Nytt system för mystiska krafter

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,087
Location
Helsingborg
Jag kunde inte släppa tanken på ett omforma magisystemet när jag ändå var på gång och omformulerade förmågorna. Tankar har legat och snurrat under en veckas tid.

Mina designmål:
  • Strukturera och förenkla de mystiska krafterna.
  • Starkare tema för traditionerna och krafterna.
  • Tillföra en indirekt meta-fysik.
  • Tänkte först bara ha fyra traditioner men omstruktureringen gav Trollsång.
  • Mystiska krafter är farligt i längden (ger Skugga) om mystikern inte är fullärd.
Jag har ännu inte beskrivit några av de mystiska krafterna, bara skrivit anteckningar för mig själv i vad de ska handla om. Jag hade tänkt att bara ha de fyra traditionerna från grundboken, men den meta-fysik jag såg uppenbarade sig när jag gjorde en övergripande kategorisering gjorde att jag lade till Trollsång också.

 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,087
Location
Helsingborg
Jag skrev förmågorna för traditionerna på ett sätt så att de skulle kännas annorlunda att använda. Jag är inte helt nöjd med Trollsång.

Häxkonster (tradition)
Nivå 1: Lyckat Viljestark: Med hjälp av offer frigör du kraften och utför dess effekt efter 10 minuter. Om du inte spenderat en scen på att skaffa offret kan du betala 1 daler istället.​
Nivå 2: När du utsätts för påverkan av en kraft: Alla slag för Viljestark är Enkla (2T20).​
Nivå 3: Du får köpa vilka krafter som helst utan att behöva få Skugga.​
Ordensmagi (tradition)
Nivå 1: Lyckat Viljestark: Du utför en kraft som tar dig 10 minuter, kräver 1T6 Korruption, men de två högsta utfallen på Korruptions-tärningen (5, 6 på 1T6) räknas som Korruption 1.​
Nivå 2: När du aktiverar en kraft: du påverkar upp till fem individer.​
Nivå 3: Du kan aldrig ta skada av eld, vare sig den är naturlig eller onaturlig.​
Svartkonst (tradition)
Nivå 1: Lyckat Viljestark: du får 1T6 Korruption och utför kraften efter 10 minuter. Om du slår lika med eller under din Skugga lyckas slaget och kräver endast 1 Korruption.​
Nivå 2: Du vidrör någon med Korruption: Lyckad Viljestark: Du får veta dess Korruption och Skugga.​
Nivå 3: Slag som involverar personer du vidrört inom en vecka, och som har Skugga, är Enkla (2T20).​
Teurgi (tradition)
Nivå 1: Lyckat Viljestark: Du utför en kraft efter 10 minuter och ger dig 1T6 Korruption. Du lyser upp (styrka: fackelsken) och höjer dina effekttärningar ett steg tills dess att Korruptionen bleknat.​
Nivå 2: Du får Skada: du kan välja att ta lika många poäng Korruption istället för Skadan.​
Nivå 3: Varje sommar, den dag solen står som högst, sänks Skuggan ett steg.​
Trollsång (tradition)
Nivå 1: Lyckat Viljestark: Du utför en kraft efter 10 minuter och ger dig 1T6 Korruption.​
Nivå 2: Du måste försvara dig medan du utför trollsång: effekttärning för rustning höjs ett steg.​
Nivå 3: Slag är Enkla (2T20) mot personer som ofrivilligt påverkats av trollsång inom en veckas tid.​
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,087
Location
Helsingborg
Jag är lite irriterad på Skugga (permanent Korruption) som mekanik. Det gör att magiker inte vill använda sin magi, vilket går helt emot att faktiskt ha regler för det. Skapa mekanik som är rolig att använda och som folk vill använda, inte tvärtom!


Jag gillar Svartkonstens förmåga "Om du slår lika med eller under din Skugga lyckas slaget och kräver endast 1 Korruption." - där Skugga är någonting bra. Jag tänker mig också att det ger ett incitament till spelaren att vilja får Skugga och därmed vilja höja sin Korruptions-tärning.

Men för övriga traditioner (i de regler jag skapat) så a) misslyckas man slag för Viljestyrka om man slår lika med sin Skugga eller lägre och b) man förlorar sin rollperson i längden (blir en styggelse). Nu är det inte troligt att man förlorar sin rollperson, eftersom om någon har 10 i Skugga och 12 i Viljestyrka, så lyckas mystikern bara på 11 och 12.

Men i alla fall. Det hade varit kul om jag på något sätt kan plantera att det är kul att få Skugga, snarare än att ha det som en bestraffning. Att det är kul att balansera på kanten till fördärvet ... även om jag inte ser att det passar sig för Teurgi och Ordensmagi, då jag anser att dessa två handlar mer om kontroll. Ordensmagiker får sällan höga kostnader och teurger kan kosta på sig att få Skugga för den kommer ändå att sänkas med tiden. Kanske ... lite för långsamt. Möjligtvis lägger jag till "dagen då solen inte stiger upp" också, så att det är två gånger per år samt visar på dualiteten med mystiska krafter. Kontrasten mellan ljus och skugga. Alternativt ändrar jag att att nivå 2 i teurgi gör att mystikern alltid kan välja att ta antingen Skada eller Korruption när den får endera.

[edit] Jag ändrade nivå 2 i teurgi till "Nivå 2: Du får Skada eller Korruption: Du får välja om du ska ta det som Korruption eller Skada."

Trollsång, nivå 3, ändrade jag på till följande: "Nivå 3: Du kan bara få Skugga om du slår max på Korruptions-tärningen.". Detta innebär att spelaren får lägre chans att få Skugga, ju starkare effekt, men till kostnad av att få högre Korruption (temporär). Jag gillar verkligen den fördelen eftersom det gör trollsång både kraftfull men också slumpmässig, vilket jag tycker passar mystiker på den mörka sidan av masken (se reglerna).
 
Last edited:

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,087
Location
Helsingborg
Skrev "klart" alla krafter, men de kräver några genomläsningar. Mycket för att kritiskt läsa texten, men också för att se om jag glömt att lägga till varaktigheter. Jag har även lämnat ett indirekt utrymme för en sjätte tradition.

Försökte skriva krafterna för att inspirera, snarare än att räkna upp vad man kan göra, men kände att några av krafterna skrevs mer på automatik.

 

Attachments

Last edited:

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,087
Location
Helsingborg
Lade till symboler för de fem traditionerna och jag bifogar en sjätte som jag har i åtanke som följer sig naturligt utifrån hur jag utformat traditionerna.
  • Lade till kommentar om att räckvidd är inom synhåll och varaktighet en scen.
  • Omformulerade vissa tematiska sfärer för att väcka mer stämning.
  • Kopierade in förmåge-beskrivningarna av alla traditionerna.
Skrev också om nivå 1 och 3 för Trollsång, då jag ville att den mörka sidan av slöjan ska ha Skuggan närvarande som en ständig insats.

Trollsång
Nivå 1: Lyckat Viljestark: Du utför en kraft efter 10 minuter och ger dig 1T6 Korruption. Du kan bara få Skugga om du slår max på Korruptionstärningen.​
Nivå 2: Du måste försvara dig medan du utför trollsång: effekttärning för rustning höjs ett steg.​
Nivå 3: Medan du aktiverat eller är påverkad av en kraft får du en extra reaktionshandling per runda.​
 

Attachments

Top