För ett tag sen kom jag på ett stridssystem som är både mkt taktiskt och målande (tycker jag), håll till godo:
Grundidén är att varje val man gör leder till ett flertal nya val...
Exempel:
Jag hade tänkt mig att man har ett ark med olika positioner på (i förhållande till motståndaren) i rutor. Varje ruta har ett flertal vägar ifrån sig som representerar olika anfalls/försvarsmanövrar som är möjliga vid ens egen nivå. Desto bättre man blir desto mer alternativ och positioner får man. Först beskrivs de två kombatanternas inbördes position och eventuellt omgivning som ka nutnyttjas. Sen så koras en anfallare (tärningsslag eller whatever ) Anfallaren väljer en handling och ändrar position, försvararen väljer därefter en försvarsmanöver som finns tillgänglig (Då i förhållande till anfallarens nya position) och ändrar position, varefter en ny anfallare koras ELLER så fortsätter den gamla anfallaren. Arken kommer att vara proppad med massa bilder/beskrivningar på position med pilar som representerar olika anfall.
Det häftiga är att taktiken är att välja handlingar som tvingar/lurar in motståndaren i en återvändsgrånd, där motståndaren inte kan anfalla/försvara längre/dvs en ruta som inte har en pil med rätt kriterier. Finter funkar så att anfallet eller den nya positionen inte ges (uta nhålls hemlig av sl) eller är felaktig vilket kan leda till ett dumt beslut.
Systemet behöver (med lite förändring) knappt några tärningar alls/ är ruskigt målande och snabbt/dessutom taktiskt, det räcker inte att ha en bra rp utan man måste känna sin rp för att slåss bra.
Då jag bara har detta i huvudet så finns det några motsägelsefulla grejor i systemet nu men grundidén borde funka.
Obs detta funkar definitivt best i eiflaifn nånting manga som rising ville ha ett system till, kanske inte denhär klurigheten som sådan utan mer action, där man kan hoppa runt och slås på väggar tag golv osv osv osv
Om ni vill använda systemet (och dethär är nyskapande) så vill jag gärna omnämnas tack
vad tycker ni, kan detta funka?
-Ikaros har kommit på nåt värt att nämna!!!
Grundidén är att varje val man gör leder till ett flertal nya val...
Exempel:
Jag hade tänkt mig att man har ett ark med olika positioner på (i förhållande till motståndaren) i rutor. Varje ruta har ett flertal vägar ifrån sig som representerar olika anfalls/försvarsmanövrar som är möjliga vid ens egen nivå. Desto bättre man blir desto mer alternativ och positioner får man. Först beskrivs de två kombatanternas inbördes position och eventuellt omgivning som ka nutnyttjas. Sen så koras en anfallare (tärningsslag eller whatever ) Anfallaren väljer en handling och ändrar position, försvararen väljer därefter en försvarsmanöver som finns tillgänglig (Då i förhållande till anfallarens nya position) och ändrar position, varefter en ny anfallare koras ELLER så fortsätter den gamla anfallaren. Arken kommer att vara proppad med massa bilder/beskrivningar på position med pilar som representerar olika anfall.
Det häftiga är att taktiken är att välja handlingar som tvingar/lurar in motståndaren i en återvändsgrånd, där motståndaren inte kan anfalla/försvara längre/dvs en ruta som inte har en pil med rätt kriterier. Finter funkar så att anfallet eller den nya positionen inte ges (uta nhålls hemlig av sl) eller är felaktig vilket kan leda till ett dumt beslut.
Systemet behöver (med lite förändring) knappt några tärningar alls/ är ruskigt målande och snabbt/dessutom taktiskt, det räcker inte att ha en bra rp utan man måste känna sin rp för att slåss bra.
Då jag bara har detta i huvudet så finns det några motsägelsefulla grejor i systemet nu men grundidén borde funka.
Obs detta funkar definitivt best i eiflaifn nånting manga som rising ville ha ett system till, kanske inte denhär klurigheten som sådan utan mer action, där man kan hoppa runt och slås på väggar tag golv osv osv osv
Om ni vill använda systemet (och dethär är nyskapande) så vill jag gärna omnämnas tack
vad tycker ni, kan detta funka?
-Ikaros har kommit på nåt värt att nämna!!!