Nekromanti Nytt system för färdigheter i DoD5

Aeüolén

Veteran
Joined
7 Oct 2001
Messages
38
I min spelgrupp har vi arbetat fram ett nytt system för att bli bättre på sina färdigheter, det är visserligen ganska jobbigt att sitta och räkna på då man skapar en Rp men vi har skapat program i våra miniräknare som räknar ut det automatiskt..

Hur som helst så går systemet ut på att det ska vara svårare att bli bättre ju bättre man blir i färdigheten (en framstående mästare utvecklas ju knappast lika fort som en novis)

Kommer inte på nåt sätt att beskriva systemet men här följer ett exempel:

Ragnar har FV 5 i bluffa som är en primär färdighet, han vill höja sitt FV till 10. Först adderar han alla FV:n mellen 5 och 10 dvs. (6+7+8+9+10). Sedan multiplicerar han resultatet med (2x0,125) (2=kostnaden för att höja en primär färdighet med ett i Grundboken, 3x0,125 för yrkesfärdighet, 5x0,125 för sekundär osv).
Ragnar för nu fram resultatet: 10 som är kostnaden för att höja bluffa från 5 till 10. Eventuella decimaler avrundas uppåt.

Så vad tycker ni? Lite krångligt att räkna i huvudet kanske men med miniräknare går det rätt lätt, dessutom blir det mer realistiskt, eller?
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,513
Location
Helsingborg
Realistiskt? Njae.. Vet inte.. Man borde väl bli mer specialiserad inom ett område ju högre FV man får..
Men jag tycker det är bra att ni tycker att det borde vara dyrare att höja från 18-19 än från 3-4 och har ändrat det. Det var så i DoD4. Förstår inte varför kostnaden ändrades. Trodde Target att det skulle bli mindre komplicerat att göra en gubbe?

Nåväl. Du kanske är intresserad av hur det fungerar i DoD4 (samt EDD för den delen). Det är lite enklare, utan decimaler.
Primära färdigheter kostar 2 och yrkes 3 (som vanligt).
<PRE>
FV multipel
1-10 ×1
11-14 ×2
15-17 ×3
18-20 ×4
21-25 ×5
HUSREGEL
(+5) ×(+1)
</PRE>
Exempel:
Så om man höjer primär färdighet från 5 till 9 kostar det (4×2×1=) 8 EP.
Höja yrkesfärdighet från 10 till 11 kostar (1×3×2=) 6 EP.
Höja yrkesfärdghet från 13-17 kostar (1×3×2+3×3×3=) 33 EP.
Den första siffran är antal steg man höjer, den feta vilken färdighet den tillhör och den kursiva vilken multipel den får.
Att jag delade upp kostnaden i det sista exemplet är för att man gick från en multipel till en annan.

/[color:448800]Han</font color=448800> som dock tycker att Aeüolén lika gärna kan fortsätta med sitt system då detta verkar enklare (när allt ändå finns på miniräknaren)
 

Aeüolén

Veteran
Joined
7 Oct 2001
Messages
38
Jo jag fortsätter nog med mitt system, har vant mig vid det nu och det är bara jobbigt att ändra allt hela tiden fram och tillbaka, upp och ner osv....
 

Aeüolén

Veteran
Joined
7 Oct 2001
Messages
38
jo det verkar rätt ok... får ta och kolla igenom det noggrannare när jag får tid..
 
Top