I min spelgrupp har vi arbetat fram ett nytt system för att bli bättre på sina färdigheter, det är visserligen ganska jobbigt att sitta och räkna på då man skapar en Rp men vi har skapat program i våra miniräknare som räknar ut det automatiskt..
Hur som helst så går systemet ut på att det ska vara svårare att bli bättre ju bättre man blir i färdigheten (en framstående mästare utvecklas ju knappast lika fort som en novis)
Kommer inte på nåt sätt att beskriva systemet men här följer ett exempel:
Ragnar har FV 5 i bluffa som är en primär färdighet, han vill höja sitt FV till 10. Först adderar han alla FV:n mellen 5 och 10 dvs. (6+7+8+9+10). Sedan multiplicerar han resultatet med (2x0,125) (2=kostnaden för att höja en primär färdighet med ett i Grundboken, 3x0,125 för yrkesfärdighet, 5x0,125 för sekundär osv).
Ragnar för nu fram resultatet: 10 som är kostnaden för att höja bluffa från 5 till 10. Eventuella decimaler avrundas uppåt.
Så vad tycker ni? Lite krångligt att räkna i huvudet kanske men med miniräknare går det rätt lätt, dessutom blir det mer realistiskt, eller?
Hur som helst så går systemet ut på att det ska vara svårare att bli bättre ju bättre man blir i färdigheten (en framstående mästare utvecklas ju knappast lika fort som en novis)
Kommer inte på nåt sätt att beskriva systemet men här följer ett exempel:
Ragnar har FV 5 i bluffa som är en primär färdighet, han vill höja sitt FV till 10. Först adderar han alla FV:n mellen 5 och 10 dvs. (6+7+8+9+10). Sedan multiplicerar han resultatet med (2x0,125) (2=kostnaden för att höja en primär färdighet med ett i Grundboken, 3x0,125 för yrkesfärdighet, 5x0,125 för sekundär osv).
Ragnar för nu fram resultatet: 10 som är kostnaden för att höja bluffa från 5 till 10. Eventuella decimaler avrundas uppåt.
Så vad tycker ni? Lite krångligt att räkna i huvudet kanske men med miniräknare går det rätt lätt, dessutom blir det mer realistiskt, eller?