Nekromanti Nytt rollspel?

Krille

Super Moderator
"Visst kan man göra egna rollspel men finns det verkligen nåt rollspel som vi inte har spelat tidigare alltså genre?"

Det är det som är det svåra. Hitta något som a) ingen annan har gjort, och b) något som alla vill spela. Oftast slutar det med en ännu något mer raffinerad variant av existerande genrer, eftersom det finns över tusen olika rollspel (1300 var den senaste siffran jag hörde, och den siffran är gammal).

Men man behöver faktiskt inte anstränga sig för att vara helt unik. Det räcker med att man är tillräckligt unik för den lokala spelmarknaden, så att man hittar en nisch som man kan muta in.

Olle Linge

Snigel
Det är naturligtvis svårt att hitta rollspel som är helt unika, men jag tycker frågan om de måste vara det är berättigad. Så länge spelet har någon eller några delar som är unika eller på annat sätt intressanta har någon lyckats med sitt spel. Om man däremot har ett redan känt koncept och bara upprepar samma saker som någon annan gjort.

För att svara på orginalfrågan så tycker jag nog att det finns ganska många, men som Krille sade så är de svåra att hitta, för det finns ett stort antal spel som i all fall för mig är helt ointressanta. Leta vidare bara så hittar du nog det du letar efter. Tror du att det är roligare / går fortfare / ger bättre resultat kan du ju alltid skriva det själv!

Johan K

Gammal & dryg
Bra fråga !

Visst så finns det nått rollspel som inte gjorts tidigare..
Men jag tror att det blir svårt att göra det, eftersom det på nått sätt känns som mycket är gjort & att man gör variationer på de rollspel som finns...

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Visst kan man göra egna rollspel men finns det verkligen nåt rollspel som vi inte har spelat tidigare alltså genre?
Någon genre som det inte finns ett rollspel om? Vad sägs om:

Romantisk komedi?

Musikal?

De är visserligen stämnings-genrer och inte miljö-genrer, men det är skräck också och det har aldrig hindrat någon från att göra ett skräckrollspel.

Sedan kan man fråga sig hur många miljöer man kan hitta på? Man kan låta spelet utspela sig i nutid (där det finns många möjligheter att skapa en ny nisch genom att fokusera på något som ingen har gjort ett spel om tidigare. Kanske ett brandman-rollspel eller ett läkar-rollspel). Man kan låta spelet utspela sig i historisk tid (det finns många historiska epoker som ingen gjort ett rollspel om ännu). Man kan låta det utspela sig i framtiden (då blir det sf och sådana spel finns det drösvis av, men man har ju alltid möjlighet att skapa en ny värld, som skiljer sig tillräckligt mycket från de som redan finns). Och slutligen kan man låta spelet utspela sig i en påhittad värld (och där har vi fantasy, problemet är att 99% av alla fantasy-rollspel utspelar sig i en värld som korsat Tolkiens Midgård med grekisk mytologi, när det finns så stora möjligheter att skapa en helt unik värld).

Men för att svara på din ursprungsfråga (som jag tolkar den): Det finns ingen anledning att låta bli att skriva ett rollspel bara för att det tillhör en genre som redan är upptagen av andra spel. Ett nytt rollspel kan ha en intressant vinkling på en gammal uttjatad genre och tillföra något nytt till den. Eller så kanske det har ett intressant regelsystem. Eller så tillför det inget alls, men författaren tyckte att det var kul att skriva det.

/tobias

G

Guest

Guest
Klart det finns genrer som inte är utfoskade, frågan är hur intressanta de skulle vara.
Någon nämnde romantisk komedi som exempel här ovan.

I vilket fall ser jag inte problemet, de flesta genrer har det ju gjorts film om, vilket inte hindrar att det dyker upp nya westerns, actionkomedier o.s.v.

Problemet är ju snarare att göra något intressant med genren, vilket är upp til spelmakarna.
Alltså; om vi lider brist på intressanta spel är det inte för att det finns för få genrer, utan för att det finns för få bra spelmakare.

Ackerfors

Alas, your rapids!
Ja! Ett musikalrollspel!

Tar inte någon annan den idén så ska jag ta och klura ihop ett musikalrollspel! Även romantisk komedi var intressant... Skriva en inofficiell modul till Svenil? :gremwink:

Troberg

Sinister eater
Re: Ja! Ett musikalrollspel!

Tar inte någon annan den idén så ska jag ta och klura ihop ett musikalrollspel! Även romantisk komedi var intressant...
Du hinner göra flera stycken till Trobergs Dogmautmaning 2004! Musikal, operett, opera. Go wild!

Ackerfors

Alas, your rapids!

"Du hinner göra flera stycken till Trobergs Dogmautmaning 2004! Musikal, operett, opera. Go wild!"

Hur kunde du gissa att det var till Dogmautmaningen jag tänkte använda det? :gremshocked: :gremwink:

Troberg

Sinister eater

Hur kunde du gissa att det var till Dogmautmaningen jag tänkte använda det?
Hur stort spel räcker konceptet till... :gremgrin:

Rising

Vila i frid
Ett spels miljögenre är förmodligen den absolut minst intressanta delen i ett rollspel. Det är nästan mer intressant att tala om skillnader mellan OBT6-fantasy och T100-fantasy än vad det är att prata om två sorters prestationsrollspel som båda går ut på att man ska döda monster av varierande storlek, fast i två olika miljöer. Det spelar ju ingen egentlig roll om fienden är en mytologisk harpya eller en muterad fågelkvinna.

Det viktiga är hur nya rollspel kan spegla nya känslor, hur man kan spela på nya sätt och vilka nya möjligheter som rollspel kan ge åt spelledarna att skriva äventyr, m.m.

Jag tror att man bland framtidens rollspel kommer hitta många nya möjligheter för spelarna att vara med och bestämma vad äventyren ska handla om, alltså på ett naturligt och följsamt sätt i handlingen.

Jag tror också att det finns mycket kvar att upptäcka i rollspelens möjligheter att utnyttja berättandet och spelandet. Många rollspel är än idag bara muntligt framställd interaktiv fattigmansbio, medan det ju i själva verket i rollspelens två mest grundläggande fundament; man berättar både vad ens rollperson säger, och vad den gör, finns helt unika berättarmöjligheter som bara kan fås fram i just rollspelen. Än så länge har ingen byggt ett rollspel för att verkligen kunna lyfta fram det som är unikt med rollspelsmediets berättarverktyg. Jag skulle gärna se fler rollspel uppbyggda på rena spelmekanismer också (för egentligen är det ju det som DnD är). Om man exempelvis skulle göra ett "samla djur och gå runt och slåss med dem"-rollspel ordentligt (alltså; bygga det så att det verkligen kan ta tillvara på rollspelsmediets tillgångar) så skulle det i slutändan se ut på väldigt annorlunda sätt än Pokemon (som ju skapades för att ta tillvara på de portabla konsolernas tillgångar). Ett sådant spel skulle jag förresten vilja ha, oavsett vad det i slutändan skulle falla in i för miljögenre.

Sedan finns det nog mycket kvar att utforska i experimentella sällskapsrollspel såsom Munchaussen, Pookafiktum och Murder, we wrote.

Jag är personligen rätt nyfiken på vad man skulle kunna göra i prestationslösa rollspel; alltså kanske typ ett Arne Anka-rollspel som inte "går ut" på något, utan där man bara ska se världen som ens ostron (ett ganska surt ostron i AA:s fall) att njuta av. Jag använder ju i mångt och mycket Chronopia som ett sådant partyrollspel idag, men det skulle vara kul att se hur ett rent och genuint "utmaningslöst" rollspel skulle kunna se ut. Sådana går det ju förresten säkert att skriva på tusentals olika sätt; mitt eget Apex Null kommer ju snarast att påminna om en sorts blandning av "Farväl Las Vegas" och "Fight Club", och bli ett desillusionerat självmordsrollspel, medan man lika gärna skulle kunna skriva ett gulligt teddybjörnsrollspel med massor av skoj och kalas.

Så länge som det finns rollspel som på något vis kommenterar sin samtid så kommer det iaf alltid att komma nya sorters rollspel, för världen är ju satt i ständig förändring.

Jag skulle personligen vilja ha ett sexigt rollspel. Alltså; inte ett rollspel med regler för sex (det finns redan) och inte heller ett spel som handlar om porrbranschen eller något liknande (sådana finns det säkert också, men jag gissar att de isf är humorrollspel), utan ett rollspel som faktiskt skulle vara sexigt på riktigt. Det skulle vara kul att läsa, oavsett vilken miljögenre det skulle placeras i.

Miljön är ju på det stora taget tämligen ointressant i det långa loppet.

/Riz

Gurgeh

The Player of Games
Staff member

Tar inte någon annan den idén så ska jag ta och klura ihop ett musikalrollspel!
Jag älskar tanken att bryta ut i spontan improviserad sång under känslosamma ögonblick. Med tanke på min sångröst tror jag inte att mina medspelare skulle tycka att det var lika kul! :gremshocked:

/tobias

Troberg

Sinister eater
Japansk monsterfilm!

Mig veterligt så finns det inga rollspel på detta tema.

Har ni inte alltid känt att ni vill visa ett politiskt budskap, kamouflerat som en statist i monsterdräkt som stampar omkring i ett modellandskap, hopklippt med horder av springande japaner? Vill ni inte äta upp Tokyo? Slåss mot andra monster?

Eller varför inte ett spel som tilldrar sig i Platons idevärld? Krigaren plockar upp idén om ett Verktyg För Att Tillfoga Andra Skada och åsamkar idén om Döden mot Offret.

Ett spel i Xfiles-stil, men där spelarna är de små grå rymdvarelserna som manipulerar mänskligheten?

Humoristisk pseudostenålder i Flintstones-stil? Eller varför inte det omvända, SF men där all teknologi bara är förvanskad nutida teknologi (vänta, den finns nog redan)?

Godmodigt tecknat upptäckaräventyr i Doktor Snuggles-anda?

Varför inte min ide om verklighetsnära vardagsdramatik under en grym ockupation (tex nazi-ockupationerna under WW2 eller Palestina idag)?

Kanske min snarlika ide om en pressad verklighet i ett totalitärt samhälle, liknande 1984 eller Kallocain? Inte action, utan misstänksamhet, övervakning, tankekontroll. Tänk om min granne är spion? Kanske frun? Misstänker någon att jag ibland tvivlar på Statens doktriner? Kanske personen bredvid mig på tunnelbanan är hemlig polis? Vad används listorna med namn som jag arbetar hela dagarna med att sammanställa till? Varför kom inte min arbetskamrat till jobbet? osv.

En humoristisk vy av skoltiden och skolväsendet? (Ni som spelat datorspelet School daze vet vad jag menar.)

Ett rollspel i en värld där all teknologi är baserad på hemelektronik, pulsjetmotorer och stora V8-or? Iofs antagligen ett ouppnåligt utopia på riktigt, men i rollspel så kan man ju drömma.

Ett rollspel i ett "primitivt" folks värld? Stammar på afrikanska savannen eller i djungeln, indianer eller aboriginer, med deras spirituella världsbild, deras mytologier, deras magi och deras livsåskådning? Kulturkrocken mellan dem och den store vite upptäckaren, sedd från andra hållet?

Spel baserade på klassiker som inte direkt passar in i befintliga koncept, tex Robinson Crusoe eller Gullivers resor?

Kolonialismen? Mig veterligt finns det inget spel som fokuserar på denna era.

Något av de bortglömda krigen? Zulu-krigen? Korea? Turkarnas folkmord på armenier, greker och kurder? USA på Filippinerna i slutet av 1800-talet? Cromwell på Irland? Historien kryllar av sånt.

Bike wars? En mörk framtid där oljan är slut, så alla cyklar. En korsning av Car Wars och Pacific Blue.

Gangland? Gängbråk i en modern miljö, med image, grupptillhörighet och hela köret. Har ni sett Warriors så vet ni vad jag menar.

Kom igen, ni måste väl kunna komma på några nya koncept? Så svårt är det inte. Jag förväntar mig att åtminstone några av de här koncepten kommer att finnas som bidrag i Trobergs Dogma-utmaning 2004. :gremwink: Var så god, det är bara att ta för er.

Duddmannen

Hero
Koncept som finns

Vissa av de nämnda idéerna tror jag man redan ordnat. Låt mig ge exempel:

Ett spel i Xfiles-stil, men där spelarna är de små grå rymdvarelserna som manipulerar mänskligheten?
Conspiracy X. Finns även ett kortspel som heter Abduction som man kanske skulle göra ett rollspel på. Vad vet jag? Kan funka.

Kolonialismen? Mig veterligt finns det inget spel som fokuserar på denna era.
En Garde funkar bra här, visserligen kanske spelet skulle behöva lite modernisering, men i övrigt är det ett spel som passar alldeles utmärkt för detta.

Resten av idéerna ska jag jobba på... :gremlaugh:

Troberg

Sinister eater
Re: Koncept som finns

Conspiracy X.
Nåja, en av så många är inte så illa.

En Garde funkar bra här, visserligen kanske spelet skulle behöva lite modernisering, men i övrigt är det ett spel som passar alldeles utmärkt för detta.
Funkar kanske bra, men har en annan fokus. Det skulle behöva bakgrundsinfo för den eran och sånt. Så det finns inte riktigt än.

Man Mountainman

Storsvagåret
Fan Troberg!

Har ni inte alltid känt att ni vill visa ett politiskt budskap, kamouflerat som en statist i monsterdräkt som stampar omkring i ett modellandskap, hopklippt med horder av springande japaner? Vill ni inte äta upp Tokyo? Slåss mot andra monster?

Jag håller faktiskt på och skriver ett sådant rollspel. "Tyrannor and friends" heter det, och release väntas till nästa Dogmautmaning.

Troberg

Sinister eater
Re: Fan Troberg!

Jag håller faktiskt på och skriver ett sådant rollspel. "Tyrannor and friends" heter det, och release väntas till nästa Dogmautmaning.
Kör hårt, jag tänker inte stoppa dig!

Glöm bara inte den politiska biten i det hela (en film inspelad i början av 50-talet om ett radioaktivt jättemonster som kommer från havet för att förstöra Japan, vad kan det syfta på...).

Ackerfors

Alas, your rapids!
Re: Fan Troberg!

"Glöm bara inte den politiska biten i det hela (en film inspelad i början av 50-talet om ett radioaktivt jättemonster som kommer från havet för att förstöra Japan, vad kan det syfta på...)."

Allvarliga föroreningar?