Nekromanti Obehaglig Fantasy?

Lycan

Hero
Håller för tillfället på att läsa böcker av det mer fantasy-aktiga slaget i renodlat inspirationssyfte. Ungefär nu har jag dock börjat fundera på om det inte finns någon fantasy som både försöker och lyckas vara obehagligt skrämmande.

Skräck, typ.

Det känns som att man har läst så mycket vanlig fantasy och ångestfantasy att man är färdiginspirerad på de punkterna. Nu hade det varit lagom med fantasy man blir rädd av; och då snackar jag inte sidantal eller karaktärsdjup.

- Lycan

Mörker

Warrior
Definitivt!

Där har du rusktigt rätt!
Jag har i princip själv stått för fantasyskräcken som spelledare, men lite litteratur i andan vore trevligt...
Om någon kan ge förslag så skriv!

Daniel Andersson

Swordsman
Jag har väl tyvärr ingen direkt skönlitteratur att tipsa om i sammanhanget, men ett rollspel, nämligen Earthdawn. På senare tid har jag faktiskt sett det betecknas som just horror-fantasy. Jag har spellett det ett tag nu, och hade själv inte riktigt tänkt på det, förrän jag såg beteckningen någonstans på nätet.
Tänker jag tillbaka på vad jag spellett i ED så inser jag dock att det inte är en helt felaktig beskrivning, och då inte bara för att överjävelmotståndarna kallas horrors, utan för att det i världen finns vissa saker som underlättar det hela. Och faktiskt, horrors är i vissa fall riktigt läbbiga, om SL sköter sina kort rätt. Har sällan, om någonsin, lyckats skrämma upp spelare så mycket som när vi spelat vissa äventyr i Earthdawn.
Nu har det förvisso, för kanske tio år sedan, skrivits en del romaner i ED-världen, men jag har inte läst dem, så jag kan inte uttala mig om dem. Det enda skönlitterära jag läst har varit bakgrundsmaterial i form av semiskönlitterärt och några noveller i White Wolf Magazine, och vissa saker har varit riktigt kusliga, tycker jag.

Daniel

Saxifrage

Hero
Raymond E Feist?

Jag har för mig att nämnda författare är ett namn inom "skräck-fantasy", eller? Jag har dock inte läst honom själv (och jag skäms fortfarande för att "Fairy Tale" står oläst i min hylla, trots att det var typ 15 år sedan jag fick den i present av syrran...)

DODswe4

Hero
Stephan King, skriver en halv fantasy med massor av skräck insperation. Han skriver inte bara fantasy dock.

Pom

Swashbuckler
Re: Raymond E Feist?

"Fairy Tale" är vad jag vet hans enda försök i skräckgenren, fantasyskräck. Annars skriver han hyggligt episk standardfantasy där hans bakgrund som medarbetare i några tidiga rollspelsprodukter märks väl. Ogillar man fantasyhjältar som heter saker som Eric och Pug skall man undvika honom, men Riftwar-trilogin är gedigen och underhållande.