Nekromanti Nytt rollspel från Fantasy Flight

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Det låter lite som superhjälteversionen av Vampire. Hur intressant det är beror på hur de har tänkt att sambandet mellan nutid och dåtid ska fungera.

/tobias

Pom

Swashbuckler
Flashbacks

Hur intressant det är beror på hur de har tänkt att sambandet mellan nutid och dåtid ska fungera.
Instämmer. Jag har börjat experimentera med flashbacks i mina kampanjer, men då handlar det om mycket snäva och specificerade tidrymder av spel i förfluten tid. Hur man skulle gå tillväga med längre kampanjer där samma rollpersoner 20 miljoner år tidigare (eller vad det nu kan vara) får agera är en utmaning. Men jag fick intrycket att inblickar i dåtid skall kunna ge plötsliga förändringar på nutidsrollpersoner, typ: "Aha, jag är visst gammal kompis till Dracus Latus i Gävle!"
Men det här är mest en gissning. Och vad händer om rollpersonen dör i dåtid?

Sodivra

Champion
Déjà vu

Instämmer. Jag har börjat leka med flashbacks och identitetsinsikter i mina kampanjer, och då handlar det om en kampanj baserad på att inse vem man är, respektive ett scenario med mycket konkreta exempel man befäster sin identitet med.

Nej, men seriöst.. Vad jag tänkte skriva var att flashbacksen fick det att låta intressant, men ni hann före mig bägge två.. :gremwink: Även jag gillar med andra ord temat, jag gillar det hårt, och det låter skönt att det finns Mäktiga Makter och Varelser som inte måste Hålla Sig Så Hemliga. Det här kan mycket väl bli ett favoritspel. Hoppas att det inte tangerar Nobilis för mycket, bara. :gremwink:

Dessutom verkar dom ha löst flasharna på ett väldigt smart sätt - Dels så är det så länge sedan det hände att man kan göra lite vad man vill, och eftersom rollpersonerna är reinkarnerade så får man inte problemet att dom är odödliga i flasharna.

Pom

Swashbuckler
Visst, ja... [ANT]

Glömde bort att drakfilurerna är reinkarnerade. Det löser ju problemet med att dö i dåtid.

Fast attans också, jag som hade hoppats på en massa listiga inblickar i att hantera spel med flashbacks till nuvarande livstid. Men spelet verkar ändå klart kul. :gremsmile:

Eleas

Hero
Tja, jag känner mig något ambivalent. Å ena sidan... kul koncept, helt klart. Inte överdrivet originellt, men inte heller jätteklyschigt. Det som skrämmer mig är egentligen dels användningen av ordet "strategy", dels tanken på att hoppa hage mellan Matrix-hopkok och svulstigare avsnitt av Hercules.

--Björn, crouching gunman tripping dragon

Ymir

Liten kantbaron
...jag skrämdes mer av "This dual-campaign mode allows the game to switch from Matrix-style cinematic modern action in the streets of London, complete with claw-wielding, gun-fu-fighting, spell-slinging combatants, to epic mythic age battles between dragons, titans, beasts, and legions of arcane warriors.". Det citatet antyder ganska hårt vart fokuset ligger, så att säga, också om man bortser från Matrix-referensen, och jag kan därmed inte säga att konceptet tilltalar mig överhuvudtaget.

- Ymir, speldjävulens advokat

Eleas

Hero
"Det citatet antyder ganska hårt vart fokuset ligger, så att säga, också om man bortser från Matrix-referensen, och jag kan därmed inte säga att konceptet tilltalar mig överhuvudtaget."

Njae, jag har svårt att se något i texten som favoriserar någon av de två genrer som omnämns. Det verkar snarare som om de skiter i fokus, tycker jag.

--Björn, fokuspokus

Johan K

Gammal & dryg
Tjaa, det här låter ju trevligt ju !!
Man kanske skulle ta & investera i det här rollspelet.