Jag har gjort en kraftig uppdatering på mitt hemmabygge, rollspelet Dimension, hittas här. Spelet är inte klart men är fullt spelbara om man bara har viss erfarenhet från rollspel tidigare.
Reglerna har sitt ursprung ur en mängd regelmodifikationer till Expert som jag gjorde för bortemot tio år sedan. Numera finns det knappt något kvar som påminner om gamla drakar utom möjligtvis den bakomliggande filosofin. (Det enda som är kvar av de ursprungliga regelmodifikationerna är magisystemet och karaktärsskapande systemet)
Rollspelet är liksom gamla drakar enbart regler och saknar en värld (det är regler jag tycker är roligast att göra). Det närmaste en värld som beskrivs är en kortfattad beskrivning om multiversums skapande och sammanhängande, därav namnet Dimension. För de som vill ha en värld har jag lagt upp några skisser på en på hemsidan.
Över till reglerna.
Reglerna är förhållandevis enkla och känns förhoppningsvis konsekventa. De baserar sig på slag, ett slag är vad som helst som man har femtio procent chans att lyckas med. Destå bättre man är destå fler slag får man slå och för att lyckas måste man få ett visst antal framgångsrika slag.
Reglerna är mer inriktade mot realism än heroism då de är tänkta att kunna användas i historiska kampanjer.
Följande finns i reglerna
-Skapande av karaktär
Du köper din rollperson och tidigare yrken för poäng.
-Färdigheter
De grundläggande
-Magisystem
Var vid sitt skapande ganska revolutionerande, inte nu längre.
-Stridssystem
Extremt enkelt, bara ett slag per person, men samtidigt ganska detaljerat och framför allt blodigt.
-Regler för fältslag och borgar
Även de extremt enkla, men fyller sitt syfte
-Grisodlingsregler
Så att rollpersonerna har något att göra mellan äventyren
-Varelser
En handfull varelser.
-Utrustningslistor
Några sidor utrustningslistor där jag har strävat efter att ta reda på vad saker egentligen kostade.
Tja det var väl allt. Slit det med hälsan
/PETA
Reglerna har sitt ursprung ur en mängd regelmodifikationer till Expert som jag gjorde för bortemot tio år sedan. Numera finns det knappt något kvar som påminner om gamla drakar utom möjligtvis den bakomliggande filosofin. (Det enda som är kvar av de ursprungliga regelmodifikationerna är magisystemet och karaktärsskapande systemet)
Rollspelet är liksom gamla drakar enbart regler och saknar en värld (det är regler jag tycker är roligast att göra). Det närmaste en värld som beskrivs är en kortfattad beskrivning om multiversums skapande och sammanhängande, därav namnet Dimension. För de som vill ha en värld har jag lagt upp några skisser på en på hemsidan.
Över till reglerna.
Reglerna är förhållandevis enkla och känns förhoppningsvis konsekventa. De baserar sig på slag, ett slag är vad som helst som man har femtio procent chans att lyckas med. Destå bättre man är destå fler slag får man slå och för att lyckas måste man få ett visst antal framgångsrika slag.
Reglerna är mer inriktade mot realism än heroism då de är tänkta att kunna användas i historiska kampanjer.
Följande finns i reglerna
-Skapande av karaktär
Du köper din rollperson och tidigare yrken för poäng.
-Färdigheter
De grundläggande
-Magisystem
Var vid sitt skapande ganska revolutionerande, inte nu längre.
-Stridssystem
Extremt enkelt, bara ett slag per person, men samtidigt ganska detaljerat och framför allt blodigt.
-Regler för fältslag och borgar
Även de extremt enkla, men fyller sitt syfte
-Grisodlingsregler
Så att rollpersonerna har något att göra mellan äventyren
-Varelser
En handfull varelser.
-Utrustningslistor
Några sidor utrustningslistor där jag har strävat efter att ta reda på vad saker egentligen kostade.
Tja det var väl allt. Slit det med hälsan
/PETA