Nekromanti Nytt svenskt rollspel har gått till tryck!

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
För en vecka sedan skickade jag ett nytt, svenskt rollspel till tryckeriet. Nu är spelets hemsida färdig med smakprov och annan information, även om spelet inte kan köpas ännu på några veckor.

Spelet heter Hammaren & Trollspöt och är ett bokigt berättarspel i ångpunksgenren. Den första volymen heter "Oktoberlandet - Hammaren & Trollspöt" och omfattar 285 sidor i a5-format. Adressen till hemsidan är www.oktoberlandet.se.

Jag hoppas att ni ska tycka om spelet!

Många hälsningar/

Christian, Fiktionslek

EchonCique

Hero
Wow.

Det här kallar jag för stor överraskning :gremsmile:.

Hur har ni kunnat ligga lågt om det såpass länge?

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Okej, det där var överraskande!

Jag kollade bara en snabbis på hemsidan, men det såg rätt kul ut, och jag kommer garanterat att titta igenom det lite noggrannare så fort jag har tid. Kommer man kunna köpa spelet i någon fysisk bokhandel eller spelbutik också?

/tobias, som mest ville säga grattis och lycka till

Fiktionslek

Re: Wow.

Haha - ja, det är förstås inte lätt! Utvecklingen av Hammaren & Trollspöt har pågått i snart två år, och särskilt under det senaste årets speltest har det varit svårt för de inblandade att hålla tand för tunga :gremsmile:. Men vi ville släppa spelet när det verkligen kändes färdigt, utan att stressas av löften givna långt i förväg. Därför kändes det bättre att vänta med all information till dess spelet faktiskt var helt klart.

Christian

Fiktionslek

Kul att du gillade vad du såg!

Så småningom hoppas jag att boken ska kunna köpas i bokhandlar och spelbutiker. Jag tar kontakt med inköpsansvariga på "fysiska" platser så fort boken kommit från tryckeriet och näthandeln är igång. Det är oslagbart att kunna bläddra i en bok innan man köper tycker jag, och roligt om man kan bidra till att bokhandelskulturen överlever.

Christian

Marcus J

Hero
Oj! Tufft!

Jag hann bara titta igenom introduktionsberättelsen och Om denna Bok sidorna, men det jag såg (särskilt om reglerna och världen) får mig verkligen att längta tills jag kan köpa det.

Det känns som om spelet ligger i samma genre som Arcanum (CRPGet), stämmer det?'

Du har ingen lust att besrkiva tärningsmekanismen i mer detalj? Jag blev nyfiken den.

/Marcus som blev sugen på ångpunk!

Dimfrost

Special Circumstances
Verkar vara en ball värld, men jag är skeptisk till det lilla som går att se av reglerna. Trebokstavskombinationer för "grundegenskaper", pareringar och andra stridshandlingar, nitläder :)D, och det är väl mest en världsmässig kommentar), träffområden...

Men observera att jag bara är gnällig av ren princip, och det kan säkert vara intressant när jag väl får kolla närmare på det. Kommer ni måhända att skicka något recensionsexemplar till Fenix? :gremlaugh:

/Dimfrost

Olle Linge

Snigel
Jag har egentligen inget...

...vettigt att skriva, men jag måste ändå posta. Jag tycker att det är coolt att folk bara släpper spel sådär, utan att vi har någon aning om att det kommer något. Jättehäftigt att sånt händer, lycka till!

walium

Ganska töntig, faktiskt
Detta är sannerligen ett överraskningarnas år

Jag som trodde att alla svenska rollspelsmakare sprang runt och skröt om sina alster här på forumet. Men det verkar finnas både en och två utgivare som gett ut rollspel i smyg. Nåja, grattis i alla fall. Alltid kul att se att den svenska rollspelsmarknaden är så pass vital ändå.

Fiktionslek

Re: Oj! Tufft!

Arcanum är ett spel i ångpunksgenren, så det stämmer alldeles utmärkt!

Tärningsmekanismen i Hammaren & Trollspöt är i grund och botten ett vanligt procentslag, men i de situationer (t ex strider och jämförelser) där tärningssystem traditionellt använder tabeller, differenser och upprepade tärningsslag med olika tärningar, håller Hammaren & Trollspöt fast vid det enda procentslaget som direkt visar utgången av en handling. Det tydligaste exemplet på detta är Hammaren & Trollspöts strider. Ett och samma tärningsslag avgör om en attack träffar, var den träffar och hur mycket skada den gör. Detta är möjligt genom att läsa av tärningarna både tillsammans och var för sig. Jag tror emellertid det är bäst att vänta med regeltekniska diskussioner tills spelet kommit ut och du kan läsa själv :gremsmile:.

I speltestet visade sig det ovanstående göra rent regelteknisk kommunikation vid spelbordet mer eller mindre överflödig, eftersom det räckte med att se vad de röda och vita tärningarna på bordet visade för att förstå direkt vad som hände. Detta gav mer utrymme åt berättandet och inlevelsen, vilket är spelets huvudsyfte. Man märker överhuvud mycket lite av Hammaren & Trollspöts regler när man spelar.

Jättekul att spelet verkar falla dig i smaken!

Christian

Fiktionslek

Man kan väl inte göra ett ång_punks_spel utan läderbrallor med nitar? :gremsmile:

Det finns dock inga grundegenskaper i spelet. Det du ser är bokstavskombinationer för procentchanser att lyckas med olika handlingar (sorterade i kluster). Se dem som väldigt breda färdigheter om du vill - d v s de är dynamiska skicklighetsvärden snarare än statiska egenskaper.

Stridssystemet har parader, träffområden och andra sorters stridshandlingar, det är alldeles riktigt. Se dock svaret till KraggenOog: stridssystemet tar liten plats under spelmötet, till förmån för dödsgurgel, handgripliga demonstrationer och vad man nu vill ha för att få upp ångan runt spelbordet :gremsmile:.

Sedan är det så klart så att spelet inte är till för alla. Systemets mekanismer har valts för att vi tycker de fungerar bra och inte för att gå hem överallt. Det har också varit viktigt att reglerna blir enhetliga och lätta att bygga ut eller korta ner. Det tror jag vi har lyckats med.

Visst ska jag se till att skicka ett recensionsex till Fenix!

Christian, som gillar principiellt gnäll

Feliath

Swashbuckler
Jag hoppas verkligen att det blir ett bra spel...

...men på hemsidan ser det ut som hafsig fantasyångpunk av Castle Falkensteintyp fast med en massa påklistrad, unken revolutionsromantik. Idag, anno 2006, kan detta vara den enda typ av steampunk som är mindre innovativ och underhållande än Steam:1888:s urvattnade GURPulära standardsteampunk.

Därför hoppas jag att jag missuppfattat något å det grövsta, för det vore ju synd om allt det arbetet och hela överraskningen varit förgäves; jag älskar dessutom steampunk som genre.

/Feliath — omslagsbilden är rätt juste, though

Arfert

Facit
Re: Jag hoppas verkligen att det blir ett bra spel

har du LÄST Steam 1888? (torde vara svårt då det mesta utöver reglerna finns utspridda på diverse datorer, handtextade blad, skisser osv...) Standardsteampunk? Inte mycket. Inte ett duggt lik varesig steamGURPS eller magisteam som CF.

Feliath

Swashbuckler
Let's have a look, shall we?

har du LÄST Steam 1888? Standardsteampunk? Inte mycket.
Jag har av förklarliga skäl bara tillgång till den information som släppts via hemsida och forum. Låt oss gå igenom den tillsammans:

1. Titel: Uppenbar ripp på Space: 1889. Grattis, du är minst kreativ någonsin.

2. Regler: Jag har bara glanat rätt kursoriskt i Saga, medgives, men jag är hittills robust ickeimponerad.

3. Oj, man spelar viktorianska britter: Nä, det här är ju inte ens nästan stereotyp Steampunk, verkligen inte. :gremsuck:

4. Agent 007, Ång Bond: Ups, nu hettar det till och blir nysk...nej, vänta, jag spillde te på magen för att jag höll på att somna.

5. En Bild: Nämen titta, är det inte en zeppelinarankringsmast och en dreadnought vi ser här i bild? De två sakerna har nog aldrig figurerat i bild i ett steampunkspel.

6. Härifrån: Internationella intriger har i alla fall aldrig gjorts i steampunk förr. Väl? Snälla?

Min slutsats: Steam:1888 såsom det representerats för mig och övrig allmänhet ter sig lika kreativt och nyskapande som Saga. <table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD">Inte.</font></td></tr></table>

/Feliath — skicka gärna ett manuskript, jag kan äta det som frukostflingor

Fiktionslek

Oj då.

Jag tycker förstås att spelet är bra.

Vad på hemsidan tycker du såg hafsigt ut? Spelets texter har alla ägnats stor omsorg under lång tid med många om- och genomskrivningar, och en hel del möda har lagts på att konfrontera genrestereotyper snarare än att reproducera dem. Gränsen går förstås vid ens förmåga, men jag kan försäkra att inget hafsats över.

Jag tycker för min del att Castle Falkenstein fortfarande är ett mycket bra spel ur många synvinklar. Jag är bekant med Space 1889, men känner dessvärre inte till Steam 1888.

Jag blir också lite förvånad över kommentaren om revolutionsromantik. Det är ju en av ångpunkens allra viktigaste ingredienser. Ångpunk består också av punk, och inte bara av ånga. Upproret mot världsordningen, gud, överheten o s v är starka element hos t ex Mary Shelleys Frankenstein och Jules Vernes En världsomsegling under havet, som ju är föregångare i genren. I Hammaren & Trollspöt finns liknande konflikter och revolutionsanda på många plan, inte minst det ideologiska och religiösa.

Vi har försökt skapa ett mångfacetterat spel där bl a action, humor, fantasi, historia och kollektivt berättande är viktiga ingredienser. Att utmana och göra genreförväntningar synliga istället för att automatiskt bekräfta dem är en central del i spelets idé. Det vore hemskt tråkigt om detta inte gick fram.

Kul att du gillar omslagsbilden.

Christian

Arfert

Facit
Re: Let's have a look, shall we?

du har vart inne på wikin? ja men där finns ju ingenting... DUH

bara regelstommen typ... DET kan du inte gå efter.

dessutom... har du vaknat på fel sida eller nåt? Om steam1888 är likt nåt som ska ges ut på svenska är det snarast Noir...

namnet? det är arbetsnamnet... men funkar det så ... hur nyskapande var Drakar och Demoner?

reglerna; ja gillar du dom inte så gör du det inte... det kan jag inte göra nåt åt. De funkar mycket bättre än D20 Modern som spelet var tänkt till från början.

Sen; när det gäller Saga, så är det medvetet byggt på "konventioner", just för att det ska funka utan vidare för nybörjare... det är inte Tekumel, men ska verkligen inte vara det heller. Vi har inte eftersträvat originalitet där utan ett välmatat "vanligt" fantasyrollspel för nybörjare. Och såna är ju så ovanliga nuförtiden så DET blir originellt.

Arfert

Facit

äh, bry dig inte om Feliath, han verkar bara ha en dålig dag... eller så vill han kokettera med sin överlägsna smak eller nåt ;-)

Klart du inte känner till Steam1888, det är arbetssnamnet på spelet jag och Johan Danforth skriver, och det är inte klart än... så han vet ju inte vad han talar om alls där.

Det är mer John Le Carre än ångdrivna robotar eller ångfairies , om man säger så.. mer ångnoir kanske?

ironman

Veteran
Som andra redan sagt, tufft att släppa ett spel bara sådär utan någon förvarning. Klart spännande!