Jag fick en idé av Dnalors idé här.
Istället för att man tar traditionella skador så kan man skadas av vissa element och då är de väldigt dödliga medan andra skador inte bekommer dem eller till och med förbättrar rollpersonen. Det känns ju onekligen superhjältsrollspel eller?
Marvel får en adrenalinboost av Eld men blir lamslagen av skador som ger honom känslan av att dränkas. Hence puchas av skador som ger blodsutgjutelse och ökar hans snabbhet i strid. Däremot blir hon introvert och sämre i mentala utmaningar under en viss tid då hon upplever svek och förnedring.
Antingen begränsar man vissa egenskaper då de skadas eller då plussar man motståndarens egenskaper som svarar mot deras begränsningar då de skadas. Man skulle kunna ha statiska förändringar eller variabla som kanske beror på skadans omfattning eller som bygger på ett levelsystem.
En av de coola sakerna tycker jag blir att man eliminerar alla siffror i princip. Inga "Skada" kolumner utan ett vapen: "Vackert smidet bredsvärd med ett drakhuvud i handtaget". Då vet vi att Hence kommer pushas av en träff av bredsvärdet och slipper: Bredsvärd, skada 3T6. Systemet avgör hur mycket.
Det här tar udden av strid också tror jag? De blir ju menlösa i de flesta fall utom då det ingår element av dödlighet för en rollperson. Om det finns ett element som dödar en av rollpersonerna kan striderna också bli mer gruppmässiga där de andra rollpersonerna kommer försöka skydda den som är mottaglig för elementet som skadar (och de andra alltså inte är det). Kanske får man ett annat fokus i strid än det traditionella?
Vad tror ni?
Istället för att man tar traditionella skador så kan man skadas av vissa element och då är de väldigt dödliga medan andra skador inte bekommer dem eller till och med förbättrar rollpersonen. Det känns ju onekligen superhjältsrollspel eller?
Marvel får en adrenalinboost av Eld men blir lamslagen av skador som ger honom känslan av att dränkas. Hence puchas av skador som ger blodsutgjutelse och ökar hans snabbhet i strid. Däremot blir hon introvert och sämre i mentala utmaningar under en viss tid då hon upplever svek och förnedring.
Antingen begränsar man vissa egenskaper då de skadas eller då plussar man motståndarens egenskaper som svarar mot deras begränsningar då de skadas. Man skulle kunna ha statiska förändringar eller variabla som kanske beror på skadans omfattning eller som bygger på ett levelsystem.
En av de coola sakerna tycker jag blir att man eliminerar alla siffror i princip. Inga "Skada" kolumner utan ett vapen: "Vackert smidet bredsvärd med ett drakhuvud i handtaget". Då vet vi att Hence kommer pushas av en träff av bredsvärdet och slipper: Bredsvärd, skada 3T6. Systemet avgör hur mycket.
Det här tar udden av strid också tror jag? De blir ju menlösa i de flesta fall utom då det ingår element av dödlighet för en rollperson. Om det finns ett element som dödar en av rollpersonerna kan striderna också bli mer gruppmässiga där de andra rollpersonerna kommer försöka skydda den som är mottaglig för elementet som skadar (och de andra alltså inte är det). Kanske får man ett annat fokus i strid än det traditionella?
Vad tror ni?