Nekromanti O dödliga O döda

zokie

Veteran
funkar oförstörbarhets alkemi grejen på vandöda? dom e ju alkemi, men blir det inte lite för jeeffla uber?
undrar regeltekniskt, inte SL mässigt

Jaggernaut

Hero
" funkar oförstörbarhets alkemi grejen på vandöda? dom e ju alkemi, men blir det inte lite för jeeffla uber? "

Det torde gå, de räknas ju som föremål men besjälade vandöda och de som skapas med avgrunden fungerar det inte på.
Men tänk då på att den alkemiska processen 'perpetuell indestrukttibilitet' kräver två magnituder per kilo. Vilket innebär att för ett 50 kg tungt föremål krävs det en 'perpetuell indestruktibilitet' på magnitud 100, vilket är ganska svårt.

Yvian

Warrior
Min borg i Consaber, på Uriens högland nära Narekh
Hrmmm... Sen står det också i beskrivningen av "Perpetuell Indestruktibilitet" (eller vad den nu hette) att den inte fungerar på "Levande vävnad" så det är väl en tolkningsfråga hurvida vandöda är levande vävnad eller inte (jag tycker iaf att dom borde räknas som det, annars är det ju för über, även om det är svårt att göra det pga. deras kroppsmassa).

Kimon

Swordsman
Hrmmm... Sen står det också i beskrivningen av "Perpetuell Indestruktibilitet" (eller vad den nu hette) att den inte fungerar på "Levande vävnad" så det är väl en tolkningsfråga hurvida vandöda är levande vävnad eller inte...

Jag skulle nog hävda att vandöda inte består av "Levande vävnad".

...(jag tycker iaf att dom borde räknas som det, annars är det ju för über, även om det är svårt att göra det pga. deras kroppsmassa).

Med 100+ kongolerade nektrotropiska filament är du über. :gremgrin:

Perpetuell indestruktibilitet i kombination med vandöda har diskuterats tidigare

Mouja

Hero
Det torde fungera riktigt bra om du fixar det på ett skelett med ett ben i taget. Jag menar, ett ben kanske väger max 1kg så då blir det ju ganska många enkla slag mot alkemi då du kör Perpetuell Indestruktibilitet.
Då är det endast magi som kan ta kål på vår vän sedan...

Eleas

Hero
"Hrmmm... Sen står det också i beskrivningen av "Perpetuell Indestruktibilitet" (eller vad den nu hette) att den inte fungerar på "Levande vävnad" så det är väl en tolkningsfråga hurvida vandöda är levande vävnad eller inte (jag tycker iaf att dom borde räknas som det, annars är det ju för über, även om det är svårt att göra det pga. deras kroppsmassa)."

Rent krasst så skiter jag i om något är "för über". Atombomben var über på sin tid, men det gjorde den inte fysikaliskt orimlig, liksom. Den bara fanns, och ledde till två saker: de som hade den var glada och de som inte hadde den gjorde sitt bästa för att få den. Däremellan var de jäkligt rädda.

Dock bör man betänka ett par detaljer innan man sönderdelar sin favoritvandöd och lägger ned den i en alkemisk gryta. För det första: en vandöds sammansättning består enligt V&N av en slags nekrotropisk byggnadsställning av energi. Denna kan man faktiskt inte utsätta för perpetuell indestruktibilitet, varför det fortfarande borde gå att kapa skelettet genom att hacka av senor eller dylikt och på så vis störa energiflödet. Ett större problem är tillika det att man sannolikt måste dela på den vandöde i mindre bitar för att utsätta varje enskilt ben för processen... och hur ska man sen foga samman den? Löser man detta har man en vandöd som är stendum och fortfarande rätt långsam, för det facila priset av en mindre by, och som dessutom fortfarande kan besvärjas att gå emot dig.

Nei, jag ser den inte som alltför orimlig, faktiskt.

--Björn, dead man walking

Notfot: Jag äger inte V&N, vilket iofs gör det en smula konstigt att jag deltog i diskussionen. Oh well...

Mouja

Hero
Tänker vi oss ett skellet som vi leker med innan vi reanimerar det så borde det, teoretiskt sett, gå ganska så fint.
Sedan kan man ju reanimera det med en eller annan fin förmåga och på så sätt få den att ha en rang på 7+ och då är det inte många som kan kontrollera den med en enkel besvärjelse...

Eleas

Hero
"Tänker vi oss ett skellet som vi leker med innan vi reanimerar det så borde det, teoretiskt sett, gå ganska så fint.
Sedan kan man ju reanimera det med en eller annan fin förmåga och på så sätt få den att ha en rang på 7+ och då är det inte många som kan kontrollera den med en enkel besvärjelse..."

...vilket fortfarande inte tar i beaktning att delarna inte sitter ihop och inte kan sitta ihop som ett stycke, varför du helt enkelt kan slå av en bit och sedan se den oändligt dyrbare vandödingen... kollapsa.

--Björn, getingen på ditt innanlår