Nekromanti Nytt rollspel Dimension

peta

Warrior
Jag har gjort en kraftig uppdatering på mitt hemmabygge, rollspelet Dimension, hittas här. Spelet är inte klart men är fullt spelbara om man bara har viss erfarenhet från rollspel tidigare.

Reglerna har sitt ursprung ur en mängd regelmodifikationer till Expert som jag gjorde för bortemot tio år sedan. Numera finns det knappt något kvar som påminner om gamla drakar utom möjligtvis den bakomliggande filosofin. (Det enda som är kvar av de ursprungliga regelmodifikationerna är magisystemet och karaktärsskapande systemet)

Rollspelet är liksom gamla drakar enbart regler och saknar en värld (det är regler jag tycker är roligast att göra). Det närmaste en värld som beskrivs är en kortfattad beskrivning om multiversums skapande och sammanhängande, därav namnet Dimension. För de som vill ha en värld har jag lagt upp några skisser på en på hemsidan.

Över till reglerna.
Reglerna är förhållandevis enkla och känns förhoppningsvis konsekventa. De baserar sig på slag, ett slag är vad som helst som man har femtio procent chans att lyckas med. Destå bättre man är destå fler slag får man slå och för att lyckas måste man få ett visst antal framgångsrika slag.
Reglerna är mer inriktade mot realism än heroism då de är tänkta att kunna användas i historiska kampanjer.

Följande finns i reglerna

-Skapande av karaktär
Du köper din rollperson och tidigare yrken för poäng.
-Färdigheter
De grundläggande
-Magisystem
Var vid sitt skapande ganska revolutionerande, inte nu längre.
-Stridssystem
Extremt enkelt, bara ett slag per person, men samtidigt ganska detaljerat och framför allt blodigt.
-Regler för fältslag och borgar
Även de extremt enkla, men fyller sitt syfte
-Grisodlingsregler
Så att rollpersonerna har något att göra mellan äventyren
-Varelser
En handfull varelser.
-Utrustningslistor
Några sidor utrustningslistor där jag har strävat efter att ta reda på vad saker egentligen kostade.

Tja det var väl allt. Slit det med hälsan

/PETA

King Kromm

Hero
Det här känns som ett ganska trevligt project(även om jag nu råkar gilla dod lite själv så.. :gremsmile: Tror att jag ska spana in det här lite er noganär jag e hemma!

Det här var ju trevlig läsning :gremlaugh:

Gillar sen tidigare systemet med antal lyckade slag, det är enkelt, går fort...hela systemet ser ut att fungera bra. Min stora erfarenhet av liknade system kommer från shadowrun, och jag är lite för att de reglerna bökar för mycket, du ser ut att ha smidigare koncept. Vissa saker tycker jag känns lite onödiga dock, stridssystemet fungerar ju bra, man jämför lyckade slag, men varför ha initiativ överhuvudtaget? Varför inte korta ner striden till att bara säga vad man gör, sen slår alla mot "strid" o sen jämför man resultat? Vad säger du? Skulle gå ännu snabbare, slippa onödiga stopp...tror jag iaf. Det är lite mycket detaljer på andra ställen också, men utan närmare test kan jag inte säga om det är dåligt eller inte.

Andra saker...Varför får man köpa magiska rustningar som inte kan penetreras med vanliga vapen från början?
För futtiga 10 BP. Kostar som att höja en egenskap 2 steg. Hum? Känns lite fånigt faktiskt.

Jaja, bra jobbat, fortsätt med det.

regelslaktaren/ som inte gett ett nytt rollspel så här bra kritik sen Playelf :gremcool:

peta

Warrior
Roligt att du tycker om det :gremsmile:

Turordningssystemet är en kvarleva från ett äldre anfalla-parera stridsystem. De enda funktioner det upfyller numera är att avgöra vem som går in i närstrid med vem i första stridsrundan och hurvida du kan undvika projektiler eller inte. Borde kanske se över det och se om det går att ta bort, det är ju trots allt som du säger så att man tjänar en slag per sr.

Jag tycker att 10 BP (20% av totala antal BP) är ganska mycket för något man kan bli av med. Fast det är ju upp till varje SL.

/PETA (fortsätter)