Nekromanti nytt vapenföretag......

Bail

Veteran
jag funderar på att skapa mitt eget vapenföretag till n2....

då undrar jag vad jag bör hålla koll på, som historia, marknadsföring, inkomster, teknik, "logik" etc.etc........ :gremconfused:

Olle Linge

Snigel
Det beror på...

...vad du ska använda företag till. Eftersom man inte får reda på speciellt mycket om hur ekonomi och sådant fungerar i Neotechvärlden, är det för det mesta helt onödigt att gå in för mycket på sådana områden. Men igen, det beror ju helt på. Om rollpersonerna använder företagets vapen enbart för att skjuta med, räcker det säkert med en väldigt kort beskrivning av hur företaget ser ut, med den info du själv föreslog skulle vara med. Titta ungefär vad som står om de som redan finns så får du nog en uppfattning.

Å andra sidan, om rollpersonerna är anställda på företaget blir situationen en annan. Det innebär att du måste veta betydligt mer om hur företaget är uppbyggt och så vidare.

Drar vi det ännu ett steg längre och låter rollpersonerna styra företaget och tanken är att det är företaget i sig som generera intressanta händelser, då står du inför en ganska maffig uppgift att verkligen besrkiva företaget så du vet hur det fungerar ordentligt.

Om du säger vad det är du ska ha det till tror jag det blir lättare för dig att lista ut vad du behöver hitta på och det blir också lättare för andra att hjälpa dig. Lycka till!

Bail

Veteran
Re: Det beror på...

jag vill bara förse neotech med några egna vapen som folk kan glädjas av... :gremgrin: och så är jag lite lelös hemma så jag försöker tiden att gå.....

vad tror du om en remake av en sm bolter (bara ett exempel)till neotech skulle bli? :gremgrin:

plus med tanke på att det är ett nystartat företag så kanske någon/några konkurenter vill själa hemligheter eller helt enkelt bara sabba för företaget, och rps skulle kunna vara på endera sidan och hjälpa till. och på så sätt få grunden till ett hyfsat äventyr.......

faktiskt så står ju det bara i offensiv en kortfattat förklaring av alla olika företag, ta DO txe... dom hade bara en ca 5cm spalt!
och dom eju bara så maffiga man kan bli!
så jag skulle nog bara klara mig med lite bakrundsmaterial......

det andra problemet blir ju att INTE göra alla vapnen så hurskeligt vidriga. (när vi spelade eon så kom vi ofta över vidriga vapen, efter stor nöda iomedså)

Olle Linge

Snigel
Vad jag skulle vilja ha...

plus med tanke på att det är ett nystartat företag så kanske någon/några konkurenter vill själa hemligheter eller helt enkelt bara sabba för företaget, och rps skulle kunna vara på endera sidan och hjälpa till. och på så sätt få grunden till ett hyfsat äventyr
...om jag spelade Neotech:

En grundläggande beskrivning om varifrån företaget kommer, vad de riktar in sig på, vilka de samarbetar med, var de finns och så vidare. Det vill säga allmänt sådant som man bör veta om ett företag. Det jag sedan vill ha så mycket det bara går är förslag på äventyr. Det behöver inte vara färdighskrivna äventyr, utan bara uppslag som kan ge spelledaren inspiration.

Du gav själv förslag på ett i det jag citerade ovan och det är bara att komma med så många det går! Annars tror jag risken är stor att ingen har någon använding för ditt företag om det inte sticker ut väldigt mycket från mängden.

Bail

Veteran
Re: Vad jag skulle vilja ha...

som att deras sätt att sköta sig är inte precis den mest lagliga, som gör snuten lite misstänksamma?

eller att dom gjort ett nytt genombrott och skapat en ny kaliber som får 780mag att se ut som skitkalibern som 21:th century använder ? som ett annat företag fattat tycke för......

dom får en oroligt okänd summa pengar? och helt plötsligt så försvinner ca 70% ut ur deras lager?

poff hoppsan, rps råka komma över hemliga dokument då dom snodde en bil.

Gisses, du för att vara ärlig så kan jag komma på flera uppdrag till neotech än vad jag kan till eon.....

jag hoppas att det går så bra som jag hoppas.....

Olle Linge

Snigel
Ungefär så, ja

Det var något åt det hållet jag tänkt. Jag vet att du bara kastade ur dig idéer som du kom på, men när du sedan presenterar dem bör du nog försöka utveckla dem lite mer. Det bästa är nog om du hittar på uppslag som kan skapa äventyr istället för äventyr i sif. För att illustrera med exempel:

Företaget har mystiska förbindelser med Yakuzan och stora mängder pengar flyter till de senare. Det hela är väl dolt under dotterbolag som officiellt handlar antikvarier. Rollpersonerna kan dras in i denna härva via antingen ett dotterbolag, företaget självt eller Yakuzan. Båda parterna är skoningslös och skulle inte tveka att döda för att skyddd hemligheterna.

Äventyrsuppslag på detta tema:

1) Rollpersonerna är ansluta till någon Yakuzaklan och sköter affärerna med vapenföretagets dotterbolag och får problem med antingen polis eller konkurrerande klaner / företag. Det hela kan handla om allt från rena actionscenarion till infiltrationsförsök.

2) Rollpersonerna jobbar för ett konkurrerande företag och snubblar över misstänka filer, avlyssnar ett känsligt samtal eller något i den stilen. De gräver djupare och upptäcker att förbindelserna går djupare än vad de kudne ana. I själv verket är företaget ett marionettföretag helt styrt av Yakuzaklanen och...

3) Rollpersonerna dras in i någon handling lik någon av de ovan, fast de inte alls vill vara där eller har något med saken att göra. Det kan röra sig om att de får reda på något elller får tag på något avslöjande.

Nu var det där bara något jag kom på i samma takt som fingrarna swischade över tangentbordet, men du förstår hur jag menar. Det är nog värt mödan att utveckla varje idé lite mer, om än med mer genomtänkta idéer än den jag slängde ihop som exempel.

ripperdoc

Myrmidon

Eftersom man inte får reda på speciellt mycket om hur ekonomi och sådant fungerar i Neotechvärlden, är det för det mesta helt onödigt att gå in för mycket på sådana områden

Ekonomin fungerar som i dagens läge med mycekt få undantag. Så det är bara att läsa 40p Företagsekonomi :gremgrin:

/RipperDoc - som inte gillar de få "ekonomiregler" som finns till N2

Bastardo

Swordsman
Det viktigaste ur ren rollspelssynpunkt är väl en härlig bakgrundsstory som binder ihop allting, typ skandaler, skumma kontakter osv, hur många gånger behöver man ekonomiska variabler då man lirar neotech? Nä mer inspirerande information än den traditionella "hitta-i-landfakta-uppslagsbok-data" tycker jag

Bail

Veteran

åååååh jaaa!!!!! det är sååååååååå enkelt att göra. när man går HR!!!! :gremtongue:

faktiskt så tror jag att jag ska skita i att göra fluffet så förbaskat komplicerat...

Bail

Veteran
Re: Ungefär så, ja

tänk vad ett sådant ämne kan ge grund till händelser som kan bli en pina för rollpersonerna..... :gremlaugh: (hehe prepare 2 dai!!!)

PAX

Jordisk Äventyrare
Egen hemsida...?

Varför inte göra det som en hemsida på nätet? Vet ju inte hur stora dina kunskaper är att skapa hemsidor men jag hade testat. Eller kanske Ripperdoc kan hjälpa....

Hade själv i så fall skapat en logotype med namn. Lite företagsinformation och babbel om hur jäkla bra vapentillverkning de har. Distributionsnät. Hur jag köper deras vapen. Var de finns tillgängliga. priser och allt annat. Därefter presenterat vapen och kalibrar med bilder och grafik. Flashigt värre... Glöm inte all extra utrustning som kan tillkomma.
Slutligen en speciell regelsida för de nya kalibrar och vapen du skapat. Naturligtvis nedladdningsbart i en Excelfil och PDF-fil. Kanske en företagskatalog med allt samlat. SL kan använda den som spelmaterial till RPna.

För inspiration hänvisas till HK, Colt och Remingtons hemsidor...

Det är vad jag skulle vilja se...