Nekromanti Nytt stridssystem

ikaros

Warrior
För ett tag sen kom jag på ett stridssystem som är både mkt taktiskt och målande (tycker jag), håll till godo:

Grundidén är att varje val man gör leder till ett flertal nya val...

Exempel:

Jag hade tänkt mig att man har ett ark med olika positioner på (i förhållande till motståndaren) i rutor. Varje ruta har ett flertal vägar ifrån sig som representerar olika anfalls/försvarsmanövrar som är möjliga vid ens egen nivå. Desto bättre man blir desto mer alternativ och positioner får man. Först beskrivs de två kombatanternas inbördes position och eventuellt omgivning som ka nutnyttjas. Sen så koras en anfallare (tärningsslag eller whatever :gremlaugh:) Anfallaren väljer en handling och ändrar position, försvararen väljer därefter en försvarsmanöver som finns tillgänglig (Då i förhållande till anfallarens nya position) och ändrar position, varefter en ny anfallare koras ELLER så fortsätter den gamla anfallaren. Arken kommer att vara proppad med massa bilder/beskrivningar på position med pilar som representerar olika anfall.

Det häftiga är att taktiken är att välja handlingar som tvingar/lurar in motståndaren i en återvändsgrånd, där motståndaren inte kan anfalla/försvara längre/dvs en ruta som inte har en pil med rätt kriterier. Finter funkar så att anfallet eller den nya positionen inte ges (uta nhålls hemlig av sl) eller är felaktig vilket kan leda till ett dumt beslut.

Systemet behöver (med lite förändring) knappt några tärningar alls/ är ruskigt målande och snabbt/dessutom taktiskt, det räcker inte att ha en bra rp utan man måste känna sin rp för att slåss bra.

Då jag bara har detta i huvudet så finns det några motsägelsefulla grejor i systemet nu men grundidén borde funka.

Obs detta funkar definitivt best i eiflaifn nånting manga som rising ville ha ett system till, kanske inte denhär klurigheten som sådan utan mer action, där man kan hoppa runt och slås på väggar tag golv osv osv osv :gremlaugh:

Om ni vill använda systemet (och dethär är nyskapande) så vill jag gärna omnämnas tack :gremlaugh:

vad tycker ni, kan detta funka?
-Ikaros har kommit på nåt värt att nämna!!!

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Det är ju annorlunda, ja, men känns väldigt abstrakt. Jag skulle nog vilja ha ett exempel på hur det ser ut för att verkligen förstå hur du har tänkt.

Här är i alla fall några potentiella problem jag tycker mig se:
1) Det är stor risk att det känns som om man spelar brädspel och inte rollspel.
2) Om man inte vet exakt vad motståndaren kan för manövrer är det meningslöst att försöka spela taktiskt.
3) Spelplanen måste vara mycket snillrikt konstruerad för att faktiskt ge möjlighet till något utmanövrerande.

/tobias

Quadrante

Grisbonde
3) Spelplanen måste vara mycket snillrikt konstruerad för att faktiskt ge möjlighet till något utmanövrerande.
..eller så abstakt att man inte tror att det är ett spelbräde/golvplan. På något sätt tycker jag att det borde finnas flera parametrar som man med fördel skulle kunna utnyttja med spelplans-mekanism, vilka skulle bli mycket tungrodda utan. Nu tänker jag på satsningar på olika "styrkor", abstraherande av försvarszoner osv..

En sak jag ser som ett potensiellt problem är strid många mot en.

Rising

Vila i frid
Det var inte så länge sedan någon föreslog just en spelplan med olika rutor som beskrev stridslägen.

Problemet är att ingen kunnat visa hur det skall fungera; ens i princip. Tills någon lyckas illustrera hur det ska fungera med en spelplan i miniatyr; liksom, det räcker med en del av vad som skall bli den slutgiltiga spelplanen, så tycker inte jag att det här är kvalar som en riktig "idé". Det är mer som ett embryo till en idé.

Om -jag- skulle göra det så skulle jag använda en kortlek med kort i tre sorter; Vanliga, Ovanliga och Sällsynta. Från varje ruta på stridsarket skulle det gå pilar i tre olika färger; den Vanliga, den Ovanliga och den Sällsynta.

Man kan alltså räkna med att motståndaren har flest vanliga kort och färst (yay!) sällsynta kort. Därför leder man gärna fram pjäsen till angreppsrutor som man enbart kan ta sig ut ur genom Ovanliga eller Sällsynta kort. Om då dessa rutor ligger på ställen som man enbart kan komma till med just Ovanliga och Sällsynta kort, då blir det rätt klurigt: Genom att bränna de sällsynta korten så gör man sig också mer sårbar för motangrepp. Hur bra kort anser man sig ha?

Jag skulle låta bra krigare få ha fler kort på handen än dåliga dito. Jag skulle inte göra så att bra krigare kunde ta särskilda vägar på stridsarket, det blir för rörigt. Särskilda vägar skulle jag däremot kunna tänka mig för olika sorters utrustning, såsom att "haka sköld" är något man kan göra med ett Vanligt kort när man har en yxa, eller med ett Sällsynt kort om man har en hand fri.

/Riz
ser det ändå som ett kul brädspel (jag har faktiskt en skissartad plan för ett sådant brädspel; fast där skall man styra en massa dumskallar runt bland farliga platser som en byggarbetsplats och en motorväg, och så skall man döda motståndarens gubbar medan man försöker rädda ens egna ggubbar) snarare än ett stridssystem.

ikaros

Warrior
Hmm det tål att tänkas på...

Jo!!! det kan funka...

Det är bara att ha mer marörer på "planen" sen så bör man ha vissa regler, anfallarna får inte "gå" till samma ruta och annars funkar det precis som vanligt. Den i underläge måste tänka på att inte tryckas till en återvändsgränd av någon av fienderna. Det blir sjuhelsike mkt svårare men också mer dynamiskt.

Angående de andra påpekandena:

Visst måste arket vara snillrikt konstruerat, det kommer vara väldigt svårt att göra en balanserad och skojig "plan" men det är inget som säger att det inte borde funka, svårt och omöjligt är inte samma sak :gremlaugh:

Med tanke på att det skulle bli som ett brädspel så bör nog spelledaren hålla koll på arket och de två (eller flera) kombatanterna. På så sätt så funkar "finter" på så sätt att en spelare kan röra sig till en punkt men det verkar som han rör sig till en annan.

Taktik är det som bara tusan :gremsmile: ju mer man lär sig desto mer alternativ har man och desto friare kan man fightas. Ju mer man ser sin motståndare desto mer kommer man se vad han har för alternativ. Dessutom bör man kunna flytta sig till valfri position om man sakar ett anfall/försvar, så att man kan flytta sig till sin idealposition(mest alternativ) men då vet motståndaren kärnan i ens taktik och kan använda detta mot en, man kan oxå luras och låtsas ha en viss grundstance medan man bara lockar motståndaren at öppna sig.

Jag tror fortfarande på "embryot" men inser att det kommer att vara svårt, kanske för svårt.

PVC

Veteran
Väldigt intresserad

Jag tycker absolut att din idé låter som en vinnare och jag skulle vara mer än villig att speltesta den om du skulle komma på en bra lösning. I sådant fall får du gärna höra av dig till mig på mr_sad@technologist.com.