http://arcdream.com/wildtalents/home.html
Efter Godlike kommer nu Wild Talents!
Är det någon som vet mer?
M.
Efter Godlike kommer nu Wild Talents!
Är det någon som vet mer?
M.
Min erfarenhet av superhjältespel (GURPS Supers naturligtvis) är att det är det ultimata spelet för två grupper mot varandra. Ena sidan är skurkar, vilka man ger ett tillräckligt omständigt uppslag för världsdominans, andra sidan är hjältar. Luta sig tillbaka och beskåda förödelsen.2) Är det inte skitsvårt att återskapa superhjältekänslan? Superhjältar i serier tenderar ju inte att använda sina krafter speciellt optimalt om det inte är en riktig nödsituation. Om man satte Stålmannen i händerna på en rollspelare skulle han spöa skiten ur någon som Solomon Grundy på ettper nanosekunder, men i serien skulle han aldrig få för sig att utnyttja sin superfart, utan bara stå och boxas med honom.
Det är nog ganska nödvändigt för att behålla någon form av spelbalans. Sedan är det lite charmigt med superhjälteserier där de olika figurerna har enormt stor skillnad på kraftnivåerna och den stackars författaren måste låtsas att alla kan göra någon nytta. Jag läste en Thor-tidning som jag tyckte var gullig, när Avengers slogs mot en robot. Thor dammade på den allt han orkade med hammaren och Iron man sköt sina kraftstrålar på den utan att den saktade in. I bakgrunden stod Hawkeye med sin pilbåge och sa: "om jag bara kunde få in ett skott!" Visst, det skulle säkert hjälpa!Och se för gräsklipparens skull till att spelledaren gör karaktärerna!
Jag var på speltestlistan ett tag eftersom det sades att Ken Hite, spelkonstruktörernas Gud och SLP i Unknown Armies, skulle skriva kampanjdelen av boken. Man ägnade sig dock mest åt att debattera regler, av förklarliga skäl, så jag hoppade av.Är det någon som vet mer?
Vilket iofs är den riktning som superhjältegenren tagit, med mörkare hjältar som inte är rädda för att skita ner sig lite (moraliskt sett), till skillnad från de gamla som var så goda att de lyste i mörkret.men också för att de flesta rollspelare jag spelat med (kanske 500 eller så) ramlar överbord när de får för mycket makt. De blir helt enkelt superskurkar...
Ha! Väg ett huvud av dig! Se mitt inlägg nedan...Hmmmm... vänta... ett superskurkrollspel. DET vore jävligt skoj!
Fast sen har du ju såna som "minute men" (har jag för mig att dom heter), de där "rorshach" (inte en aning om stavningen) va me. dom e ju halvfascister hela bunten mer eller mindre. Eller "punisher" som ju inte heller är direkt ny. Wolverine som kanske kan va lite väl elak, egoistisk å djurisk. Eller varför inte hulken som bara vill bli lämnad ifred egentligen. Egentligen är det väl mest marvel som har en tendens att hela tiden ha såna äckliga übergoda karaktärer (förutom vissa undantag) DC har jag för mig har lite mer "mörka" hjältar.....Vilket iofs är den riktning som superhjältegenren tagit, med mörkare hjältar som inte är rädda för att skita ner sig lite (moraliskt sett), till skillnad från de gamla som var så goda att de lyste i mörkret.