag behöver kort sagt all professionell hjälp jag kan få. Jag har ju som sagt aldrig lyckats slutföra något utav mina femtioelva projekt. Men jag siktar på det och jag drömmer om det. :gremcrazy:
Nu vill jag verkligen vara seriös och lyckas framföra en skapelse jag är nöjd med och som också är fullt spelbar och helst bra också. :gremwink:
:kaffe: