Re: Matematisk, inte alls=)
Eller fuska, och låta datorn göra ungefär 100000 slag ut dig för varja obxt6 och kolla på resultatet.
Detta är min föredragna metod eftersom jag är värdelös på matte. Jag har ett program för det hela som kan räkna sannolikheter (Perfekt, Lyckat, Misslyckat och Fummel) för ObxT6 och FV y. Om så önskas kan även ett fast värde läggas till varje tärningssurv (ObxT6). Så programmet kan slå Ob10T6+13 och ta reda på hur stor chans du har att lyckas om du har FV 45. Ja som exempel alltså. En parameter är också hur många gånger surven skall rullas.
Har även en modifierad variant (på grund av en annan tråd) som räknar ut hur lång tid det tar att höja sitt FV i en färdighet om man ensamtränar eller tränar med lärare. Det är i grund och botten samma kod, med vissa ändringar, så det går att simulera ett förbättringsslag med ObxT6 om man vill det.
Tyvärr (?) är det utvecklat under unix, men inget i koden är rocketscience. Det som kan vara lite arkitekturspecifikt är nog hur slumptalet genereras och hur man får fram ett bra startvärde till genereringen. Kan inte porta den till Micro$oft eftersom kompilatorhelvetet är så in i bänken dyrt. Dessutom har jag aldrig gillat det glassiga interfacet med alla knapparna. Ge mig emacs och en färgskärm /images/icons/wink.gif
Om du vill ha programmet så måste jag få en chans att fixa till koden, eftersom den är skriven utan vare sig struktur eller eftertanke /images/icons/wink.gif.
Om du vill så skulle jag kunna köra en simulering på följande:
FV 5-25, Ob(1,2,3,4,5,6,7)T6 så kan du få en matris med sannolikheten för perfekt, lyckat, miss och fummel.
Eller du kanske har något annat önskemål?